اقدام مشترک علیه ایران و داعش

فایننشیال تایمز
فایننشیال تایمز

» گزارش فایننشیال تایمز از سخنان وزیر خارجه بحرین

وزیر امور خارجه بحرین می‌گوید، کشورهای خلیج فارس در حال تدارک یک فرماندهی مشترک نظامی در عربستان سعودی برای مقابله با تهدید جهادگرایان و ایران شیعه هستند.

شیخ خالد الخلیفه گفت، این برنامه مشترک که به گفته تحلیلگران، صدها هزار سرباز را تحت کنترل خود درمی‌آورد، قرار است پس از اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که اواخر این ماه در قطر برگزار می‌شود، عملیات نظامی خود را شروع کند.

شیخ خالد در مصاحبه‌ای به فایننشیال تایمز گفت: “به تجزیه عراق و وضعیت اسف‌بار سوریه نگاه کنید. اگر افغانستان دبستانی برای تروریست‌ها بود، سوریه و عراق دانشگاه آن‌هاست. این یک تهدید جدی است و بسیاری از مردم کشور ما رفته و به آن‌ها پیوسته‌اند.”

بحرین که عضو ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش است، می‌گوید حدود ۲۵ نفر از شهروندانش به داعش پیوسته‌اند. او می‌گوید، مسئله نگران‌کننده‌تر، هم‌فکران داعش در بحرین و کشورهای دیگر خلیج فارس است.

دکتر تئودور کرارسیک، مشاور ارشد مدیریت بیمه ریسک در دبی گفت، شورای همکاری خلیج فارس سعی دارد عملیات مشترک نظامی را با تمرکز روی عملیات دفاعی برقرار کند. وی گفت: “این نیرو با کمک ۱۰۰ هزار نفری عربستان، صدها هزار نفر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.”

بحرین که اکثریت شیعه‌اش در سال ۲۰۱۱ دست به تظاهرات دموکراسی‌خواهی زدند و توسط دولت سنی به سختی سرکوب شدند، تهران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند. شیخ خالد می‌گوید، از توافق خوب با ایران بر سر برنامه هسته‌ای استقبال می‌کنیم اما اگر این کشور رفتار خود در منطقه را تغییر ندهد تحریم‌ها باید سر جای خود باقی بماند.

این برنامه مشترک زمانی صورت می‌گیرد که عربستان، امارات و بحرین سعی دارند اختلاف خود را با قطر بر سر حمایت از اخوان المسلمین، خصوصا در مصر، کاهش دهند. این سه کشور پس از امضای توافقِ به گفته خود «تاریخی» در ریاض عنوان کردند، سفرای خود را به دوحه باز می‌گردانند. شیخ خالد گفت، این توافق متمرکز بر حمایت شورای همکاری خلیج فارس از دولت عبدالفتاح سیسی در مصر است. وی گفت: “ما به امنیت و ثبات یکدیگر متعهد هستیم و حالا می‌خواهیم با یکدیگر در مصر نجنگیم.”

بنابر این توافق، قطر به کمک مالی عربستان و امارات به دولت مصر می‌پیوندد و به حمایت از اخوان المسلمین که شیخ خالد آن‌ها را به انجام عملیات تروریستی در مصر متهم می‌کند، پایان می‌دهد.

شیخ خالد می‌گوید، قرار است رسانه‌ قدرتمند الجزیره قطر نیز موضع خود را تغییر دهد و “پوشش خبری بد الجزیره از رویدادهای مصر یا پوشش ضددولتی مصر متوقف می‌شود.”

به گفته خالد، قطر همچنین قبول کرده تا از پذیرفتن مخالفان کشورهای شورای همکاری خودداری کند. دولت قطر در مورد این توافق اظهارنظر نکرده است.

خالد گفته است، نشانه‌های اولیه این توافق امیدبخش است اما ممکن است قطر قدم به قدم به شورای همکاری بپیوندد و به یک گزارش الجزیره که ماه گذشته از انتخابات بحرین پخش شد اشاره کرد و آنرا بسیار نامناسب خواند.

دولت بحرین ادعا می‌کند، به رغم بایکوت مخالفان شیعه، اولین انتخابات پس از ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ به خوبی برگزار شد و ۵۲.۶ درصد در آن شرکت کردند. شیخ خالد گفت، دولت جدید برای ایجاد اصلاحات اجتماعی، امنیتی، سیاسی با پارلمان همکاری خواهد کرد تا “رویدادهای وحشتناک ۲۰۱۱” را به تاریخ بفرستد.

اما مخالفان این انتخابات را جعلی خوانده و می‌گویند حضور مردم بسیار کمتر از آن است که دولت ادعا می‌کند. آن‌ها می‌گویند مشروعیت پارلمان با صدها نفر زندانی سیاسی زیر سئوال می‌رود و نمایندگان تحت کنترل خانواده حاکم باقی خواهند ماند.

بحرین که وابسته به درآمد نفتی است، با کاهش قیمت‌ها از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پول نقد دریافت می‌کند. به این کشور وعده داده شده که برای عبور از دشواری‌های اقتصادی پس از ناآرامی ۲۰۱۱ معادل ۱۰ میلیارد دلار کمک خواهند کرد. تاکنون حدود ۷.۵ میلیارد دلار اختصاص یافته و حالا که اختلاف شورای همکاری حل شده انتظار می‌رود سهم ۲.۵ میلیاردی قطر هم پرداخت شود.

شیخ خالد می‌گوید: “قبلا در زمینه مسکن مشکل داشتیم اما حالا به لطف برادران شورای همکاری به سمت جلو پیش می‌رویم.”

منبع: فایننشیال تایمز - 30 نوامبر