ایران خواهان عقب‌نشینی عربستان

نیویورک تایمز
نیویورک تایمز

» گزارش نیویورک تایمز از تنش بین تهران و ریاض

در آخرین نشان از افزایش تنش در روابط ایران و عربستان، وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه ایران را به دخالت در امور یمن متهم کرد و درخواست ایران برای پایان عملیات هوایی عربستان در یمن را نپذیرفت.

شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور گفت: “چگونه ایران می‌تواند از ما بخواهد جنگ را متوقف کنیم؟” وی افزود، ایران هیچ نقش مثبتی در تحولات یمن ایفا نمی‌کند.

وی در ریاض پایتخت عربستان به خبرنگاران گفت: “برعکس، [ایران] در تصمیم‌گیری‌های یمن دخالت می‌کند”.

افزایش تنش میان این دو کشور که موجب دامن زدن به درگیری‌های فرقه‌ای در منطقه شده، امید برای تغییر اوضاع در یمن را کمرنگ کرده است.

تحلیلگران می‌گویند، دخالت نظامی عربستان که ماه گذشته و حداقل تاحدودی به خاطر ترس از دخالت ایران شروع شد، شکاف سیاسی در یمن را شدیدتر کرده و درگیری مسلحانه را که منجر به کشته شدن صدها نفر و شدت بخشیدن به بحران انسانی شده عمیق‌تر کرده است.

بیش از ۲۰۰ نفر در درگیری‌های دو هفته گذشته در بندر عدن کشته شده‌اند. کارکنان حقوق بشر، عربستان سعودی را به انجام حملات هوایی کوبنده که تعداد زیادی از افراد غیرنظامی را به کشتن داده متهم کرده‌اند.

به گفته مقامات یمن، اوایل روز یکشنبه حداقل ۱۱ غیرنظامی در حمله هوایی عربستان به زاغه‌های نزدیک شهر تعز کشته شده‌اند.

مقامات عربستان سعودی می‌گویند، هدف از عملیات نظامی آن‌ها بازگرداندن پرزیدنت منصور هادی به قدرت است. شورش حوثی‌ها موجب شد او قدرت را ترک و از کشور فرار کند. روز یکشنبه، شاهزاده سعود با رد انجام یک جنگ نیابتی گفت، عربستان در یمن با ایران نمی‌جنگد. اما تحلیلگران می‌گویند، رهبران سعودی به روشنی از پیشروی سریع حوثی‌ها، که آن‌ها را تحت حمایت ایران می‌دانند، نگران هستند. مقامات یمنی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند، عربستان در مورد میزان نفوذ ایران در میان حوثی‌ها بسیار اغراق می‌کند.

آقای هادی، رئیس‌جمهور تبعیدی یمن، روز یکشنبه موضع عربستان را با چنان ادبیاتی تکرار کرد که دورنمای مذاکره برای پایان دادن به درگیری‌ها را نامشخص کرده است. او در مقاله‌ای برای نیویورک تایمز می‌نویسد: “هرج و مرج یمن توسط حرص ایران برای قدرت و جاه‌طلبی‌هایش برای کنترل تمام منطقه ایجاد شده است.”

او می‌نویسد: “اگر حوثی‌ها متوقف نشوند به یک حزب‌الله دیگر تبدیل می‌شوند، آن‌ها توسط ایران برای تهدید مردم منطقه و جهان مامور شده‌اند. انتقال نفت از طریق دریای سرخ که بیشتر مردم به آن وابسته هستند، به خطر می‌افتد و القاعده و گروه‌های رادیکال دیگر مجال شکوفایی خواهند یافت.”

سخنان تند روز یکشنبه آقای هادی، در میان احتمالاتی صورت گرفت که می‌گوید، ممکن است او به عنوان رئیس‌جمهور به یمن بازنگردد. آقای هادی که در یمن به عنوان رهبری ضعیف  قلمداد می‌شود، اشتباهات زیادی مرتکب شده که به عقیده بسیاری به ظهور حوثی‌ها کمک کرده است. گفته می‌شود او از حمایت کمی در کشور برخوردار است، از جمله در جنوب که مخالف حوثی‌ها محسوب می‌شوند.

مقامات یمنی و خبرنگاران داخلی روز یکشنبه گفتند، آقای هادی، خالد بحاح نخست وزیر سابق را، که در یمن به عنوان یک شخصیت سیاسی میانجی محسوب می‌شود، به عنوان معاون رئیس‌جمهور دولت در تبعید منصوب کرده‌ است. این انتصاب در حالیکه یک جایگزین احتمالی برای آقای هادی فراهم می‌آورد، به عنوان تلاشی برای بازگرداندن جناح‌های یمن پای میز مذاکره برداشت شده است.

منبع: نیویورک تایمز - 12 آوریل  2015