مقابله با محافظه کاران، یک بار برای همیشه

نویسنده

po_soheil_asefi_01.jpg

فاطمه راکعی، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اسلامی و رئیس فراکسیون زنان مجلس ششم اسلامی، در گفتگو با روز از آخرین فعل و انفعالات جریان متبوع خود برای شرکت در انتخابات آتی شوراهای شهر و روستا سخن گفته است. راکعی معتقد است در صورت ارائه لیستی واحد از سوی جریان “اصلاحات” بخت پیروزی این گروه در انتخابات بالا می رود. وی معتقد است “یک بار برای همیشه” باید با استفاده عیر اصولی از قدرت از سوی جناح محافظه کار مقابله شود. این گفتگو در پی از نظرتان می گذرد. fatemeh_rakeii_b.jpg


خانم راکعی، جناح موسوم به اصلاح طلب در آستانه انتخابات شوراهای شهر و روستا، با رد صلاحیت شمار زیادی از نامزدهای خود روبه رو شده است. اهمیت این انتخابات بر روندهای سیاسی فعلی در کشور از نظر حزب مشارکت اسلامی به چه شکل ارزیابی می شود؟

به نظر ما انتخابات شوراها بیشترین نزدیکی را با یک انتخابات دموکراتیک دارد.

چطور؟

به نظر می آید اصلاح طلبان با توجه به شکست هایی که در سه انتخابات اخیر خوردند و این شکست ها از انتخابات دور دوم شوراها شروع شد؛هم اکنون تمام هم خود را بر پیروزی در این انتخابات گذاشته اند.

منتظر اقبال مردم هستند؟

خب بردن در این انتخابات در شرایط فعلی کشور که قوای سه گانه همسو هستند و قدرت بطور کامل در دست جناح مقابل اصلاحات هست کار دشواریست. اما در آخرین انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، علی رغم همه تلاش های محافظه کاران، بخصوص اصولگرایان برای خدشه دار کردن چهره اصلاحات و تمام شگردهایی که آنها پنهان و پیدا به کار گرفتند اگر در میان گروههای مختلف اصلاح طلب در آن زمان تفرق نبود و چندین کاندیدا از سوی آنها مطرح نمی شد، آنگونه که آمار نشان می دهد نتیجه انتخابات طور دیگری می شد. اکثریت به نفع اصلاحات در ایران است.

استدلال جریان متبوع شما برای چنین پیش فرضی چیست؟

من گمان می کنم این مساله هنوز صادق است. اگر اصلاح طلبان به یک لیست انتخاباتی واحد دست پیدا کنند، لیستی که هم به لحاظ کیفی، تخصصی و مدیریت های شهری از تخصص بالایی برخوردار باشد و هم افراد شناخته شده و قابل اعتماد مردم در جبهه اصلاحات در آن حضور داشته باشند، شانس پیروزی اصلاح طلبان بسیار زیاد است.

برخورد با محافظه کاران

اگر مساله اقبال مردم را کنار بگذاریم می بینیم که در روزهای اخیر موج رد صلاحیت ها همچنان گسترده بوده. دبیر شاخه روحانیون حزب اعتماد ملی گفته شنیده ها از رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای اصلاح طلب در استان ها حکایت می کند. پنج نفر هم از لیست نه نفره اصلاح طلبان در شهر کاشان رد صلاحیت شده اند. در این وضعیت واقعا چقدر به پیروزی نسبی جریان اصلاحات در انتخابات آتی می توان خوشبین بود؟

به نظر ما چهارچوب فکری حرف اول را می زند و گمان می کنم اصلاح طلبان آنقدر در لایه های مختلف نامزد داشته باشند که اگر چهره های لایه اول را در شهرها و استان ها حذف می کنند، لایه های بعدی روی کار بیایند. باید روی این مساله تبلیغ شود. کسانی که اصلاح طلبان را قبول دارند و می خواهند به افراد شناخته شده آنها رای بدهند باید بدانند که لایه های بعدی این افراد دقیقا همان اهداف را پی می گیرند.

حالا فرض بر پیروزی دیگری از سوی جریان اصلاحات در یک انتخابات. برنامه و پلاتفرم کاری این جریان برای رتق و فتق امور در ساختار سیاسی فعلی چیست؟

من هنوز از برنامه اصلاح طلبان خبری ندارم. اما خب قطعا باید کاری صورت بگیرد…

مشخصا چه کاری؟

یک بار برای همیشه باید این روند غلط، غیر اصولی و کاملا جناحی استفاده از قدرت به نفع قدرت و به نفع تثبیت قدرت در دست یک جناح و گروه تمام شود.

با چه ساز و کاری و برنامه ای؟ پرسش این است.

متاسفانه چون در مورد مجلس هفتم جناح محافظه کار، کار خود را کرد و پاسخ لازم را نگرفت، الان با ائتلافی که خوشبختانه بین گروههای مختلف اصلاح طلب به وجود آمده و با توجه به اینکه اکثریت غالب اصلاح طلبان در طول این مدت نشان دادند به رفتار فرهنگی در عرصه های سیاسی معتقدند، پایبندند و عمل می کنند، می توان کاری از پیش برد.

منظورتان از رفتار فرهنگی در عرصه سیاسی چیست؟

اصلاح طلبان قواعد بازی سیاسی را رعایت می کنند.