تحریم‌ها، علت آلودگی هوای اهواز؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشداردر مورد افزایش بیماری خونی

همین دو هفته پیش بود که گفته شد باران‌های میکروبی ۲۰ هزار شهروند اهوازی را راهی بیمارستان و دیگر مراکز درمانی کرده است. حالا نماینده اهواز می‌گوید عوض نکردن فیلترهای نفت و گاز به علت اعمال تحریم‌ها، دلیل اصلی معضل آلودگی خوزستان و افزایش بیماری‌های خونی در این استان است.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی در باره تاثیر تحریم‌ها بر مشکلات آلودگی استان خوزستان سخن می گوید.

ناصر سودانی، نماینده اهواز در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته عدم تعویض بعضی از فیلترهای مشعل‌های نفت و گاز در خوزستان باعث خروج گازهایی از این دستگاه‌ها شده که موجب مشکلات زیست محیطی شده اند.

به گفته این نماینده مجلس تجهیزات مزبور به دلیل “اعمال تحریم” به کشور نرسیده است.

در روزهای میانی آبان‌ماه بارندگی و آلودگی هوا در اهواز، حدود سه هزار نفر از شهروندان را که دچار مشکلات تنفسی شده بودند راهی مراکز درمانی کرد.

در اوایل آذرماه نیز ناصر سودانی، نمایند اهواز گفته بود آلودگی از طریق بارش باران به آب نیز سرایت کرده و باعث شده در دو ماه ۲۰ هزار نفر به بیمارستان مراجعه کنند که از میان آن‌ها ۱۰۰ نفر بستری شد‌ه‌اند.

ابتدا احمد رضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست در استان خوزستان “فراوانی نیترات معلق در هوا و بارش باران اسیدی” را عامل احتمالی افزایش بیماری‌های تنفسی این استان دانسته بود.

ساسان موگهی٬ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان نیز ۳۰ آذرماه به خبرگزاری فارس گفته بود در اولین بارش باران میکروبی در شهر اهواز ۲ هزار و ۹۹۶ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و ۱۰۰ نفر دیگر در سایر شهرهای استان راهی بیمارستان شده‌اند.

وزارت بهداشت نیز در گزارشی آمار افرادی را که پس از بارندگی اخیر دچار تنگی نفس شدند را حدود دو هزار نفر اعلام کرده بود.

با این وجود در ماه‌های گذشته مسئولان در مورد علت اصلی آلودگی هوا در استان خوزستان نظرات مختلفی را بیان کرده‌اند.

ناصر سوادنی، نماینده اهواز با اشاره به این اختلاف نظر‌ها به خبرگزاری مهر گفته است: “در ابتدا سردرگمی مسئولان به دلیل عدم شناسایی مواد آلاینده در محیط به دلیل ضعف دستگاه و تجهیزات شناسایی بود و نظریه دیگر این است که امکان اینکه علت این مسمومیت شناسایی اما به دلیل یک سری ملاحظات اعلام نشده است نیز وجود دارد.”

علاوه بر “باران‌های میکربی” که مسئولان بیشتر بر آن تاکید دارند، ناصر سودانی می‌گوید: “این استان از چند سال گذشته با مسائل مشابهی مواجه بوده است. چهار سال پیش نمایندگان استان خوزستان خطاب به وزیر بهداشت وقت نامه‌ای مبنی بر ارائه گزارشی در خصوص افزایش بیماری‌های ریوی و خونی نوشتند که وزیر نیز در جواب این نامه اعلام کرد که در استان خوزستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته‌است.”

به گفته او زمانی که این مسئله به مجلس رسید،نمایندگان استان خوزستان تذکراتی به مسئولان دادند و از آن‌ها خواستند نتایج بررسی‌های صورت گرفته را به صورت شفاف برای مردم و مسئولان استان اعلام کنند.

آقای سودانی گفته است: “وزیر وقت تنها به اعلام این گزارش بسنده کرد و هیچگونه راهکاری برای مقابله با افزایش بیماری‌ها ارائه ندادند.”

ناصر کرمی سردبیر خبرگزاری محیط زیست اما در آذر ماه طی یک مناظره تلویزیونی در مورد آلودگی هوای اهواز گفت: “این شهر غیرقابل سکونت شده است و ۹۷ درصد مردم اهواز طی نظرسنجی شهرداری می‌خواهند از این شهر بیرون بروند.”

با این حال اسدالله موسوی، رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان با استناد به مصوبه‌ استانداری خوزستان در تاریخ ۲۹ آبان،گفته بود اعلام تعداد مراجعین به مراکز فوریت‌های پزشکی در این استان بر اثر ناراحتی‌های ناشی از بارش باران ممنوع است.

از سوی دیگر پاییز فصل برداشت نی شکر در استان خوزستان است و کار‌شناسان محیط زیست گفته‌اند سوزاندن ساقه‌های نی‌شکر هم سبب تنگی نفس و مشکلات متعدد می‌شود.

 خوزستان پنجمین استان پرجمعیت کشور است و بسیاری از میادین فعال نفتی و گازی ایران در این استان قرار دارد. آلودگی محیطی ناشی از تراکم جمعیت و فعالیت کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها باعث مشکلات محیط زیستی فراوانی در این منطقه شده است.

در همین حال گرد و غبارهایی هم که از کشورهای عربستان و عراق وارد ایران می‌شود به آلودگی هوا در شهرهای جنوبی و غربی دامن زده است.

 شهر اهواز در جنوب غربی ایران برای دومین بار از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است.