اوپک در فکر جایگزینی نفت ایران برای هند

نویسنده

» گزارش بیزنس ویک

پراتیش نارایانان

چهار منبع مطلع گزارش داده‌اند که اوپک در فکر جایگزین کردن نفت ایران برای هند است چراکه این کشور قصد دارد بخاطر تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کند.

گفته می‌شود هند برای سال جدید که از اول آوریل شروع می‌شود در حال بحث روی قرارداد خرید نفت از عربستان، عراق و کویت است. میزان این خریدها عنوان نشده اما به شرکت‌های هندی گفته شده است که نفت به اندازه کافی برای پوشش کمبود نفت خام ایران وجود دارد.

هند که سومین اقتصاد بزرگ آسیاست قصد دارد یارانه‌های نفتی را بردارد و کسری بودجه خود را کاهش دهد. تضمین این کشور ها برای تامین نفت برای هند، ریسک منابع نفتی را برای این کشور کم می‌کند.

تحریم‌های اعمال شده بر ایران بخاطر برنامه هسته‌ای، درآمدهای این کشور را تحت فشار قرار داده است. با قیمت‌های حاضر اگر هند خرید نفت را متوقف کند ایران سالانه حدود ۱۱/۵ میلیارد دلار ضرر می‌کند.

احسان الحق، یک مشاور ارشد اقتصادی می‌گوید: “این نشان می‌دهد فشار بر ایران در حال افزایش است وچرا ایران اخیرا لحن مسالمت‌جویانه‌تری پیدا کرده است. ممکن است ایران مجبور شود شروط بیشتری را قبول کند چراکه در غیر این‌صورت از پس مخارج خود بر نخواهد آمد.”

شرکت‌های نفتی هند در حال حاضر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرند که سالانه بالغ بر ۱۱۰ میلیون بشکه می‌گردد. نفت سنگین ایران روز گذشته ۱۰۴/۸۷ دلار فروش رفت و نفت خام برنت در لندن ۱۰۹/۶۵ دلار قیمت داشت.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در ماه فوریه روزانه ۹. ۱ میلیون بشکه نفت استخراج کرده است، عراق ۳/۱ میلیون و کویت ۲/۸ میلیون بشکه.

عاصم جهاد سخنگوی وزرات نفت عراق روز گذشته تلفنی گفت: “ما همیشه به دنبال مشتری نفت خام هستیم از جمله برای بازار هند.”

آمار اوپک نشان می‌دهد که ایران روزانه ۲/۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. به گزارش خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۷ ژانویه، فروش نفت این کشور در ۹ ماه آخر سال ۲۰۱۲ معادل ۴۰ درصد کاهش داشته است. خبرگزاری فارس روز ۱۴ ژانویه عنوان کرد که چین، هند و آفریقای جنوبی ۷۰ درصد از صادرات نفت ایران را می‌خرند؛ حدود روزانه ۹۰۰ هزار بشکه.

الحق گفت: “عربستان سعودی سال گذشته ۱۰ میلیون بشکه نفت استخراج کرده است. با اینکه تولید آن کاهش داشته است اما به سادگی می‌تواند دوباره آن را افزایش دهد. تولید عراق نیز در حال افزایش است. این‌ها می‌تواند جایگزین نفت خام ایران شود؛ بنابراین هند نباید دچار مشکل شود.”

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی به رغم تحریم‌های آمریکا محموله نفت ایران ماه گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و روزانه به ۱/۲۸ میلیون بشکه رسیده است. تولید نفت خام ایران در ماه فوریه روزی ۷۰ هزار بشکه افزایش داشته و به ۲/۷۲ میلیون رسیده است.

هند برای پیدا کردن حمل‌کننده و بیمه محموله‌های نفتی ایران با مشکل مواجه بوده است. هند ممکن است به خاطر خودداری شرکت‌های بیمه داخلی از قبول ریسک‌ خرید نفت از ایران را متوقف کند. ایران گفته است اگر هند به خرید خود ادامه دهد حاضر است تاسیسات هند را بیمه کند. در حالیکه پالایشگران نفت خام را با تانکر و بیمه ایران می‌خرند اما حاضر نیستند تاسیسات خود را بیمه ایران کنند، زیرا می‌گویند ممکن است اگر ادعایی کنند این کشور نتواند به آن‌ها پول بپردازد.

طبق آمار رسمی هند، این کشور در سال منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۱۲، معادل ۱۷۱ میلیون تن نفت خام وارد کرده است. عراق در این مدت از ایران پیشی گرفته است و پس از عربستان سعودی در مقام دومین تولیدکننده نفت اوپک قرار گرفته و کویت هم مقام سوم را دارد.

منبع: بیزنس ویک - 13مارس 2013