دستور قضایی برای رفع دلواپسی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بدحجابی، ماهواره و تبلیغات ممنوع

دادستان تهران، از صدور دستور قضایی به پلیس برای برخوردهای پیشگیرانه درحوزه‌هایی مانند بدحجابی، جمع آوری ماهواره  و تبلیغات غیر مجاز در شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

این دستور در پینشست مشترک روز چهارشنبه، ۲ دی ماه، وزارت کشور، دادستانی تهران، دادستان های شهرستان‌های استان تهران و رؤسای حوزه‌های قضایی این استان، در حوزه جرایم و آسیب‌های اجتماعی صادر شده است.

در این جلسه علاوه بر عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، وزیر کشور نیز حضور داشته است.

دولت‌آبادی گفته این نهاد در سالهای گذشته در حوزه های مبارزه با بدحجابی و پوشش نامناسب، جمع‌آوری ماهواره و منع تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای غیر مجاز به پلیس دستورات قضایی داده است.

دادستان تهران گفته که این دستورات “پیشگیرانه” هستند و در سال جاری برخورد پلیس با این مظاهر “جدی تر” شده است.

به اعتقاد این مقام قضایی “سرقت و جرایم مرتبط با مواد مخدر” در حال حاضر شاکله اصلی جرایم اجتماعی هستند و “در افزایش آسیب های اجتماعی تاثیر گذارند.”

دستورات قضایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مدتی بعد از اظهار نظر علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌آید که گفته بود آیت الله خامنه ای در پی شنیدن گزارش‌های مربوط به آسیب های اجتماعی در ایران، در برخی حوزه ها “گریه” کرده است.

علی مطهری، از جمله نمایندگان اصولگرای مدافع حجاب در مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود.

حسین اشتری٬ فرمانده پلیس نیز اخیرا در رابطه با بدحجابی گفته  این نهاد “برخورد قاطعی را با مزاحمان نوامیس، هنجارشکنان، آلودگی صوتی و کشف حجاب در خودرو‌ها اجرا کرده است.”

آزادی‌های اجتماعی و به ویژه آزادی پوشش در جمهوری اسلامی ممنوع است.  در سالهای گذشته نهادهای نظامی مانند پلیس در کوچه و خیابان مردم و به ویژه زنان را به دلیل نحوه پوشش مورد آزار و اذیت قرار داده‌‌ و در موارد زیادی بازداشت کرده‌اند.

مبارزه با بدحجابی هر ساله همزمان با شروع فصل تابستان، به ویژه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ، در دستور کار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در اردیبهشتماه سال ۹۲ گفته بود: “بی تقوایی و رعایت نکردن حجاب و عفاف آثار مخرب و ماندگاری بر اخلاق و سیاست جامعه دارد و در این زمینه باید خود زنان، بیشتر مواظبت کنند.”

به نظر می‌رسد اعلام رسمی دادستان تهران مبنی بر صدور دستوراتی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به پلیس، پاسخی به نگرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی و روحانیون افراطی حامی او در این زمینه باشد.

رهبر جمهوری اسلامی در پی توافق هسته‌ای نسبت به “نفوذ” غرب در حوزه‌های مختلف ابراز نگرانی کرده بود.

در پی این اظهارات و در راستای مقابله با “نفوذ”، مسئولان در حوزه‌های مختلف به ایجاد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بیشتر مبادرت کرده اند.