بنزین های آلوده گران می شوند

نویسنده
نازنین کامدار

» آماده باش بانک ها برای آغاز "جراحی پر درد"

همزمان با افشای تاثیر بنزین های تولید شده در کارخانه های پتروشیمی بر آلودگی هوای تهران، یک سایت نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از یک “منبع آگاه” از نهایی شدن قیمت جدید بنزین به بهای 300 تومان خبر داد و با انتشار نامه آماده باش بانک مرکزی برای اجرای طرح هدفمندسازی، احتمال اجرای طرحی که دولت تا کنون بارها به تاخیر انداخته است، قوت گرفت. 

نهایی شدن قیمت بنزین، که به جز سایت جوان آنلاین، هیچ منبع خبری دیگری آن را تایید نکرده، پس از آن صورت می گیرد که گفته می شود دولت در انتظار گذشتن از روز 16 آذر بوده؛هرچند همچنان  نگرانی ها درمورد  تبعات امنیتی طرحی که از آن با عنوان “جراحی پر درد” یاد می شود، وجوددارد.

 سایت جوان آنلاین، پایگاه خبری نزدیک به سپاه روز گذشته در خبری که به پربازدید کننده ترین خبر این سایت تبدیل شد، از نهایی شدن قیمت بنزین سهمیه ای به بهای لیتری، 300 تومان و بنزین آزاد، لیتری 600 تومان خبرداد و نوشت:” پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها قیمت بنزین دولتی و آزاد به ترتیب به قیمت 300تومان و 600تومان عرضه خواهد شد.بنابراین گزارش در این طرح سهمیه بنزین دولتی 60 لیتر در ماه حذف نخواهد شد و به قیمت 300 تومان در جایگاه ها قابل ابتیاع است. همچنین ذخیره سوخت کارتهای بنزین از بین نخواهد رفت”.

درباره بنزین اما، روز گذشته خبر دیگری نیز مبنی بر نقش بنزین های تولید شده در کارخانه های پتروشیمی ایران که از زمان اجرای تحریم بنزین، کل ظرفیت تولیدی خود را به تولید این فرآورده نفتی با اکتان پایین و غیر استاندارد اختصاص داده اند، منتشر شد و همچون همیشه از سوی مقامات دولتی تکذیب شد.

بنا به نوشته ایسنا، محمد رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل کشور روز گذشته درباره نقش بنزین های داخلی در پایداری آلودگی هوای تهران گفته است: “بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی آلوده نیستند و بخاری و آب‌گرم‌کن‌های گازی عامل اصلی افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها هستند”.

او افزوده است: “هم اکنون بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی از درجه آرام سوزی (اکتان) نزدیک به 100 برخوردار است. اخیرا به وزارت نفت تکلیف شده است که عدد اکتان بنزین عرضه شده را افزایش دهد”.

وزیر نفت نیز، گزارش ها درباره نقش بنزین تولیدی در صنایع پتروشیمی در افزایش آلودگی هوا را تکذیب کرده و به فارس گفته است: “ین خبر ریشه در خارج از مرزهای ایران دارد و ادامه باختن در سناریو تحریم بنزین ایران بوده است که به چنین حرکتهای نسنجیده و بد سلیقه دست زده اند.در ابتدا رسانه های بیگانه این موضوع را یک بلوف سیاسی و دروغی که به مردم گفته می شود را مطرح و اذعان می نمودند ایران بنزینی تولید نکرده است، در گام دوم مطرح نمودند در پتروشیمی ها می توان کارهایی انجام داد ولی ایران توانایی انجام چنین برنامه هایی را ندارد و بعد از مدتی متوجه شدند که بدلیل عدم خرید بنزین ایران قیمت این فرآورده در منطقه پایین آمده است و ایران بنزین تولید نموده است موضوع عدم کیفیت این محصول را پیش کشیده و امروز هم حلقه آخر این سناریو که بحث آلودگی هوا می باشد را منتشر نموده اند”.

در کنار اخبار بنزینی، انتشار نامه ای از سوی بانک مرکزی به بانک های زیرمجموعه، نشانه ها برای آغاز طرح هدفمندسازی در روزهای پیش رو را بیشتر کرد.

به گزارش سایت خبر آنلاین، بانک مرکزی در نامه‌ خود به مدیران عامل بانک ها با تصریح بر نزدیک شدن موعد اعلام امکان برداشت یارانه‌ها توسط مردم از سوی دولت به آنها آماده باش کامل داده است.

خبرآنلاین می نویسد: “در نامه آماده‌باش بانک مرکزی به بانک ها، با توجه به اتمام عملیات واریز یارانه های نقدی به حساب متقاضیان و نزدیک شدن به موعد اعلام امکان برداشت این مبالغ توسط دولت، رعایت نکاتی مورد تأکید قرار گرفته است.ایجاد آمادگی کامل در سامانه‌‌های بانکداری و سوئیچ کارت برای پاسخگویی مناسب به حجم تراکنش های وارد شده و پرهیز از اجرای برنامه‌های منجر به توقف طولانی مدت خدمات رسانی در بازه‌های واریز وجوه یارانه‌ها، از جمله این نکات است”.

این گزارش می افزاید: “تجهیز و آمادگی کامل شعب کشیک جهت ارائه خدمت (حتی در روزهای تعطیل) تا ساعت 19، اجرای برنامه‌های تبلیغاتی جهت ترغیب مردم به خرید الکترونیکی از طریق پایانه‌های فروش به جای برداشت وجه از خودپردازها، حصول اطمینان از فعال بودن تمامی پایانه‌های الکترونیکی به خصوص وضعیت خدمت رسانی خودپردازها، ایجاد امکانات لازم جهت رفع مشکلات سوئیچ بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مدیریت بهینه نقدینگی و تهیه اسکناس و ایران چک کافی جهت تغذیه مناسب خودپردازها در سطح استانهای کشور، از دیگر نکات مورد تأکید در نامه مهم بانک مرکزی است. تأکید به کارمندان شعب مبنی بر برخورد مناسب و اطلاع‌رسانی به مردم، توجه به برقراری مراکز پاسخگویی 24ساعته و نظارت استانی بانک ها بر عملکرد شعب خود از جمله همین نکات است”.

علاوه بر این، سایت آفتاب نیز از ابلاغ بخشنامه ای از سوی محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد به دستگاه های اجرایی خبرداده که طی آن بر قریب الوقوع بودن اجرای طرح تاکید شده است.

آفتاب می نویسد: “در جدیدترین بخشنامه دولت به دستگاه‌های اجرایی با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نحوه تغییر قیمت کالاها مشخص شده است”.

در این بخشنامه با تاکید بر اهمیت کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تصریح شده است: “به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در قیمت گذاری کالا و خدمات، کلیه دستگاه‌های دولتی و عمومی موظفند قبل از هرگونه تغییر قیمت، موضوع را برای بررسی به کارگروه کنترل بازار اعلام کنند تا پس از هماهنگی‌های لازم و در صورت مقتضی، اعلام شود”.  

به این ترتیب به نظر می رسد، دولت بهترین زمان برای اعلام اجرای طرح را در فاصله16  آذر و 9 دی دانسته تا از تبعات امنیتی احتمالی طرح بکاهد.