قرار قتل شبه عمد صادر کردند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» با گذشت ده ماه از قتل ستار بهشتی

با گذشت بیش از ۱۰ ماه از جان باختن ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا و علیرغم اعتراف متهم به قتل این وبلاگ نویس جوان در حضور مادر و وکیل ستار بهشتی، تاکنون کیفرخواستی برای پرونده شکایتی خانواده این وبلاگ نویس صادر نشده و وکیل خانواده ستار بهشتی اعلام کرده که دادسرای جنایی، قرار مجرمیت با عنوان قتل غیر عمد برای متهم صادر کرده است؛قراری که وکیل و خانواده ستار بهشتی بدان اعتراض دارند.

گیتی پورفاضل،وکیل خانواده بهشتی به خبرگزاری ایسنا گفته است که به قرار صادره اعتراض کرده. او توضیح داده: “دلیل عمد بودن قتل این است که پلیس فتا مجوز تحویل گرفتن ستار بهشتی از زندان اوین و نگهداری او در بازداشتگاه به مدت سه روز را نداشته است”.

خانم پورفاضل پس از احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات از مصاحبه با رسانه های خارج از کشور منع شده و از او در این راستا التزام کتبی گرفته اند.

او پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود: “قاتل رسما در اتاق بازپرس از مادر ستار طلب عفو کرد. پس مشخص است متهم خود را مقصر میداند و اتهام خود را قبول دارد که در حضور بازپرس پرونده و من از مادر ستار طلب عفو میکرد. خب دیگر چه لازم دارند؟ پرونده که کاملا مشخص است اما هنوز کیفرخواست صادر نکرده اند”.

خانم پورفاضل همچنین از اختلاف نظر دادستان و بازپرس پرونده ستار بهشتی خبر داده و گفته در حال حاضر پرونده به دلیل حدوث اختلاف نظر بین دادستانی و بازپرس به دادگاه ارسال شده است. پس از ارجاع پرونده به دادسرا و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال می‌شود.

هنوز مشخص نیست دادستان و بازپرس پرونده در چه زمینه ای اختلاف نظر دارند.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد. در آن روز خانواده بهشتی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

مرگ این وبلاگ نویس واکنش های بسیاری به دنبال داشت، ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ای شهادت دادند که “ستار در حضور افرادی در بند ۳۵۰ اظهار داشته که در مقر پلیس امنیت از سقف آویزان شده و درهمان حال مورد ضرب و شتم قرار گرفته است سپس پلیس دست و پاهای وی را به صندلی بسته و مجددا وی را مورد ضرب و شتم قرار داده است. درمواقعی دست های وی را با دستبند بصورت قپانی بسته و کتک می زدند و در مواقعی دیگر وی را بر روی زمین انداخته و با پوتین ضربه های شدیدی به سر و گردن وی وارد می کردند در ضمن این شکنجه ها، زشت ترین فحش های رکیک ناموسی نیز نثار وی می شده است و مکررأ تهدید میکردند که وی را می کشند. زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد”.

کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته ای برای پی گیری تشکیل داد و مسئولان دستگاه قضایی نیز اعلام کردند که آن را پی گیری خواهند کرد، اما با گذشت ۱۰ ماه از جان باختن ستار بهشتی در زندان، هنوز کیفرخواستی برای پرونده او صادر نشده، پرونده مورد رسیدگی قرار نگرفته و در این مدت برای خانواده وی هم مشکلات بسیاری به وجود آورده اند. ابوالفضل عابدینی، زندانی سیاسی هم که از جمله  شاهدانی است که در انتقال موقت و چند ساعته ستار بهشتی به بند ۳۵۰ زندان اوین با او هم اتاقی بوده و بر وجود آثار شکنجه بر بدن او شهادت داده است همزمان با درخواست مادر ستار بهشتی برای حضور شاهدان در دادگاه، به زندان اهواز تبعید شد.

حالا وب سایت کلمه خبر داده  که یک قربانی دیگر ضرب و شتم و شکنجه توسط پلیس امنیت به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.

ستار بهشتی هم پس از شکنجه در بازداشتگاه پلیس فتا به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل  و ساعاتی بعد  توسط پلیس فتا تحویل گرفته شده بود. اکنون رضا نقوی، در حالی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده که براساس گزارش وب سایت کلمه آثار ضرب و شتم و جراحت در بسیاری از نقاط بدن وی مشهود است.

براساس همین گزارش رضا نقوی با داشتن گرایش ملی گرا، کارگری از اهالی رباط کریم و همشهری ستار بهشتی، جرمش نوشتن شعار روی دیوار است و ۱۹ شهریور ماه در حال نوشتن شعار ” دفاع از تک تک زندانیان سیاسی وظیفه اخلاقی و انسانی ماست ” روی دیوار،  بوسیله نیروی انتظامی دستگیر و در مسیر انتقال به مقر پلیس اطلاعات و امنیت تهران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

ضرب و شتم شدیدتر همراه با فحاشی و توهین به وی پس از انتقال به مقر و بازداشتگاه پلیس اطلاعات و امنیت تهران نیز همچنان ادامه داشت . در تاریخ ۲۰ شهریور که وی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده آثار ضرب و جرح و شکنجه در سر و صورت، کمر و پاهایش مشهود بوده و بوسیله بهداری زندان اوین و مسئولان بند ۳۵۰ صورت جلسه شده است.