اعتراض به ممنوعیت آموزش زبان کردی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اقدام دولت در کرمانشاه، موجب تضعیف همبستگی می‌شود

شورای هماهنگی راه سبز امید، از تشکل‌های اصلاح طلب خارج از ایران با صدور بیانیه‌ای، در اعتراض به ممنوعیت استفاده از زبان کردی در مدارس “اینگونه اعمال” را مخالف با موازین حقوق بشر، اصول قانون اساسی، تعهدات بین‌المللی کشور، خواست و ارادهٔ اکثریت ایرانیان دانسته و هشدار داده که این گونه اقدامات “موجب تضعیف همبستگی و وحدت ملی و منافع ملک و ملت ایران” می‌شود.

چندی پیش اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه طی بخشنامه‌ای استفاده از زبان کُردی در کلیه مدارس و کلاس‌های درس این استان را ممنوع اعلام کرد.

 به گزارش سایت اطلاع رسانی “کُردپا”، که اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد، اداره‌ کل آموزش و پرورش کرمانشاه اخیرا در بخشنامه‌ای به کلیه معلمان و دانش آموزان این استان هشدار داده که “تدریس و محاوره در محیط‌های آموزشی باید با زبان فارسی باشد و تحت هیچ شرایطی از زبان کُردی و گویش‌های مختلف آن استفاده نشود.”

این بخشنامه، روز شنبه ۹ دی ماه صادر شده است.

در این بخشنامه که نسخه‌هایی از آن در وبلاگ‌ها و وب سایت‌های مختلف منتشر شده، آمده است: “در راستای تقویت زبان معیار و توجه به زبان فارسی و تقویت خزانه و واژگان زبان فارسی در مناطق کُردنشین، کلیه معلمان و دانش‌آموزان بومی ملزم هستند که از صحبت کردن به هر زبان و گویشی غیر از زبان فارسی پرهیز کنند”.

استان کرمانشاه از جمله استانهای کرد نشین ایران است که اکثریت ساکنان آن کرد هستند.

دو سال پیش نیز رئیس آموزش و پرورش شهرستان سقز در استان کردستان، طی بخشنامه‌ای، کلیه واحدهای تحصیلی را ملزم به به کارگیری “زبان ملی” کرد.

در این بخشنامه آمده بود: “احتراما ضمن اذعان به غنای زبان کردی و تاثیر آن بر صیانت فرهنگ ملی که نهایتن منجر به خودباوری و حفظ اصالت جامعه در مقابل فرهنگ بیگانه می‌شود، مع‌الوصف مستدعی است به رسم میزبانی جهت حفظ حقوق همکاران و دانش‌آموزان می‌ه‌مان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که جلسات و کلاسهای درسی به زبان ملی برگزار و اداره شود.”

این بخشنامه به امضای آقای مظفر رستمی مدیر آموزش و پرورش سقز و عباس زنگی بند، معاون آموزش و نوآوری رسیده به کلیه واحدهای آموزشی ابلاغ شده بود.

به گزارش سایت کلمه، شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه خود با ابراز تأسف از مورد خدشه قرار گرفتن اصل پانزدهم قانون اساسی نوشته است که “اقتدارگرایان حاکم” با صدور بخشنامه (بخشنامه مورخ ۹ دی ۱۳۹۱ اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه مبنی بر ممنوعیت استفاده از زبان کردی در مدارس)، دستگاه‌های اجرایی را به نقض آن فرامی‌خوانند.”

این تشکل سیاسی در بخش دیگری از بیانیه خود با تاکید بر”حفظ و تقویت امنیت و وحدت ملی کشور و پایداری تمامیت ارضی ایران”، آن را در گرو “تحقق حقوق بنیادین تمامی شهروندان و شناسایی و تضمین حقوق همهٔ اقوام و اقلیت‌های قومی، زبانی و مذهبی” دانسته است.

بر اساس اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، زبان، خط رسمی و مشترک مردم ‏ ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

در اصل ۱۹ قانون اساسی ایران نیز تصریح شده: “مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، ‌نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود”.

اما با وجود تاکیدات زیاد این اصل به صورت کامل به اجرا درنیامده و همواره به عنوان یکی از اصول معلق مانده قانون اساسی مورد انتقاد افراد و گروهای مختلف و حتی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

اعتراض به ممنوعیت زبان کردی در مدارس در حالیست که منابع خبری کردستان هفته گذشته نیز از جلوگیری مسئولان صدا و سیمای استان کرمانشاه از پخش برنامه به لهجه‌ کُردی کلهری در شبکه زاگرس است.

شبکه زاگرس شبکه تلویزیونی محلی‌ ویژهٔ استان کرمانشاه است که تحت نظارت مستقیم صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار دارد.

این شبکه آنطور که در شناسه وبسایت آن آمده، از سال ۱۳۴۹ با یک بخش خبری که برروی شبکه اول پخش می‌شد کاره خود را اغاز کرد و در روز سه شنبه هشتم خرداد ۱۳۸۰ بطور رسمی و مستقل کاره خود را اغاز کرد همچنین صدای کرمانشاه از سال ۱۳۳۷ با شش ساعت برنامه در روز کاره خود را اغاز کرد-و در سال ۱۳۸۵ آمادۀ پخش ماهواره‌ای شد.