مهدی خزعلی: قوه قضائیه مسول مرگ زندانیان است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ایزوله کردن زندانی پس از انتشار نامه به لاریجانی

روز گذشته و تنها ساعاتی پس از انتشار نامه مهدی خزعلی خطاب به صادق لاریجانی، ۵ مامور با حضور در بیمارستان، اتاق این زندانی سیاسی را که در بیمارستان بستری است ایزوله کرده و اعلام کرده اند که او ممنوع الملاقات است.

این ماموران به گفته محمد صالح خزعلی، فرزند مهدی خزعلی از سوی قوه قضائیه بوده اند: “من همین الان از بیمارستان آمدم. امروز صبح بعد از انتشار نامه پدرم به رئیس قوه قضائیه، 5 نفر از آقایان آمدند و اتاق پدرم را ایزوله کردند تا جایی که صدای مسولان بخش و پرستاران و دکترها هم درآمد که این چه رفتاری است و چرا چنین می کنید. هیچ کسی را راه نمی دادند داخل حتی مادرم و اعضای خانواده را”.

به گفته او مهدی خزعلی در واکنش به این رفتار، از پذیرش سرم خودداری کرده: پدرم عصبانی شده و سرم اش را قطع کرده و گفته نمی گذارم سرم بزنید. تا عصر درگیر بودیم و عصر اجازه دادند خانواده یکی یکی بروند داخل و پدرم را ببینند. غیر از خانواده هم به کسی اجازه نمی دهند. الان هم سه مامور بیرون در ایستاده اند.

فرزند مهدی خزعلی می گوید: ماموران از سوی قوه قضائیه آمده بودند و با دستور رئیس سازمان زندان ها که با دستور مستقیم رئیس قوه قضائیه است. می گفتند عکس پدرم منتشر شده و دیگر ممنوع الملاقات است و نمی گذاریم ملاقات کنید و…رفتار امروزشان کمتر از ۱۲ ساعت از انتشار نامه پدرم به آقای لاریجانی گذشته بود یعنی آن نامه باعث شد چنین رفتاری بکنند به جای رسیدگی به مساله. پدر من بازداشت اش را غیرقانونی می داند و می گوید که بازداشت، نحوه بازداشت، نحوه نگهداری و.. غیرقانونی است و اعتصاب غذای شان هم به خاطر این است که به این روند اعتراض دارند و هیچ کسی هم جواب درست نمی دهد.

مهدی خزعلی روز گذشته با انتشار نامه ای خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه اعلام کرده است که تا ازادی کامل به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. او در این نامه که در وب سایت کلمه منتشر شده با انتقاد شدید از برخورد “زشت و غیرانسانی زندانبانان” خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته است که “وضعیت پزشکی در زندانها در شأن ستوران و چهار پایان نیز نیست”.

او خبر داده زمانی او را به بیمارستان رسانده اند که قلب،مغز،کلیه ها،کبد و دستگاه گوارش او در معرض خطرجدی بود.

آقای خزعلی توضیح داده: به واسطه برخورد زشت، غیر انسانی، خلاف حقوق بشر و خلاف حقوق بیمار زندانبانان، سه نوبت در بیمارستان دچار حمله‌ی قلبی شدم که هر کدام می توانست سرنوشتی چون هدی صابر را برایم رقم زند، لیکن من پزشک بودم و بلافاصله با گرفتن TNG، اکسیژن و استراحت مطلق خطر را رد کردم، اما برای حفظ جان دیگران می گویم. یکی از دلایل مرگ بیماران زندانی شما، برخورد ناشایست و غیر انسانی زندانبانان است و مسئول این مرگ ها قوه قضاییه خواهد بود. هدی صابر وستار بهشتی و… از مصادیق بارز آن است.

مهدی خزعلی دو هفته پیش در شمال کشور بازداشت شد و فرزندش می گوید که در پاسخ به پی گیری های خانواده او گفته اند به خاطر محکومیت قبلی و برای سپری کردن محکومیت اش بازداشت شده است اما: به ما می گویند به خاطر حکمی که داشته بازداشت شده اما ما هم به همه گفته ایم که در آن حکم رهبری دستور ازادی و دستور عفو داده اند. پدرم که اصلا حکم را قبول ندارد و آن را کاملا غیرقانونی می داند. بعد هم ما مانده ایم چطور حکمی که از سوی رهبری عفو شده و دستور آزادی صادر و آزادی هم انجام شده الان یکباره به اجرا در می آید.

او در نامه سرگشاده اش به رئیس قوه قضائیه، قضات پرونده های منتقدان سیاسی را متهم کرده که “آن‌چه ماموران امنیتی می خواهند انجام می‌دهند و جز سمعا و طاعتا چیزی نمی‌دانند”.

آقای خزعلی بعد از بازداشت دست به اعتصاب غذا زده و به گفته خانواده اش دچار حمله قلبی شده بود. او اکنون در بیمارستان امام بستری است و فرزندش درباره وضعیت جسمانی او می گوید: قلب پدرم که بعد از اکو و آنژیوگرافی معلوم شد رگ های قلب چندان اسیب ندیده و فقط غلظت خون است که به خاطر نخوردن آب و اعتصاب خشک بوده. الان کلیه ها، مغز، کبد و معده و دستگاه گوارشی ایشان مشکل دارد.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد، مدیر انتشارات حیان، بنیانگذار انتشارات اباصالح و فرزند آیت الله خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری است. او از سال ۸۸ تاکنون ۶ بار بازداشت شده بود و بازداشت کنونی هفتمین باری است که او زندانی می شود. آقای خزعلی از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود اما به گفته خانواده اش با دستور و عفو رهبری آزاد شد.