سخنان اصلاح‌طلبان را نشخوار می‌کنند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقادهای مصباح‌یزدی از حسن روحانی

محمدتفی مصباح‌یزدی، از روحانیان اصول‌گرا، در آخرین سخنان خود به تلویح حسن روحانی را متهم کرده که “دین خود را با الهام از فرهنگ غربی تفسیر” می‌کند وافزوده: “اگر در ایران انقلاب نشده بود، از نظر صنعتی پیشرفته‌تر بود و دلیل انقلاب، مسایل اقتصادی نبود”.

مصباح‌یزدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه‌ اسلامی، همچنین گفته است که “بسیاری از کسانی که در طول نهضت، منبرها رفته و سخنرانی‌ها کردند، قلم زده و مقاله‌ها نوشتند، زندان رفته و شکنجه‌ها شدند، عقب‌گرد کرده‌اند”.

مصباح افزوده: “اولین کسانی را که سعی می‌کردند در سخنرانی‌هایشان در مسجد اعظم قم یا تهران، حتی با استدلال به آیات قرآن، عنوان امام را برای امام خمینی(ره) ترویج کنند و امروز برخی از آنها برگشته‌اند. کسانی که برای جهاد و شهادت، سخنرانی‌های پرشور داشتند، امروز عقب‌گرد کرده‌اند”.

با توجه به مواضع اخیر این روحانی تندرو،به نظر می‌رسد مخاطب وی حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی است. سایت جماران، نزدیک به خانواده‌ آیت‌الله خمینی، پیش از این نوشته بود که حسن روحانی، نخستین فردی بود که در سال ۵۶ و در یک سخن‌رانی از آیت‌الله خمینی با لقب “امام” یاد کرده بود.

مصباح‌یزدی گفته «چنین افرادی» با” چند سال حضور در آمریکا یا انگلیس، این‌چنین تغییر کرده‌اند” و بعدها “دشمن هم وقتی زمینه را مساعد دیده، روی فکر آن‌ها کار کرده است”.

حسن روحانی در دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند تحصیل و چند سالی نیز آن‌جا زندگی کرده است. گرچه برخی منتقدان وی معتقدند که مدرک تحصیلی وی از این دانشگاه معتبر نیست.

چند روز پیش نیز جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس و عضو جبهه‌ پایداری، تشکلی که از مصباح‌یزدی با عنوان “پدر معنوی” خود یاد می‌‌کند، خطاب به حسن روحانی گفته بود: “آیا بنا ندارید براساس رساله دکترای خود در دانشگاه گلاسکو انگلیس که در موضوع تعطیلی احکام شریعت اسلامی ارائه دادید و اطلاعات مهمی در اختیار انگلیسی‌ها قرار دادید با شعار اعتدال فرقه‌گرایی جدیدی را پایه‌گذاری کنید و یکبار و برای همیشه بگویید زیر لحاف اعتدال چه می‌گذرد”؟

مصباح‌یزدی در سخنان خود بار دیگر به انتقاد از اظهارنظرهای روحانی درباره روضه‌خوانی و مداحی پرداخته و در پاسخ به وی گفته: “اینکه شخصی بگوید عده‌ای دین را نمی‌شناسند و متوهم هستند، در همین مساله ریشه دارد. چون این عده، دین خود را با الهام از فرهنگ غربی تفسیر می‌کنند و شناخت آنها نسبت به دین، به گونه‌ای نیست که امام(ره) آن را معرفی کرد”.

اشاره مصباح به سخنان دو هفته پیش حسن روحانی است که در پاسخ به منتقدان خود گفته بود: “برخی بیکار و دچار توهمات هستند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند، نه دین را می‌دانند چیست و نه می‌دانند آخرت چیست اما همیشه غصه آخرت را می خورند”. مصباح‌یزدی همان زمان در پاسخ به روحانی، پرسیده بود که وی دین‌اش را از کجا گرفته؛ از فیضیه یا انگلیس؟

وی اکنون نیز چنین سخنانی را “برگرفته از تفکر سکولاریسم” توصیف کرده که پیش از این اصلاح‌طلبان آن را بیان کرده بودند و اکنون “دولت‌مردان فعلی این سخنان را نشخوار می‌کنند”.

این‌ها اما تنها انتقادهای مصباح‌یزدی نبود. وی شعارهای اقتصادی حسن روحانی و تاکیدهای او بر اقتصاد را نیز مورد اشاره قرار داده و گفته: “اگر قرار بود مشکل اصلی ما، اقتصاد و مادیات باشد، که در این صورت اگر انقلاب نمی‌کردیم، بهتر بود.”

مصباح‌یزدی درزمان تصدی مقام ریاست‌جمهوری توسط سیدمحمد خاتمی نیز از منتقدان او اما در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ از حامیان محمود احمدی‌نژاد بود، گرچه مانند دیگر اصول‌گرایان در سال‌های پایانی کار احمدی‌‌نژاد، به منتقد او تبدیل شد.

مصباح‌یزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز ابتدا از کامران باقری‌لنکرانی - وزیر دولت احمدی‌نژاد و کاندیدای جبهه پایداری -حمایت کرد و سپس پشتیبان سعید جلیلی شد؛ کاندیدایی که در نهایت رقابت را به حسن روحانی واگذار کرد.

مصباح‌یزدی پس از انتخاب حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری، درباره‌ وی گفته بود: “خدا تدبیری کرد که کسی سر کار بیاید که در شرایط فعلی مجبور باشد هوای خط رهبری را داشته باشد،‌ چون خودش بیست سال نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده، و نقطه‌های مثبتی هم در زندگی‌اش دارد”.

انتقادهای مصباح‌یزدی از دولت روحانی در حالی انجام می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته، دو نفر از منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای، رسانه‌های منتقد حسن روحانی را خطاب قرار داده و از آن‌‌ها خواسته اند که در انتشار اخبار علیه دولت، دقت کنند.

علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران،‌ در یک کنفرانس خبری، به انتقاد از برخی رسانه‌های نزدیک و وابسته به سپاه پاسداران، نظیر خبرگزاری فارس، پرداخته و گفته بود که این رسانه‌‌ها گاهی “اخباررا بدون دقت و ملاحظه” منتشر می‌کنند.

حسن فیروزآبادی، رییس ستادکل نیروهای مسلح هم خواستار رعایت حدود در انتقاد از دولت شد و رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی را تهدید کرد که در صورت انتشار اخبار دروغ علیه دولت، با آن‌ها برخورد می‌شود.

اما رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از این بارها از مصباح‌یزدی تمجید کرده و حتی وی را “مطهری زمان” خوانده است؛ مساله‌ای که باعث شده رسانه‌های حامی مصباح‌یزدی، انتقادها از وی را برابر با انتقاد از رهبر جمهوری‌اسلامی بدانند.