رونمایی از نوشته ۵ خطی خامنه ای

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» رهبر جمهوری اسلامی؛ متخصص درهمه امور

رهبر جمهوری اسلامی ۵ خط درباره کتابی با مضمون جنگ و اسارت نوشته و از نویسنده کتاب تشکر کرده است،اما منصوبان او مراسم رونمایی از همین تعریف آیت الله خامنه ای را برگزار کرده و ساعت ها به تعریف و تمجید از او پرداخته و در اظهاراتی اغراق گونه او را ابر انسانی خوانده اند که در همه مسایل علمی و عملی متخصص است. رسانه های مختلف دولتی و وابسته به نهادهای نظامی نیز این خبر را در صدر اخبار قرار داده اند.

در همین ارتباط حجت الاسلام علی اکبر رشاد که پیش تر از فقر رهبر جمهوری اسلامی سخن گفته بود تاکید کرده است: “ما در تاریخ تشیع شخصیتی به جامعیت و ظرفیت استعدادهای مقام معظم رهبری یا نداشته و یا کم داشته‌ایم. شخصیتی که ایشان را در عرصه نظری و عملی سرافراز و سلامت جلوه می‌دهد. حوزه‌ای نیست که ایشان در آن وارد نشده باشند و سخن را به صورت تمام جاری نکرده باشند.”

او که با حکم رهبر جمهوری اسلامی یکی از اعضای “شورای عالی انقلاب فرهنگی” است در ادامه اضافه کرده: “در علم فقه بی‌شناخت موضوع حکم قابل صدور نیست. مقام معظم رهبری در موضوع‌شناسی و فهم آن از ذکاوت خاصی برخوردارند و این را اهل فن تایید می‌کنند. همچنین ایشان یک تاریخ‌دان ماهر هستند بارها صحنه‌هایی را شاهد بودند که با دقت نسبت به تاریخ ایران در منطقه به صورت دقیق راجع به حوادث، افراد و جزئیات سخن می‌گفتند. همچنین ایشان یکی از خبرگان در حوزه مباحث کلامی، اقتصاد، مدیریت و شعاع گوناگون گستره علوم انسانی هستند.”

علی اکبر رشاد در ادامه تعریف و تمجید از آیت الله علی خامنه ای افزوده: “در کنار این مباحث ایشان بر حوزه‌های مختلف هنر مانند سینما، ادبیات و… نیز اشراف کامل دارند. شعری در محضر ایشان خوانده نمی‌شود که توسط نقد ایشان اصلاح نشود. ایشان افزون بر هزار رمان گاه چندین جلدی و مشهور را خوانده‌اند.”

او همچنین از با نقل قولی مبهم از علی صیادشیرازی،از فرماندهان کشته شده ارتش، مدعی شده که “علاوه بر این تبحر ایشان بر مسائل نظامی زبانزد فرماندهان جنگ بود. من بارها از زبان فرماندهان شنیده بودم که نظر مقام معظم رهبری در دوره دفاع مقدس به دلیل عملی‌تر بودن غالب بر دیگر نظرات فرماندهان می‌شد و آنها این نظر را می‌پذیرفتند. سپهبد شهید صیاد شیرازی نیز این موضوع را تایید کرده و گفته بود ایشان در مباحث نظامی از کارداران و فرماندهان جبهه‌ها فنی‌تر سخن می‌گفتند.”

علی اکبر رشاد که همزمان با عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست پژوهشگاه اندیشه اسلامی را هم بر عهده دارد درنهایت در مراسم رونمایی از این کتاب با گفتن اینکه “من زیاد اهل مطالعه و کتاب‌خوانی نیستم” گفته: “برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب با کتاب خانم معصومه آباد(من زنده‌ام) مواجه شدم. گویی این کتاب مرا شکار کرد. هنگامی که از مقدمه کتاب «من زنده‌ام» را آغاز کردم، تا پایان آن را مطالعه کردم.”

حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز طی اظهاراتی در این مراسم به تعریف و تمجید از آیت الله علی خامنه ای و در عین حال تحلیل اوضاع منطقه خاور میانه پرداخته و این راهم گفته است که “ کسانی که امروز منحرف شده‌اند و زاویه دارند و دوران رژیم پهلوی را یادشان رفته است، باید بدانند که آن زمان، کشور به‌دست افراد هوس‌باز و عیاش و فاسد بود. حکومت پهلوی و خانواده‌ی او، غرق در فساد بود چراکه ملت را غارت می‌کردند. امام که خداوند روح‌شان را شاد کند، با کمک همین مردم چنان انقلابی را ایجاد کرد که از داخل آن، نمونه‌هایی مانند خانم آباد بیرون آمد. یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در شرایط کنونی جامعه، پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس است و برای آن، ساعت‌ها وقت اختصاص می‌دهند.”

 این نخستین بار نیست که نزدیکان و منصوبان رهبرجمهوری اسلامی به اغراق درباره خصوصیت ها و برتری های “علمی و عملی” وی اظهار نظر می کنند. اما اظهارات اغراق آمیز درباره رهبر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از اعتراضات به نتیجه انتخابات ۱۳۸۸ و ناکامی دولت مورد حمایت وی در امورداخلی و بین المللی بیشتر شده است.

از جمله مهرماه هم محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر آیت الله خامنه ای در تعریف از او گفته بود: “رهبر معظم انقلاب دانشمندی است که در تمام رشته‌های علمی اطلاعات دارد، ایشان بسیار آگاه به شخصیت علمی بزرگان کشور هستند و زندگی ایشان با مطالعه کتاب می‌گذرد.”

پدرداماد رهبرجمهوری اسلامی همچنین مدعی شده بود: “رهبر معظم انقلاب با وجود تمام مشکلات در هیچ شرایطی مطالعه کتاب را فراموش نمی‌کنند و کتاب‌خوانی با زندگی رهبر معظم انقلاب عجین شده است. ایشان به تاریخ کشورهای دیگر نیز بسیار مسلط هستند و می‌توان گفت بعد علمی وجودیشان بی‌نظیر است.”

او اسفندماه سال گذشته هم در اظهاراتی مشابه گفته بود: “ما از شکرگزاری داشتن رهبری فرزانه، حکیم، دلسوز و انقلابی چون مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای عاجز هستیم.”

او با گفتن اینکه “با توجه به طولانی بودن برخوردی که با ایشان دارم، از معظم‌له جز صفا و ایمانِ فوق‌العاده چیزی ندیدم” مدعی شده که “در مورد فضایل مقام معظم رهبری همین بس که در حال حاضر دنیا با تمام جاذبه‌هایش در اختیارشان است، اما ایشان به حداقل برخورداری از دنیا اکتفا کردند.”

حجت الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر آیت الله خامنه ای نیز در شهریورماه سال گذشته اعلام کرده بود که آیت الله خامنه ای “بیش از همه در جریان امور کلان و ریز کشور قرار دارند و بیشتر از همه نیز دغدغه مردم را دارند، ایشان همه مسائل را به خوبی رصد کرده و تدبیر می کنند.”

وی با این مقدمه گفته بود: “رهبرمعظم انقلاب اسلامی روزی ۱۶ تا ۱۷ ساعت کار مفید انجام می دهند، بسیاری از کارها و ملاقات های ایشان رسانه ای نمی شود. گزارش های متعددی از دستگاه های رسمی و غیر رسمی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ایشان ارائه می شود و ایشان نیز با دقت مباحث را مطالعه می کنند و دستور پیگیری می دهند.”

 

مراسم رونمایی

آیت الله علی خامنه ای کتابی با نام “من زنده ام”، نوشته معصومه آباد را ۵ مهرماه سال گذشته خوانده و از این رمان با مضمون جنگ تعریف کرده است. معصومه آباد در ابتدای جنگ ایران و عراق به اسارت گرفته شده و آنگونه که خود روایت کرده این کتاب را بر اساس خاطرات خود نوشته است. او یکی از اعضای ائتلاف آبادگران ایران اسلامی و حامیان محمود احمدی نژاد بود که به عضویت چهارمین دوره شورای شهر تهران در آمد و هم اکنون نیز یکی از اعضای این شوراست.

اما آیت الله علی خامنه ای درباره کتاب او چه نوشته است؟ او نوشته: “کتاب را با احساس دوگانه‌ی اندوه و افتخار و گاه از پشت پرده‌ی اشک، خواندم و بر آن صبر و همت و پاکی و صفا، و بر این هنرمندی در مجسم کردن زیبائی ها و زشتی ها و رنج ها و شادی ها آفرین گفتم. گنجینه‌ی یادها و خاطره‌های مجاهدان و آزادگان، ذخیره‌ی عظیم و ارزشمندی است که تاریخ را پربار و درس ها و آموختنی‌ها را پرشمار می کند. خدمت بزرگی است آنها را از ذهن ها و حافظه‌ها بیرون کشیدن و به قلم و هنر و نمایش سپردن. این نیز از نوشته‌هائی است که ترجمه‌اش لازم است. به چهار بانوی قهرمان این کتاب به ویژه نویسنده و راوی هنرمند آن سلام می فرستم.”

سایت رجا نیوز از سایت های جبهه پایداری هم بخشی از این کتاب را که مورد علاقه رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته به عنوان یکی از درخشان ترین بخش های آن منتشر کرده است: “وقتی ما را داخل گودال انداختند، برادرها جا باز کردند. روی دست و پای همدیگر نشستند تا ما دو تا راحت بنشینیم و معذب نباشیم. سربازهای عراقی که این صحنه را دیدند، به آنها تشر زدند که چرا جا باز می‌کنید و روی دست و پای هم نشسته‌اید و با اسلحه‌هایشان برادرها را از هم دور می‌کردند. نگاه‌های چندش آور و کش‌دارشان از روی ما برداشته نمی‌شد. یکباره یکی از برادرها که لباس شخصی و هیکل بلند و درشتی داشت با سر تراشیده و سبیل‌های پرپشت، بلند شد و با لهجه غلیظ آبادانی جواد را صدا کرد و گفت: هرچی گفتم راست و حسینی براشون ترجمه کن تا شیرفهم بشن!رو به سربازهای بعثی کرد و گفت: به من می‌گن اسمال یخی، بچه آخر خطم، نگاه به سرم کن ببین چقدر خط خطیه، هر خطش برای دفاع از ناموسمونه. ما به سر ناموسمون قسم می‌خوریم، فهمیدی؟ جوانمرد مردن و باغیرت و شرف مردن برای ما افتخاره. دست به سبیلش برد و یک نخ آن را کند و گفت: ما به سبیلمون قسم می‌خوریم. چشمی که ندونه به ناموس مردم چطور نگاه کنه مسنحق کور شدنه.”

رجا نیوز در گزارش خود از دستخط نوشتن رهبر جمهوری اسلامی بر این کتاب، از قول وی مدعی شده است که”بنده این کتاب را در دو روز خوانده‌ام”.

معصومه آباد نویسنده کتاب اما در مراسم رونمایی تعریف آیت الله خامنه ای از کتابش گفته است: “بعد از به چاپ رسیدن این کتاب دیداری با مقام معظم رهبری برای اذن گرفتن از رونمایی کتاب داشتیم.وقتی خودم را معرفی کردم که من نویسنده کتاب «من زنده‌ام» هستم ایشان گفتند که بخشی از این کتاب را خوانده‌ام و اکنون مابقی آن را از کتابی که شما برای من هدیه آورده‌اید خواهم خواند.”

 در مراسمی که برای رونمایی از دستخط رهبر جمهوری اسلامی در تعریف از این کتاب از سوی معصومه آباد و توسط موسسه تحت اختیار خود او با نام موسسه فرهنگی بروج برگزار شده بود،علاوه بر نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، جانشین سازمان بسیج، مهدی چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران و ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته اند.