اتهام تازه؛ دیدار با موسوی و کروبی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

در حالیکه فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی ایران بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد به صورت فله ای بازداشت و با اتهام تشکیک در انتخابات و القای تقلب و اتهامات گوناگون امنیتی در بند های امنیتی زندان اوین و سایر زندان های ایران به بند کشیده شدند اکنون اتهام جدیدی از سوی دستگاه امنیتی کشف شده است: دیدار با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و  سید محمد خاتمی. اتهام جدیدی که از سوی دستگاه  های امنیتی با آغاز سال نو شمسی، متوجه فعالان سیاسی و مطبوعاتی می شود.

طی سال گذشته در مواردی افرادی که که به دیدار میرحسین موسوی رفته بودند بازداشت شدند. هر چند این بازداشت ها، موقت و کوتاه مدت بوده است. به عنوان نمونه باید به بازداشت 70 از اساتید عضو انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه های کشور اشاره کرد که در تیر ماه سال گذشته، پس از دیدار با میرحسین موسوی صورت گرفته بود.

اما اکنون، وضعیت به گونه ای دیگر است چنانکه اکثریت قریب به اتفاق کسانی که از آغاز سال جدید، به دیدار میرحسین موسوی و مهدی کروبی رفته اند از سوی دستگاه امنیتی تهدید به بازداشت شده اند.

یکی از فعالان سیاسی که به صورت تلفنی مورد تهدید قرار گرفته به “روز” گفته است که بعد از دیدار او و سایر اعضای تشکل متبوعش، با مهدی کروبی،  با آنها تماس گرفته و گفته اند حکم بازداشت آنها صادر شده و در صورت تکرار چنین دیدارهایی با “سران فتنه” قطعا بازداشت خواهند شد.

فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی نیز پیش از این اعلام کرده بود که “پیش از آمدن میرحسین موسوی به منزلشان، از اداره اطلاعات تهران با آنها تماس تلفنی گرفته شد که آمدن موسوی موجب ضررهایی برای عبدالله خواهد شد”.

عبدالله مومنی پس از این دیدار و در پی تن ندادن به درخواست بازجویان مجددا بازداشت و به بند 209 زندان اوین بازگردانده شد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر هم در این زمینه خبر داده است که طی چند روز گذشته تماس‌های تهدید آمیزی با برخی اعضای ملی مذهبی و دانشجویی که با مهدی کروبی دیدار داشته اند گرفته اند و به آنها اعلام  کرده اند که “این دیدارها عاقبت خوشی ندارد وادامه‌اش راهی است که به اوین ختم خواهد شد”.

همزمان سایت کلمه گزارش داده است که به موازات گسترش دیدارها و جلسات کروبی و موسوی که در روزهای آغازین سال و به دلیل دیدارهای نوروزی افزایش یافته، نیروهای امنیتی تلاش می کنند تا آنها را به شدت محدود کنند. به همین منظور مسئولین امنیتی رو به تهدید کسانی آورده اند که با این دو رهبر منتقد وضعیت حاکم بر کشور دیدار می کنند: “از آنجایی که برخورد و محدود کردن علنی آنها هزینه های بسیاری برای  دولت دارد و موجب گسترش نارضایتی های موجود می شود، آنها چاره کار را در تهدید، ارعاب و بازداشت دیگر فعالان اجتماعی و سیاسی دیده اند. بهانه این بار «دیدار و گفت و گو با رهبران جنبش سبز» است.”

 

خلع لباس، زندان و محرومیت

زندان و محرومیت های سیاسی و اجتماعی برای فعالان سیاسی و مطبوعاتی، ارمغانی است که کودتای 22 خرداد به دنبال آورده است. بسیاری از فعالان مطبوعاتی، سیاسی و مدنی با احکام بسیار سنگینی مواجه شده اند. در آخرین نمونه روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، خبر از صدور احکام محسن میردامادی، داوود سلیمانی و مصطفی تاج زاده داده است.

براساس  گزارش این روابط عمومی، شعبه 15 دادگاه انقلاب، این سه فعال سیاسی را به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام باستناد مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی مجموعا به ۶ سال حبس تعزیری و به استناد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به عنوان تتمیم حکم تعزیری به ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم کرده است.

سهیل محمودی، از بازداشت شدگان بعد از انتخابات نیز از سوی شعبه 54 دادگاه تجدید نظر استان تهران، به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی پیش از این در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به استناد مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

همزمان، سید احمد رضا احمد پور، محقق حوزه و وبلاگ نویس،  برای اجرای حکمی که در سال ۸۸ مبنی بر یک سال زندان تعزیری و خلع لباس روحانیت برایش صادرشده بود، خود را به زندان ویژه روحانیت معرفی کرد. اتهامات این روحانی  اقدام علیه امنیت ملی به دلیل مصاحبه با رسانه های خارجی، تبلیغ علیه نظام و هتک حیثیت روحانیت عنوان شده است. اگر چه  احمد پور تمامی اتهامات وارده را رد کرده اما به حکم صادره تن داده و به این حکم هیچ اعتراضی نکرده است.

احمد پور عضو جبهه مشارکت و همچنین عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه است.

 

بلاتکلیفی  دو زندانی

احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگان که از ۱۸ خرداد در بازداشت به سر می برد، روز پنج شنبه در ملاقات با همسر خود گفت که همچنان بلاتکلیف و در سلول انفرادی است.

 این روزنامه نگار که در این ملاقات از روحیه خوبی برخوردار بوده، بارها تاکید کرده که هیچ جرمی مرتکب نشده و نگران همسر و مادرش است. براساس گزارشها، در آخرین بازجویی، کارشناس پرونده به احسان مهرابی گفته بود که من هنوز قانع نشده ام. مهرابی هم به وی گفته آیا وجدان شما می پذیرد که من کاری را که نکرده ام بر عهده بگیرم!

یاسر معصومی، مسول سایت روزنامه شرق  نیز با گذشت بیش از 45 روز از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.به گزارش سایت زندانیان سبز، یاسر معصومی که در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات و از سوی ستاد سایبری سپاه بازداشت شده در بند 29 زندان اوین در حالی زندانی است که هیچ اتهام مشخصی به او تفهیم نشده است. پدر یاسر عضو شورای فعالان ملی مذهبی اراک بوده اما خود او هیچ فعالیت سیاسی نداشته است. خانواده معصومی که اخیرا موفق به ملاقات با او شده اند در مورد وضعیت جسمی او گفته اند او به شدت لاغر شده و نگران وضعیت روحی و جسمانی او هستند.

 

مکالمه تلفنی موسوی با زیدآبادی

میر حسین موسوی و زهرا رهنورد روز گذشته با حضور در منزل احمد زیدآبادی، ضمن دیدار با خانواده این روزنامه نگار موفق شدند به صورت تلفنی با او صحبت کنند.

به گزارش ادوار نیوز، مهدیه محمدی در این دیدار، با اشاره به نگهداری همسرش در زندان رجایی شهر گفته است: “با وجود همه مشکلات، احمد روحیه بسیار عالی و مقاومی دارد و حتی به ما می گوید بیش از حد بر هم بند بودن او با زندانیان غیر سیاسی از جمله سارق ها و قاتل ها تاکید نکنیم، چرا که آنها نیز به نوعی قربانی شرایط ناعادلانه جامعه خود هستند.”

هم زمان با این دیدار، احمد زید آبادی از زندان رجایی شهر با منزلش تماس تلفنی گرفت و با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت و گوی کوتاهی کرد.