اخراج استاد برای تولید علم الهی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فشار بر زندانیان برای حضور در اعترافات تلویزیونی

در حالی که برخورد با دانشجویان منتقد، بیش از پیش، شدت گرفته است، یک نماینده مجلس خواستار آن شد که وزارت علوم “برای تولید علم بر مبنای اصول الهی، وزارت علوم بحث خروج اساتید سکولار و معاند با نظام را در اولویت قرار دهد.”

زهره الهیان در گفت و گو با خبر دانشجو، با بیان اینکه اسلامی شدن دانشگاه ها از جمله موضوعاتی است که همواره مورد تاکید رهبران جمهوری اسلامی بوده گفت: “از آنجا که جوانان از محیط دانشگاهی برای تصدی پست های مدیریتی در کشور آماده می شوند لذا باید اسلامی شدن دانشگاه ها به طور جدی پیگیری و دنبال شود.”

وی تاکید کرد که اساتید باید پایبند چارچوب های قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی در محیط های دانشگاهی باشند.

مسئول سابق بسیج دانشجویی “واحد خواهران” با اشاره به ضرورت نظارت هرچه بیش تر بر دانشگاه ها گفت: برای تولید علم بر مبنای اصول الهی باید وزارت علوم بحث خروج اساتید سکولار و معاند با نظام را که در پی پیاده کردن مقاصد سیاسی هدایت شده از خارج کشور هستند، در اولویت خود قرار دهد.

 

دانشگاه علامه: سه سال حبس برای یک دانشجو

آرش صادقی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به 3 سال حکم تعزیری محکوم شد.

به گفته  یکی از دوستان آرش صادقی حکم 3 سال حبس او که در شعبه  26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه صادر شده مربوط به فعالیت های او در دانشگاه امیرکبیر و در ذیل اتهاماتی همچون اعتراض به خاکسپاری شهدا و همچنین شرکت در تجمعاتی که در حمایت از دانشجویان زندانی امیرکبیر برگزار شده، قرار دارد.

آرش صادقی در ایام مرخصی در گفتگو با دوستانش از ضرب و شتم شدید خود در زندان خبر داده بود و اینکه دوبار کتف راستش در رفته بود. وی اما به خواست بازجویان از رسانه ای کردن این برخوردها خودداری می کرده است.

این دانشجوی سابق دانشگاه پلی تکنیک که  سال گذشته به  علت فعالیت سیاسی از این دانشگاه اخراج شد،

روز عاشورا بازداشت شد و پس از تحمل قریب 3ماه زندان در آستانه ی نوروز به مرخصی آمد و سپس در روز 15 فروردین بار دیگر به زندان باز گردانده شد.

صادقی هم اکنون در سلول انفرادی در بند 240 زندان اوین نگهداری می شود و درارتباط با پرونده  جدیدی در مورد حوادث پس از انتخاب بازجویی می شود.

 

فشار بر فعال دانشجویی برای اعتراف

برخی اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که نیما لطیف تجار، دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک در دوران بازداشت خود تحت فشار شدیدی برای پذیرفتن اتهامات و اعتراف قرار داشته است.

آن گونه که سایت “دانشجونیوز” گزارش داده است، نیما لطیف تجار دانشجوی ورودی سال 1386 مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عصر روز عاشورا و پس از پایان درگیری های آن روز هنگام خروج از خوابگاه خود واقع در خیابان حافظ توسط گروهی از نیروهای لباس شخصی بازداشت و به زندان اوین منتقل می شود.

در زندان اوین مأموران پس از اطلاع از اینکه وی دانشجوی پلی تکنیک است وی را به بند امنیتی 209 منتقل کردند و در پی آن اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام به وی تفهیم شد. بازجویان وزارت اطلاعات با شروع یک سناریوی امنیتی از وی خواستند انتساب خود را به عکسی منتشر شده از درگیری های عاشورا که در آن فردی مشغول آتش زدن خودروی پلیس است بپذیرد. از آنجا که این دانشجو در تجمع روز عاشورا حضور نداشت کلیه اتهامات وارده را رد کرد اما بازجویان با افزایش فشار و تهدید و همچنین ضرب و شتم شدید این دانشجو در پی پیشبرد سناریوی امنیتی خود بودند.

پس از گذشت یک ماه از بازداشت این دانشجو و پس از بی نتیجه بودن این فشارها، سه تن از دانشجویان پلی تکنیک که هم اتاقی های نیما لطیف تجار در خوابگاه بوده اند  به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بلافاصله بازداشت و به اوین منتقل شدند، آنان را به جلسات بازجویی هم اتاقیشان بردند و مقابل چشمان او مورد ضرب و شتم قرار دادند. سرانجام بر اثر فشارهای فراوان وارده وی وادار به پذیرش اتهام دروغین شرکت در تجمع عاشورا و شعار علیه مسئولین نظام شد اما انتساب عکس ذکر شده به خود رانپذیرفت و بازجویان نهایتاً درهدف خود که حضور یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در دادگاه های نمایشی تلویزیونی و اعتراف به خرابکاری و تخریب اموال بود ناکام ماندند. پرونده وی بلافاصله به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارسال شد.

دادگاه این دانشجوی دربند اواسط بهمن ماه برگزار شد و قاضی صلواتی وی را به 3 سال حبس تعزیری محکوم کرد. وی مدتی در اندرزگاه 1 زندان اوین زندانی بود و در اواخر سال 88 به بند 350 منتقل شد و علی رغم تلاش خانواده اش از مرخصی نوروزی نیز محروم بود، پس از گذشت حدود 4 ماه از بازداشت این دانشجوی پلی تکنیک پرونده وی به دادگاه تجدید نظر ارسال شده و داگاه تجدید نظر وی نیز به زودی برگزار خواهد شد.

 

دانشگاه آزاد؛ یک سال حبس برای یک فعال دانشجویی

میلاد فدایی، از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد، از سوی دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. پیش از این اتهام این دانشجوی دانشگاه آزاد، “تبلیغ علیه نظام” اعلام شده بود.

حکم یک سال حبس تعزیری درحالی به فدایی ابلاغ شده که بیش از چهارماه از بازداشت موقت او میگذرد و دادستان با تبدیل قرار بازداشت وی به وثیقه یا کفالت موافقت نکرده است. وی بیش از ۳۵ روز از بازداشتش را در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود و پس از آن تا امروز در بند ۳۵۰ زندانی است.

میلاد فدایی دانشجوی مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب روز ۱۱ آذر ماه سال گذشته در منزلش توسط پنج تن از ماموران لباس شخصی با حکم دادگاه انقلاب و پس از تفتیش منزل و توقیف کتابها و هارد کامپیوترش بازداشت شد.

 

تشدید فشارها بر دانشجویان کرد

آن گونه که پایگاه خبری “روا نیوز” گزارش داده فشار نهادهای امنیتی و دانشگاه بر فعالان دانشجویی کرد افزایش یافته است.

بنا بر این خبر، در پی احضار چند تن از فعالان دانشجویی دانشگاه کردستان به کمیته انضباطی این دانشگاه، احکام ممنوعیت ورود آنان به دانشگاه صادر شده است.

محمد حمیدی، رسول حسینی، مهدی کهبر، سینا روشنی، سید شهاب الدین فاضلی، حمزه حسنی  و پریا نیکبین از جمله دانشجویانی هستند که با حکم ممنوع الورودی به دانشگاه رو به رو شده اند.

هنوز از علل احضار و اتهامات این افراد به طور مشخص خبری مخابره نشده، اما دلیل احضار تمامی آن ها شرکت درتجمعات اعتراضی اعلام شده است.

همزمان امجد کردنژاد، فعال کرد و فعال دانشجویی به دو سال زندان محکوم شد.وی در دادگاه بدوی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری در دادگاه اولیه به ۲ سال زندان تعزیری محکوم شده است؛ نامبرده هم اکنون با تودیع وثیقه در بیرون از زندان به سر می برد.