توهین شرکت تلفن همراه به اهل سنت

نویسنده

» گزارشی از رادیو اروپای آزاد

گلناز اسفندیاری

یک پیام کوتاه که توسط یکی از بزرگترین شرکت های خدمات تلفن همراه در ایران فرستاده شده بود، به دلیل توهین به خلیفه اهل سنت موجب خشم آنان شد.

دادستان عمومی و انقلاب سیستان و بلوچستان، که اکثریت ساکنان آن سنی هستند، هفته گذشته از شرکت ایرانسل شکایت کرد. متن پیام کوتاه چنین بود: کدام قاضی در دوران امام علی، فریب خورده شیطان بود؟

شرکت کنندگان در این مسابقه باید فردی را که یکی از آنها عمر بود، انتخاب می کردند. عمر یکی از مقدسین اهل سنت و یکی از نقاط بحث بین سنی ها و شیعیان است. قرار دادن نام عمر درمیان گزینه های سئوال منجر به خشم اهل سنت شد.

عمر دومین خلیفه مسلمانان و یکی از چهار خلیفه ای است که علی آخرین شان است و به آنها خلفای راشدین می گویند. شیعیان معتقدند که بعد از مرگ پیامبر اسلام، امام علی تنها جایگزین او برای هدایت مسلمانان جهان بود و سه خلیفه اول مشروعیت ندارند.

این پیام کوتاه خشم اقلیت اهل سنت را برانگیخت و آنها کمپین تحریم ایرانسل را آغاز کردند.

ارقام رسمی از تعداد سنتی هایی که در ایران زندگی می کنند، وجود ندارد. طبق برخی آمار ها آنها در حدود 10 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. سنی ها سال هاست که از نقض حقوق و به حاشیه برده شدن شان در ساختار حکومت ایران، شکایت دارند.

معترضان به ایرانسل می گویند که سئوال مطرح شده در آن پیام کوتاه، توهین به مقدسات اهل سنت است. در صفحه فیس بوکی کمپین تحریم ایرانسل آمده است: “توهین ایرانسل به حضرت عمر، تنها توهین به یکی از شخصیت های مذهب شیعه نیست، این توهین به فرهنگ و تمدن ایرانی است که قرن های متمادی از چنین رفتار زشتی دوری کرده است.”

برخی از شهروندان سیستان و بلوچستان و سایر مناطق سنی نشین، از جمله استان کردستان به نشانه اعتراض کارت های ایرانسل خود را از بین بردند.

تعداد زیادی از شخصیت های اهل سنت، اعتراض کردند و از شرکت تلفن همراه خواستند که عذرخواهی کند. مولوی عبدلحمید، رهبر اهل سنت ایران، در نماز جمعه زاهدان خواستار عذرخواهی ایرانسل شد و گفت که این شرکت نه تنها از اهل سنت بلکه از شیعیان نیز باید عذرخواهی کند زیرا توهین به مذاهب برای همه ناخوشآیند است.

نمایندگان سنی مجلس هم به شرکت ایرانسل اعتراض کردند و از دادگستری خواستند با این موضوع با جدیت برخورد کند. هجده نفر از نمایندگان اهل سنت مجلس در بیانیه ای که در صحن مجلس خوانده شد، گفتند: “ما، نمایندگان اهل سنت، معتقدیم که هرگونه توهین و بدرفتاری نسبت مقدسات اهل سنت، توهین مستقیم به پیامبر اسلام است و آن را بشدت محکوم می کنیم.”

 

 

ایرانسل اعلام کردشرکتی که سئوال ها را طراحی می کند مسئول محتوای آن است. شرکت کلید طلایی می گوید که این سئوال یک “ اشتباه غیر عمدی” بود. این شرکت از همه مسلمانان عذر خواهی کرد.

جواد زمان زاده داربان، به فارس نیوز گفت که شرکت تلفن همراه به محض شکایت اهل سنت، مسابقه را متوقف کرده است. او گفت که شرکت اش قصد دارد مسابقه ای در مورد “وحدت در جهان اسلام” برگزار کند.

او قول داد که این اشتباه تکرار نشود.

این عذرخواهی اما موجب نشد که دادگستری اقدامی نکند. روز 18 ژوئیه، محمد مرضیه، دادستان زاهدان، اعلام کرد که ایرانسل متهم به توهین به مقدسات اهل سنت و تشویش اذهان عمومی شده است.

مرضیه گفت که ایرانسل اتحاد بین اهل سنت و شیعیان را نقض کرده است. مرضیه به فتوای رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای اشاره کرد که گفته است: “توهین به مقدسات اهل سنت حرام و نقض قانون است.”

هنوز مشخص نیست که حکم ایرانسل چه خواهد بود.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در این مورد بیانیه صادر کرد و ضمن تقدیر از کمپین تحریم ایرانسل، خواستار پذیرش عذرخواهی این شرکت شد. او گفت که این عذرخواهی باید درس عبرتی برای دیگران باشد و این شامل شرکت ها، رسانه ها و سازمان ها می شود تا مراقب باشند به عقاید مردم توهین نکنند.

روز 19 ژوئیه، صفحه فیس بوک تحریم ایرانسل گفت که عذرخواهی ایرانسل دستآورد مثبت این کمپین بود. این کمپین به درخواست مولوی عبدالحمید به فعالیت خود پایان داد.

در این صفحه نوشته شده است: “پذیرش عذرخواهی شرکت کلید طلایی و تلاش های ایرانسل برای جبران این توهین، لازمه اخلاق اسلامی است.”

مناطق سنی نشین ایران از جمله سیستان و بلوچستان صحنه خشونت و بمباران در سال های اخیر بودند. دولت از طریق سرکوب و اعدام موفق شده است امنیت این منطقه را بالا ببرد.

رادیو اروپای آزاد، 23 ژوئیه