رقص خوش زن قدغن

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» نوبت برخورد با دختران خواننده و رقصنده

در حالی که سایت های خبری نزدیک به حکومت، از “جولان دادن دختران خواننده در خیابان های تهران” خبر می دهند، از بند زنان زندان اوین خبر می رسد که سولماز، دختر رقصنده ایرانی مدتی پیش به محض بازگشت به ایران در فرودگاه دستگیر و راهی زندان شده است.

خبر زندانی شدن این دختر رقصنده را امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، دانشجوی زندانی در زندان اوین منتشر کرد. او در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “یه اتفاق جالبی هم که هفته پیش اتفاق افتاده بود بازداشت یک رقصنده معروف به نام سولماز بوده که ظاهرا در مسابقه یکی از شبکه های ماهواره ای اول شده و بعد از برگشتن به ایران بازداشت میشه و چند روزی رو پیش بچه ها بوده.”

به نوشته احمدیان، سولماز این دختر رقصنده ایرانی، پس از چند روز “با قرار کفالت” آزاد شده است.

همسر بهاره هدایت در عین حال افزوده که سولماز “توی اون چند روز سخاوتمندانه هنرش رو توی بند زنان واسه بقیه عرضه کرده بوده.”

احمدیان با یک شکلک لبخند اضافه کرده که این دختر رقصنده “زود آزاد شده و متاسفانه فرصت آموزش {رقص برای زندانیان زن} پیش نیومده.”

سولماز در مسابقه‌ رقص تلویزیون ماهواره ای تی وی پرشیا شرکت کرده بود. این مسابقه در سال‌های گذشته به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در خانه‌های مردم ایران تبدیل شده است. داوری این مسابقه‌ را محمد خردادیان، رقصنده‌ مشهور ایرانی بر عهده دارد که خود چند سال پیش و به دنبال سفری به ایران ، دستگیر و برای مدتی زندانی شده بود.

دوره‌ اخیر این شوی تلویزیونی که سولماز در آن به مقام نخست رسیده بود، در ماه فوریه در آنتالیای ترکیه برگزار شد.

بر طبق قوانین اسلامی و شیعی، رقص زنان برای مردان نامحرم حرام است و کسی که این کار را انجام دهد، مرتکب گناه شده است. اگر چه در قوانین جمهوری اسلامی  رقصیدن زنان در اماکن عمومی یا در برنامه های ماهواره ای به طور مشخص جرم تلقی نشده اما برای مسئولان امنیتی و پلیس ، مسائلی به مراتب جزئی تر مانند حضور بدون رعایت کامل حجاب اسلامی یا آنگونه که مسئولان می گویند “بدحجابی” در اماکن عمومی هم فعلی مجرمانه محسوب می شود.

سولماز با لباس هایی در مسابقه رقص تلویزیون ماهواره ای تی وی پرشیا شرکت کرده بود که مطابق قوانین جمهوری اسلامی، اجازه پوشیدن آنها در برابر مردان نامحرم را نداشت.

در سال های اخیر ویدئوهای زیادی از رقص دختران و زنان ایرانی در اماکن عمومی مانند خیابان ها و شهرک های خصوصی به ویژه در شمال کشور، به مناسبت های مختلف مانند چهارشنبه سوری، عید نوروز و سیزده به در، در سایت های اینترنتی منتشر شده است.

 

“جولان دختران خواننده در تهران”

انتشار خبر دستگیری نفر اول مسابقات رقص تلویزیون ماهواره ای تی وی پرشیا در حالی صورت می گیرد که سایت های خبری نزدیک به حکومت، اخبار و گزارش هایی  درباره حضور دختران خواننده در خیابان های تهران منتشر کرده و خواستار برخورد مسئولان امنیتی و قضایی با آنها شده اند.

به عنوان مثال، سایت جهان نیوز که به علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس هشتم و از چهره های امنیتی جمهوری اسلامی نزدیک است، در گزارشی به نقل از خبرنگار خود، نوشته که “حالا باید نظاره‌گر خوانندگی دخترکانی بزک‌کرده و محرک در خیابان‌های تهران باشیم.”

خبرنگار این سایت توضیح داده که چند روز پیش در حال قدم زدن در خیابان ولی عصر در تهران بوده که ناگهان صدای آواز یک دختر به گوشش می رسد.

او مشاهدات خود از این صحنه را اینگونه نوشته است: “در کمال ناباوری با صحنه عجیبی مواجه شدم؛ دختری تقریبا 14ـ 15 ساله با پوشش شلوار جین و با یک بلیز کوتاه زنانه در حال نغمه‌سرایی و هنرنمایی با استفاده از یک آمپیلی‌فایر قابل حمل بود و البته این دختر خانم هنرمند آورازه‌خوان را(!) یک دختر دیگر که کمی کم ‌سن ‌و سال‌تر به نظر می‌رسید، مشایعت می‌کرد که این دختر مشایعت‌کننده زحمت نواختن “تنبک” به طرز هنرمندانه‌ای را می‌کشید!”

خبرنگار سایت اصولگرای جهان نیوز در عین حال از استقبال و توجه مردم حاضر در خیابان به این دختران خبر داده و افزوده است: “واکنش مردمی که در حال تردد از این محدوده بودند و با صحنه اجرای این موسیقی زنده(!) توسط این دختران آوازه‌خوان مواجه می‌شدند نیز جالب بود، اکثریت این جمعیت برای دقایقی بی‌خیال مقصد موردنظر خود شده و محو در اجرای این هنرمندان!”

سایت جهان سپس با انتقاد از مسئولان حکومتی به دلیل برخورد نکردن با این مسئله پرسیده است: “براستی مسئول و متولی بروز چنین رفتار‌هایی در سطح شهر آن هم در ملأ‌عام و با توصیف آنچه ذکر آن رفت، کیست؟ چه نهادی و مرجعی مسئولیت برخورد با چنین مواردی را بر عهده دارد؟ چرا باید فضای شهر به سمت‌وسویی برود که عده‌ای تا این حد و اندازه به خود اجازه بروز و ظهور رفتار‌های ساختارشکن و هنجارشکن دهند؟”

 

تشدید برخورد با “بدحجابی”

محدودیت ها در ایران علیه زنان، موارد مختلف اجتماعی و سیاسی را شامل می شود، اما پوشش یا رفتار متفاوت با قرائت حکومت توسط زنان و دختران در اماکن عمومی در سه دهه گذشته همواره با برخورد شدید نهادهایی مانند نیروی انتظامی، بسیج، انصار حزب الله و پیش از اینها، گروه هایی مانند کمیته، گشت ثارالله و … مواجه شده است.

برخوردهای اینچنینی در سال های اخیر با فرا رسیدن فصل تابستان تشدید شده است. در همین راستا، حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران چند روز پیش از آغاز دور جدید برخورد با کسانی که وی آن‌ها را “بدپوشش، و مزاحمان نوامیس و اراذل و اوباش” توصیف کرد، خبر داد.

به گفته این مسئول امنیتی جمهوری اسلامی، برخورد با لباس “نامناسب” بانوان در دو بخش تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می‌شود.

حسین ساجدی نیا افزوده که “همزمان با آغاز این طرح تمامی مراکز تولید و توزیع لباس در شهر تهران شناسایی شده و هشدارهای لازم به آنان داده شده است.”

وی همچنین تهدید کرده: “در صورت توجه نکردن به این هشدار‌ها مراکز متخلف پلمب خواهند شد.”
به گزارش مهر، ساجدی نیا گفته: “این طرح علاوه بر این شامل استقرار گشت‌های امنیت اخلاقی در میادین، مجتمع‌های تجاری و خیابان‌ها و گشت‌های موتور سوار انتظامی و راهنمایی در بزرگراههای شهر تهران خواهد شد.”

طرح “امنیت اخلاقی” نام جدید گشت‌های ارشاد است. سردار احمد روزبهانی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی، اردیبهشت ۱۳۹۰ اعلام کرده بود نام گشت ارشاد از روی ماشین‌های پلیس حذف شده و این گشت‌ها تحت عنوان “پلیس امنیت اخلاقی” به فعالیت خود ادامه می‌دهند.