فرهاد دانشجو با فهرست طولانی تخلفات برکنار شد

نویسنده
نازنین کامدار

» باز پس گیری دانشگاه آزاد؟

فرهاد دانشجو، از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شد. به گزارش سایت اعتدال، پایگاه خبری نزدیک به حسن روحانی، وی در ساعات پایانی شب گذشته در نشست هیات امنای دانشگاه آزاد در دفتر هاشمی رفسنجانی، از سمت خود برکنار شده و حمید میرزاده، به جای وی به طور موقت سرپرستی دانشگاه آزاد را بر عهده گرفته است.

در این جلسه جعفر توفیقی، هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و دیگر اعضای حقوقی دانشگاه آزادحضور داشتند و دانشجو با ۶ رای مخالف از سمت خود بر کنار شده است.

همزمان با برگزاری نشست هیات امنای دانشگاه آزاد برای بررسی شرایط فرهاد دانشجو، نامه محرمانه دفتر بازرسی ریاست جمهوری خطاب به وی هم که حاوی ۲۴ مورد تخلف او بوده است، منتشر شد.

در این نامه که به تخلفات مالی و اداری فرهاد دانشجو اشاره دارد، از وی در خصوص اقدامات اش، از جمله به کارگیری بستگان اش در پست های مختلف، تجمیع پول و واریز آنها به حساب افراد ناشناس، تخلفات انتخاباتی و… توضیح خواسته شده است.

رسانه های داخلی روز گذشته تصویر نامه بازرسی ریاست جمهوری خطاب به وی را منتشر کردند.این اقدام درحالی صورت گرفت که همزمان با انتشار این نامه، تصمیم گیری در جلسه هیات امناء در خصوص سرنوشت فرهاد دانشجو در جریان بود.

موارد ۲۴ گانه تخلف فرهاد دانشجودرنامه مزبور به این شرح ذکر شده است: “گزارش عملکرد و صورت های مالی سال ۹۱ و ۴ ماهه سال جاری، گزارش بودجه مصوب سال های ۹۱ و ۹۲، اعلام اسامی اشخاصی که حق گشایش حساب های بانکی به نام دانشگاه را دارند، لیست موجودی حساب های سپرده و جاری دانشگاه در بانک ها، علت جابجایی حساب های بانکی، علت متمرکز کردن وجوه نقد متعلق به سایر واحدها در حساب دانشگاه مرکزی، علت راکد نگه داشتن حساب سپرده های متمرکز شده، علت عدم تعهد به قراردادبانک ملی، علت گشایش حساب در بانک پاسارگاد شعبه سعادت آباد، اعضای شورای دانشگاه و کمیسیون های آموزشی، پژوهشی و دانشجویی، آیین نامه مدیریت دانشگاه، علت متوقف کردن پروژه های عمرانی، علت بکارگیری افراد شاغل در سایر دستگاه هادر جایگاه های رئیس و معاون دانشگاه آزاد، علت اخراج و کناره گیری افرادی که از شایستگی و تخصص بالایی برخوردار بوده اند، ارسال سابقه و رزومه کاری آقایان محمد خجسته(معاون اداری-مالی دانشگاه)، محمد و مجید مسافرچی و حسین حسین پور، علت انتصاب آقای خسرو دانشجو به عنوان رئیس واحد علوم و تحقیقات تهران با توجه به اینکه ایشان مشغله کاری زیادی دارند و طبق آیین نامه فاقد شرایط لازم برای این پست می باشند، علت بکارگری خویشاوندان در ستاد مرکزی و سایر واحد ها، علت بکارگیری دیتا سنتر برای تبلیغات شورای شهر آقای خسرو دانشجو، استفاده از پرسنل واحد علوم تحقیقات برای تبلیغات شورای شهر آقای خسرو دانشجو، علت برگزاری مهمانی های روتین در برج میلاد و واحد علوم تحقیقات، دلایل بکارگیری افراد مازاد بر تشکیلات در روزنامه فرهیختگان و رابطه خویشاوندی در این روزنامه و علت عدم دریافت هزینه چاپ آگهی ها، ارائه قرارداد شرکت چاروک نقش با دانشگاه، علت جذب اعضای هیات علمی با مدرک فوق لیسانس، علت حمایت و پرداخت مبالغی به تشکل ها برای هزینه کردن در تبلیغات یک نامزد خاص ریاست جمهوری”.

دو هفته قبل، شایعه برکناری فرهاد دانشجو توسط جعفر توفیقی در سطح وسیعی منتشر شد تا حدی که روابط عمومی وزارت علوم ناچار شد که با انتشار گزارشی این شایعات را تکذیب کند.

این نامه البته یک هفته قبل به طور ناقص و با حذف برخی موارد نخستین بار در سایت رجانیوز، ارگان جبهه پایداری منتشر شده بود تا از طریق انتشار پاسخ هایی از سوی فرهاد دانشجو، شائبه تخلف مالی و البته استفاده از اموال دولتی در انتخابات برطرف شود.

در اینباره، سایت الف، سایت احمد توکلی در گزارشی که همان زمان منتشر شد، نوشت: “یک هفته مانده به جلسه‌ی هیات امنای دانشگاه آزاد با ترکیب جدید، رسانه‌های حامی فرهاد دانشجو، با «انتشار ناقص یک سند»، اقدام به سوزاندن آن می‌کنند و با تاکید بر اینکه این سند «آتش تهیه عزل رییس دانشگاه آزاد» بوده، به پاسخگویی در مورد همان بخش ناقص و بی‌اهمیت می‌پردازد تا باقی موارد «نامه بازرسی ویژه‌ی دفتر رییس جمهور» منتشر نشود. روز پنج شنبه‌ی گذشته سایت رجانیوز «فقط تصویر صفحه‌ی اول» این نامه را منتشر کرده که در آن ۱۶ (شانزده) مورد درج شده، اما در متن گزارش آمده که نامه ۲۴ بند داشته است؛ با این حال فقط به ۱۵ (پانزده) مورد اول که به مسایل «انتخاباتی» و روابط «فامیلی» مربوط نمی‌شده پاسخ داده شده است.دسترسی به خود این سند و نوع پاسخ‌هایی که در این سایت منتشر شده، این احتمال را تقویت می‌کند که این مطلب به توصیه‌ی خود آقای دانشجو تهیه شده و از طریق «ح.پ» مشاور وی که از «فرهیختگان» است در اختیار این رسانه‌ها قرار گرفته است؛ لذا نپرداختن به موارد انتهایی نامه‌ی بازرسی دفتر آقای احمدی‌نژاد معنای بیشتری می‌یابد، مواردی که انتشار آنها می‌تواند آقای دانشجو را به مشکل بیاندازد”.

الف افزوده بود: “اتهام سوءاستفاده‌ انتخاباتی در دو انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به نفع نامزد خاص از امکانات و نیروی انسانی و تبلیغات و حتی از تشکل‌های دانشجویی، آن هم از سوی دولتی که آقای دانشجو را بر سر کار آورده و قاعدتا تا آنجایی که ممکن بوده می‌توانست حتی کمبودها را نادیده بگیرد، احتمال وقوع این اتهامات را بیشتر می‌کند. شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از بررسی و پیگیری نامه‌ی مزبور از سوی دفتر بازرسی رییس جمهور جدید است و رسیدگی به این نامه به ویژه موارد انتهایی آن می‌تواند پاشنه آشیل آقای دانشجو باشد.”