فشار ایالات متحده و اروپا بر ایران

نویسنده

» گزارش لاکروا از:

لوران لارشه

 

روز سه شنبه ۱۱ اکتبر، دادگستری ایالات متحده دو شهروند ایرانی را به تلاش برای ترور عبدل الجبیر، سفیر عربستان و یکی از مشاوران نزدیک ملک عبدالله، در رستورانی در واشنگتن متهم کرد.

یکی از آنها دستگیر شد و دیگری که از اعضای نیروی القدس است، همچنان متواری است. روز پنج شنبه، رییس جمهور اوباما برای اولین بار دراین رابطه اظهارنظر کرد: “آنچه ما می دانیم این است که یک فرد آمریکایی ایرانی تبار در توطئه ترور سفیر عربستان دست داشته.”

به نقل از نیویورک تایمز، طراحان این توطئه همچنین قصد داشته اند ازطریق باندهای مواد مخدر در مکزیک، سفارت اسراییل در واشنگتن و سفارت های اسراییل و عربستان در بوئنوس آیرس را منفجر کنند.

 

دستوردهندگان چه کسانی هستند؟

ازنظر واشنگتن، تردیدی در این زمینه وجود ندارد: طراحان اصلی را باید در تهران جستجو کرد. رییس جمهور اوباما در مورد فرد آمریکایی ایرانی تبار تأکید می کند که “او رابط های مستقیم داشته، از سوی افرادی در دولت جمهوری اسلامی پول دریافت کرده و تحت امر آنها بوده است.” او اشاره ای به جزئیات این ماجرا و هویت و نام این افراد نکرد.

خوزه رولس، نویسنده کتاب هایی در زمینه قاچاق مواد مخدر، با اشاره به دست داشتن باندهای قاچاق مواد مخدر در این ماجرا می گوید: “این بیشتر به سناریوی یک فیلم مهیج شباهت دارد.” رائول بنیتز، از مرکز تحقیقاتی آمریکای شمالی در دانشگاه ملی مکزیک نیز می گوید: “آنچه باندهای قاچاق می خواهند انجام دهند این است که تجارت شان را به صورت مخفی پیش ببرند، نه اینکه به یک کار دیگر دست بزنند.”

جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود این اتهامات را تکذیب کرده است. از نظر دولتمردان ایرانی این ماجرا توطئه ای برای دور کردن کشورهای مسلمان از یکدیگر و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است که از قبل به دلیل تحریم های بین المللی به اندازه کافی تحت فشار قرار گرفته. 

 

آیا ارتباطی میان این توطئه و سخت شدن موضع آژانس اتمی نسبت به ایران وجود دارد؟

آژانس اتمی آماده می شود تا در نشست آتی شورای حکام به صورت کامل به ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران بپردازد. این مسأله می تواند منجر به ارسال پرونده به شورای امنیت سازمان ملل شود.

در واشنگتن اگر احتمال گزینه نظامی وجود ندارد، ولی باراک اوباما اظهار داشت “برای تشدید تحریم ها علیه ایران” مصمم است. در این راستا، چندین سناتور آمریکایی هفته گذشته خواستار تشدید تحریم ها شدند.

علی خامنه ای روز یکشنبه ۱۶ اکتبر اعلام کرد که “هرگونه اقدام نابجا با پاسخ قاطع ملت ایران روبرو خواهد شد”.

منبع: لا کروا، ۱۶ اکتبر