عملکرد ترکیه و برزیل خوب بود

نویسنده

» نگاه لوموند به اظهارات کوشنر:

به گفته برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، پرونده هسته ای ایران پس از توافقی که بین سه کشور ایران، ترکیه و برزیل انجام شد، همچنان نکته های مبهم فراوانی دارد و این چندان به نفع دولت تهران نخواهد بود. وی روز شنبه در استانبول با همتای ترکیه ای خود دیدار کرد و احمد داود اوغلو به تفصیل جزئیات ۱۸ ساعت مذاکره هیأت ترکیه ای و برزیلی در تهران را برای او شرح داد.

این توافق که توسط رییس جمهور ایران محمود احمدی نژاد، رییس جمهور برزیل، لولا داسیلوا، ونخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان به امضاء رسیده، به طور کلی همان پیشنهادی را دربر می گیرد که آژانس اتمی در ماه اکتبر به ایران ارائه کرد [انتقال ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان ضعیف به خارج از ایران در ازای دریافت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد برای استفاده در یک رآکتور تحقیقاتی]. این درحالی بود که جمهوری اسلامی در پذیرش آن تعلل کرد و در نهایت نیز آن را نپذیرفت. حال آنکه به گفته کوشنر، دو پبشرفت در فردای این توافق روی داد که به واقع “قدری مسایل را روشن کرده”: “فردای شبی که این توافق نامه به امضاء رسید، مقامات جمهوری اسلامی سخنانی در خصوص ادامه غنی سازی به میزان ۲۰ درصد بیان داشتند و همچنین توافق پنج عضو دائمی شورای امنیت در مورد تصویب قطعنامه ها را شاهد بودیم.”

ایران با تأیید این مسأله که غنی سازی تا میزان ۲۰ درصد را در خاک خود انجام خواهد داد، منطقی را به کار بسته که کاملاً عکس ادعاهایش است. تا آنجا که ذخایر اورانیوم این کشور [که در حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم برآورد می شود] از آنچه در ماه اکتبر بود بسیار بیشتر شده و این طبیعی است، زیرا سانتریفوژهای موجود در تأسیسات ایران از گردش بازنمانده اند.

کوشنر همچنین می افزاید که به موازات آن، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل که در میان آنها طرفداران تحریم [فرانسه، ایالات متحده، انگلستان و از چندی پیش روسیه] و چین که همچنان نسبت به مجازات تهران سازش ناپذیر عمل می کند، از این پس از یک قطعنامه منحصر به فرد با نقطه نظرات مشترک حمایت می کنند. برخلاف انتظار دولتمردان جمهوری اسلامی، پکن توافق به دست آمده در تهران را چندان قابل باور ندانست.

تصویب یک سری قطعنامه [شاید در ماه ژوئن] کاملاً محتمل است، حتی اگر سه عضو غیردائم شورای امنیت [از ۱۵ عضو] برزیل، ترکیه و لبنان باشند. وزیر خارجه فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد که “چه درست چه اشتباه، عملکرد دولتمردان برزیل و ترکیه خوب بود” و اینکه پاریس همواره به انجام گفتگو توصیه کرده و از این اقدام آنان قدردانی می کند. “تاریخ نخواهد گفت که این توافق سه طرفه نباید انجام می شد، تاریخ به خاطر خواهد داشت که این دو کشور نهایت تلاش خود را کردند تا به پیشنهادی که به ایران ارائه شده بود جامه عمل بپوشانند.”

او از سران ترکیه و برزیل قدردانی کرد، درحالی که برازیلیا و آنکارا نسبت به تهران اطمینان یافته اند و مقوله تحریم را رد می کنند. رجب طیب اردوغان حتی روز شنبه میخ را محکم تر کوبید و با نوشتن نامه ای به ۲۶ کشور [اعضای شورای امنیت و همسایگان ترکیه] خواستار تأیید ادامه تلاش های دیپلماتیک شد. آیا اقدامی که توسط برزیل و ترکیه آغاز شده مانع تصویب قطعنامه در شورای امنیت خواهد شد؟ مشخص نیست. آیا این اقدام آنان تصویب قطعنامه را تسریع خواهد کرد؟ شاید. ولی به گفته کوشنر، مطمئناً وضعیت روشن تر شده است.

 

منبع: لوموند، ۲۳ می