ایران خواهان کاهش تحریم‌های استرالیا

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از سفر وزیر خارجه استرالیا به ایران

جولی بیشاپ  وزیر خارجه استرالیا، در سفر این هفته خود به تهران، درباره بازگشت پناهجویان ایرانی گفتگو خواهد کرد و به احتمال زیاد ایران نیز برای کاهش تحریم‌ محصولات پتروشیمی به این کشور فشار خواهد آورد.

قرار است وزیر خارجه استرالیا برای گفتگو با محمدجواد ظریف و مقامات دیگر به تهران سفر کند. یکی از مقامات سفارت ایران در کانبرا گفت، انتظار دارد بیشاپ مسئله پناهجویان را پیش بکشد اما  ابعاد این سفر وسیع‌تر خواهد بود.

به گفته این مقام، ایران امیدوار است “روابط  در بسیاری از زمینه‌ها – اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی – گسترش یابد.” وی گفت، ایران به دنبال بهبود روابط تجاری بین دو کشور، از جمله صادرات محصولات پتروشیمی به استرالیا است.

استرالیا امضاء‌کننده تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران است. اما این کشور علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی اقدامات یکجانبه ای نیز علیه ایران  اعمال کرده که از آن جمله می‌توان به تحریم واردات نفت خام، محصولات نفتی و پتروشیمی اشاره کرد. این تحریم‌ها همچنین شرکت‌های استرالیایی را از ورود به سرمایه‌گذاری مشترک یا اعطای وام به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران منع می‌کند.

این مقام ایرانی می‌گوید، تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت پتروشیمی ایران، پس از توافق ژنو در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت. این مقام روز دوشنبه به گاردین استرالیا گفت: “به نظر من اکنون وقت آن است که این محصولات ایران به استرالیا صادر شود. بازکردن مسیر واردات بستگی به دولت استرالیا دارد. به نظر من روابط باید بر اساس برد-برد باشد.”

وی اشاره کرد، دولت استرالیا برای صادرات محصولات کشاورزی و دامی به ایران “بسیار مشتاق” است. وی گفت: “این به نفع کشاورزان استرالیایی خواهد بود.”

بارنبی جویس، وزیر کشاورزی استرالیا ماه مه گذشته اعلام کرد، صادرات دام به ایران می‌تواند پس از توافق در مورد گواهینامه سلامت دام و حصول اطمینان از رعایت استانداردهای لازم در مراکز کشتار آغاز شود.

گاردین استرالیا در مورد احتمال کاهش تحریم‌های استرالیا علیه ایران از دفتر بیشاپ سئوال کرده است. وی پیش از این، از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی استقبال کرده بود.

بیشاپ اوایل این ماه گفت، هنوز باید به جزئیات بسیاری رسیدگی شود، اما در سفر به ایران “مسئله هسته‌ای و دیگر مسایل مهم دوجانبه و منطقه‌ای” را مورد بحث قرار خواهد داد.

تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا روز شنبه گفت، دولتش درباره بازگشت پناهجویان ایرانی با دولت این کشور گفتگو خواهد کرد، چون حق آن‌هاست که در ایران باشند، اگر درخواست پناهندگی آنها پذیرفته نشده به ایران تعلق دارند.

مقام ایرانی سفارت این کشور در استرالیا می‌گوید، مسئله پناهجویان “یکی از مسایل موجود در روابط دو کشور است. اما تنها یکی از مسایل مورد بحث خواهد بود و در این سفر گفتگوهای دیگری بر اساس منافع دوجانبه انجام خواهد شد. برای همین باید صبر کرد و منتظر شد.”

او در پاسخ به سئوال در مورد آمادگی ایران برای قبول بازگشت اجباری پناهجویان به این کشور گفت: “این سئوال بسیار سختی است. مسئله‌ای نیست که فقط طی این سفر مطرح شود. یک مسئله ادامه‌دار در روابط دو کشور است… وضعیت بسیار پیچیده‌ای است و طبق قوانین و مقررات بین‌المللی نمی‌توان به کشوری دیکته کرد پناهجویان را مجبور به بازگشت به کشورشان کنند.”

پیتر داتن، وزیر مهاجرت استرالیا مستقیما در مورد توافق با ایران نظر نداد اما گفت، دولت ابوت درگیر مذاکره با کشورهای مختلف، در مورد بازگرداندن پناهجویانی است که درخواست آن‌ها مورد قبول واقع نشده است.

بیشاپ پیش از سفر به ایران، دیدار سه روزه‌ای از هند خواهد داشت. به گفته او، مذاکراتش با مقامات دولت هند در مورد فروش اورانیوم استرالیا به این کشور طبق توافق سال گذشته خواهد بود.

منبع: گاردین - 13 آوریل  2015