درخواست کشیش کشی از آمریکا

نویسنده
شیرین کریمی

» واکنش اصولگرایان به قرآن سوزی

همزمان با آتش زدن کتاب آسمانی مسلمانان و تصویر پیامبر اسلام توسط یک کشیش “فرقه گرا” در ایالات متحده، وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواستار برخورد “شدید” ایالات متحده با وی شده است. همزمان مدیرکل امور بین‌الملل شورای عالی انقلاب فرهنگی  و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان خواستار “اعدام” این سوزاننده قرآن شده اند. یک نماینده دیگر نیز انگشت اتهام را به سوی “خادم خانه خدا” برده و دبیر تشکل دولت ساخته تحکیم وحدت نیز از شبهه  دخالت “سیستماتیک” دولت باراک اوباما در آتش زدن قرآن سخن گفته است.

خبیث و مرتد؛ این توصیفی است که نائب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی از یک کشیش آمریکایی ارائه کرده است. کسی که این هفته کتاب مقدس مسلمانان را سوزاند. حسین ابراهیمی معتقد است که “تری جونز” مقدس ترین کتاب “یک میلیارد و پانصد میلیون” نفر را آتش زده و از همین رو از دولت ایالات متحده خواسته است تا جلوی وی را بگیرد و قلوب “پانصد میلیون مسلمان” را جریحه دار نکند.

تری جونز کشیش 61 ساله  که در شهر گینزویل در ایالات فلوریدار سکنی دارد فیلم سوزاندن قرآن را، به صورت زنده در اینترنت منتشر کرده است. این کشیش محافظه کار و نویسنده کتاب “ اسلام شیطان است” همچنین تصویر پیامبر مسلمانان  را نیز به آتش کشیده است.

این اقدام چنان خشم ابراهیمی را که او نیز یک روحانی است برانگیخته که  خواستار “اعدام” تری جونز شده است. به گفته وی “دولت آمریکا باید به گونه ای با این کشیش هتاک برخورد کند که همه مسلمانان متوجه مجازات این آدم شوند.”

 

تاریخچه قرآن سوزی

این دومین باری است که تری جونز قرآن را و نخستین باری است که تصویر پیامبر اسلام را آتش می زند. نخستین بار وی تابستان سال گذشته در دهمین سالگرد حمله تروریستی جنگجویان القاعده به برج های سازمان تجارت جهانی در شهر نیویورک، تهدید به قرآن سوزی کرد اما با درخواست رئیس جمهور و نهادهای مدنی ایالات متحده از صرافت این کار افتاد. با این حال زمستان گذشته وی کتاب مقدس مسلمانان را شعله ور کرد؛ اقدامی که حرارتش به افغانستان رسید و تظاهرکنندگان خشمگین به دفتر سازمان ملل حمله کردند و هشت کارمند و نگهبان خارجی این دفتر، از جمله یک زن را کشتند.

 

متمم اول، مجوز کشیش

 سوزاندن پرچم آمریکا و اهانت به  نمادهای مذهبی در ایالات متحده نه تنها عملی غیرقانونی محسوب نمی شود بلکه متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آن را مورد حفاظت نیز قرار می دهد :” کنگره نباید هیچ قانونی را تصویب کند… که آزادی بیان و مطبوعات و حق شهروندان برای برگزاری تجمع مسالمت آمیز را محدود کند.”

در ایالات متحده نه تنها توهین به اسلام که توهین به هیچ مذهب و واقعه مذهبی جرم به شمار نمی آید. برای نمونه برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، انکار  قتل عام میلیونی یهودیان توسط نازی های – هولوکاست- جرم به شمار نمی آید. در دهه هشتاد عکاسی به نام آندرس سرانو یک “صلیب” را در داخل شیشه ای پر از “ادرار” قرار داد و تصویر آن را در نمایشگاه های مختلف منتشر شد. با این حال خبری از مجازات وی در کار نبود.

اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی از این آزادی بیان در کشوری که دشمن خود می خواند راضی نیست. از همین رو دوشنبه دستگاه دیپلماسی آن بیانیه ای منتشر کرد که در آن به نمایندگی از “جامعه بین المللی” خواستار “ّبرخورد” واشنگتن با سوزانندگان قرآن شده است. در این بیانیه آمده :““جامعه بین‌المللی در انتظار واکنش فوری، شدید و صریح دولت آمریکا در برخورد با عوامل آن و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پیشگیری از تکرار چنین جنایت فرهنگی است.”

همزمان مدیرکل امور بین‌الملل شورای عالی انقلاب فرهنگی  نیز در مصاحبه با فارس با صهیونیست خواندن کشیش آمریکایی “مرگ” وی را خواستار شده است. جواد محمدی استدلال خود را چنین تبین کرده است: “چون این کشیش عامل صهیونیزم بین‌الملل بوده و به دنبال تفرقه بین مسلمانان و ادیان الهی است باید اعدام شود.”

 وی نیز همچون حسین ابراهیمی خواستار پیگیری حقوقی جمهوری اسلامی و تنظیم شکایت نسبت به سوزاندن قرآن شده است.

 

پادشاه عربستان با قرآن سوزی همراه است

از سوی دیگر اسماعیل کوثری، دیگر نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارچی پارلمان، انگشت اتهام را به سوی عربستان سعودی گرفته و سعودی ها را همراه با اقدام کشیش محافظه کار مسیحی توصیف کرده است. به اعتقاد وی “مقامات عربستان سعودی که خود را خادم خانه خدا و خانه پیامبر اسلام (ص) می‌دانند نه تنها در مقابل قرآن‌سوزی آمریکایی‌ها سکوت می‌کنند بلکه تا حدی با آنها همراهی می‌کنند.”

بر اساس قوانین عربستان سعودی، پادشاه خاندان آل سعود به عنوان کلید دار و خادم کعبه شناخته می شود. محمود احمدی نژاد خود پاییز سال گذشته در ابتدای پیام تسلیتش به ملک عبدالله بن عزیزـ – پادشاه عربستان-ـ وی را  خادم الحرمین الشریفین نامیده بود.

 

دخالت سیستماتیک دولت آمریکا

همزمان مهدی امیریان که از سوی خبرگزاری فارس – نزدیک به سپاه – “دبیر تشکیلات تحکیم وحدت” نامیده شده  در اظهار نظری مشابه با مقامات اصولگرا گفته است اگر دولت آمریکا ‌هر چه سریعتر واکنش مناسبی نشان ندهد، “‌شبهه دخالت سیستماتیک” دولت آمریکا در این موضوع ایجاد خواهد شد. این دانشجوی طرفدار احمدی نژاد توضیح بیشتری پیرامون این “دخالت سیستماتیک” نداده است؛آن هم در حالیکه پیشتر پنتاگون- وزارت دفاع ایالات متحد- از تری جونز درخواست کرده بود عواقب اقدامش را مدنظر قرار دهد و از سوزاندن قرآن صرفنظر کند.

 

قران سوزی در حمایت از ندرخوانی

با این حال تری جونز که به حمایت از یوسف ندرخوانی ـ– کشیش محبوس ایرانی –ـ نذر سوزاندن قرآن و تصویر پیامبر اسلام را کرده بود وقعی به درخواست مقامات آمریکایی نگذاشت.هر چند گفته می شود اقدام وی می تواندپرونده کشیش ندرخوانی را با دشواری های بیشتری مواجه کند.

یوسف ندرخوانی شهروندی 33 ساله است که در 1376 دین خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داد. او در شمال ایران در شهر رشت، کشیش ـ– پدر روحانی-ـ  گروه کوچکی از مسیحیان “تبشیری” شد. وی در سال 1388 توسط مقامات امنیتی بازداشت و روانه زندان شد. بر اساس قوانین شرعی، مسلمان زادگان حق تغییر دین را ندارند و در صورت گرویدن به دین دیگری “مرتد” محسوب  می شوند؛ اتهامی که مجازاتش طناب دار است. این کشیش جوان دو سال پیش به اعدام محکوم شد.

فعالین حقوق بشر می گویند اقدام تری جونز نه تنها کمکی به پرونده ندرخوانی نخواهد کرد که نگران هستند جمهوری اسلامی به اقدامات تلافی جویانه ای دست بزند که طناب داررا به گردن این کشیش شمالی نزدیک کند.

 

کشیش فرقه گرا و شیاد

تری جونز شخصیتی بسیار بحث برانگیز در ایالات متحده به شمار می آید و بسیاری از فعالین مدنی اقدامات وی علیه احساسات مسلمانان را “احمقانه” می خوانند. او به تازگی خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 کرده است.

تری جونز هیچ مدرک دانشگاهی در باب “دین شناسی” ندارد و برخی اقدامات وی که در آمریکا “شیادانه” نامیده می شود باعث محکومیت وی از سوی دادگاه شده است. برای نمونه در سال 2002 وی از سوی دستگاه قضائی ایالات متحده به خاطر جعل عنوان “دکتر” به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

جونز در دهه هشتاد کلسایی در آلمان را اداره می کرد اما به نوشته نشریه “ The Gainesville” پس از آنکه به “کلاشی” متهم شد مجبور به ترک سرزمین ژرمن ها شد. یکی از رهبران کلیسای Cologne  گفته بود این کشیش “ارزش های انجیل و مسیحیت” را انعکاس نمی داده بلکه همواره خود را در “مرکز” همه چیز می پنداشته است. اعضای آن کلیسا به آژانس خبری آلمان گفته بودند جونز همچون یک “رهبر فرقه ای” رفتار و فشار “روانی” به اعضا وارد می کرده است.

زمستان سال 2011 جونز از سوی یک نهاد ضد اسلامی به بریتانیا دعوت شده بود اما گروه ضد فاشیستی “امید نه نفرت” دادخواستی علیه وی تنظیم کرد که باعث شد دادگاه ورود این کشیش به بریتانیا را قدغن کند.