تایلندی ها هم با حجاب روی تشک رفتند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» بانوان ایران، قهرمان کشتی با کمربند زنان آسیا

تیم کشتی با کمربند بانوان ایران در نخستین دوره رقابتهای آسیایی این شاخه کشتی به همراه تیم مردان ایران به مقام قهرمانی رسید. این مسابقه ها در تهران انجام شد و بانوان کشورهای شرکت کننده به مانند کشتی گیران بانوی ایرانی با حجاب اسلامی روی تشک رفته و پیکار کرده اند.

در بخش بانوان کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، تایلند، ترکمنستان، هند و دو تیم از ایران حضور داشتند. مسابقه ها در تالار ورزشی هفتم تیر انجام شد.

ایسنا در پایان این پیکارها، از رییس فدراسیون کشتی ایران و قهرمان پیشین جهان و المپیک پرسید: “چطور توانستید تیم های شرکت کننده را در بخش بانوان مجاب کنید که با پوشش اسلامی در رقابت ها حاضر شوند؟”

 حمید رضا خادم که برادرش معاون وزیر ورزش است، پاسخ داد: “خوشبختانه لباس رشته آلیش استانداردهای لازم ایران را به لحاظ فرهنگی و مذهبی برای میزبانی دارد. با توجه به علاقه ای که زنان مسلمان ایرانی و دیگر کشورهای آسیایی به کشتی های سنتی دارند با ایران همکاری لازم را کردند و ما توانستیم رقابتهای بخش بانوان را هماهنگ با شرایط مذهبی کشورمان و با پوشش اسلامی برگزار کنیم. تیم ها هم به دلیل این که کشتی ایران در دنیا مطرح است استقبال خوبی از رقابت ها داشتند.”

پیش از برگزاری این مسابقات مسلم شده بود که این مسابقه ها نمی تواند با پوشش معمولی زنان شرکت کننده در ایران میزبانی شود و باید شرایط به گونه ای فراهم شود که تیمهای مهمان از کشورهایی چون تایلند و هند هم به پوشش اسلامی رضایت دهند.

ایران به دلیل ممانعت از ورود بانوان به تماشای مسابقه های بین المللی مردان، سالهاست از میزبانی مسابقه های آسیایی فوتبال جام ملتهای آسیا محروم است. از سوی دیگر تیم ملی بسکتبال بانوان ایران هم مدتهاست به بهانه کمبود بودجه از سفر خارجی محروم است. خادم برگزاری مسابقات کشتی با کمربند (آلیش) بانوان را در ایران زمینه ای برای رشد ورزش بانوان در این شاخه غیر بین المللی کشتی عنوان کرده است. در این پیکارها مهمانانی هم از کشورهای آلمان، اسلواکی، بلاروس و ایتالیا حضور داشتند.

خادم به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: “این میزبانی به بالا رفتن سطح کشتی کمربند ایران بسیار کمک می کند و قهرمانی ایران در این رقابتها شروعی برای موفقیت های بعدی کشتی گیران ایران در هر دو بخش زنان و مردان است.”

از نکات دیگر این مسابقه ها می توان به حضور تماشاگران بانوی ایرانی اشاره کرد که برای تشویق تیم ‌ملی آلیش به تالار هفتم تیر رفتند؛ و توقف ناگهانی پیکارها برای برگزاری کلاس توجیهی به مدت نیم ساعت توسط داوران اتحادیه جهانی، که توضیحات لازم را به داوران گوشزد کردند، از جمله حواشی این مسابقات بود.