افول مجلس به یک نهاد دست چندم

نویسنده
سها سیفی

هرش در تهران

سیمور هرش به دعوت محسن رضایی برای سفری ده روزه به تهران آمد و با برخی از مسئولین جمهوری اسلامی از جمله خود او گفتگو کرد. او می نویسد متقاعد شده است که هرگونه امید به تعلیق غنی سازی تصور کاملا غلطی خواهد بود: “بله این رژیم تحت فشار است، اما به افتادن در مخصمه‌ اقتصادی نزدیک نیست. به رغم اقدام اخیر در سهمیه‌ بندی بنزین که اعتراضاتی شدید به همراه داشت؛ مغازه‌ها پر از کالاست و خیابان‌ها مملو از خریداران فروشگاه‌های گل و کالاهای تشریفاتی است که نشان می‌دهد مردم این کشور که اقتصاد غنی از نفت دارد؛ هنوز درآمد کافی دارند. تحریم‌های سازمان ملل و فشار بر بانک‌های بین‌المللی برای قطع تجارت با ایران دردهایی به همراه دارد اما به طور کلی اسباب دردسر هستند و این تحریم‌ها پر از خلل است. شرکت‌های اروپایی با همتایان ایرانی‌شان تجارت می‌کنند. ضمن آنکه ایرانی‌ها معاملات شان را از دلار به یورو تغییر داده‌اند”.

تحریم جدی تر می شود

نوروز نوشت: “گزارشها حاکی از آن است که در هفته های اخیر واردات تجهیزات پزشکی با مشکلات جدیدی روبرو شده است و اکثر کشورهای تولیدکننده این محصولات؛ از ارائه آنها به خریداران ایرانی خودداری میکنند.

در همین رابطه شنیده است که دستگاههای اسکن ایزوتوپ نیز به جمع کالا هایی پیوسته که در این عرصه دیگر به ایران عرضه نمی شود. پیش از این نیز گازهای مخصوص بیماران ریوی جزو کالاهای تحریمی بود که در بازار ایران به شدت نایاب شده بود”.

شاید حج؛ تحریم شود

آفتاب از قول یکی از مسئولین سازمان حج از برخوردهای غیر قابل تحمل عربستان با زائران شیعه خبر داد و نوشت: “این گونه برخوردها غیرقابل تحمل است. اما تحریم حج عمره نیز راه‌حل مناسبی برای اصلاح آن نیست. بلکه ابتدا وزارت امور خارجه باید فعال و با لحن طلبکارانه با مسئولین عربستان مذاکره کند و آنان را نسبت به اعتراض ایران آگاه نماید. اگر عربستان در رفتار خود تغییری نداد و اگر کار به جاهای باریک کشید آن وقت حج را باید تحریم کرد. اگر ابتدا حج عمره را تحریم کنیم نوعی عقب‌نشینی محسوب می‌شود. متأسفانه در عربستان کتاب‌های نادرست ضدشیعی تبلیغ می‌شود در صورتی که شیعیان نمی‌توانند به آزادی پاسخ بدهند اما با این حال ابتدا باید از حق خود دفاع کنیم و اگر ترتیب اثر داده نشد، حج عمره را تحریم کنیم”.

روس و فرانسه؛ ایران را دور زدند

آفتاب خبر داد که کمپانی روسی «اتم انرگوماش» و اتحادیه ساخت ماشین آلات صنعتی فرانسه Alstom روز جمعه در پاریس، اساس‌نامه ایجاد موسسه مشترک تولید توربین برای نیروگاه‌های اتمی در خاک روسیه را امضا نمودند. آفتاب؛ همچنین به نقل از رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه (روس‌اتم) روز جمعه در فرانسه نوشت: محصولات موسسه مشترک روسی_فرانسوی Alstom به ایران عرضه نخواهد شد.

استون ترتیبی بدهد که از سیا فیلم بسازیم

شایعه ساخته شدن فیلمی از رئیس جمهور ایران توسط اولیور استون؛ وی را ناچار ساخت تا با تلویزیون خبری فاکس نیوز مصاحبه و آن را تکذیب کند. در همان حال؛ سایت فردا خبر داد که جواد شمقدری یکی از مشاوران هنری رئیس جمهور ایران؛ موافقت با ساخت این فیلم را به شروط زیر مشروط کرده است: اگر این کارگردان شرایطی را مهیا کند تا فیلمسازان ایرانی از بوش، کاخ سفید و سازمان سیا بدون هیچ دردسری مستند تهیه کنند، در آن صورت می توان به این مسئله امیدوارتر بود.

چرا باید به کارگردان کشوری که تا چندی پیش به دانش آموزان ایرانی برای شرکت در المپیاد ریاضی ویزا نداد، اینقدر مدارا کنیم؟

مرعشی واصالت های درونی

سخنگوی کارگزاران در باره همکاری احتمالی با اصلاح طلبان خارج از حاکمیت اظهاراتی داشت که فردا بخشی از آن را منتشر کرد: “اصلاً با اصلاح طلبان بیرون از حاکمیت کار مشترک نمی کنیم. البته حقوق شهروندی آنها را به رسمیت می شناسیم و اگر حاکم شویم فضا را برای زندگی عادلانه و فعالیت سیاسی آنها باز می کنیم. ولی ما برای اصالت های خودمان در درون نظام و چارچوب خط امام ارزش بیشتری قائل هستیم.ائتلافی که الان بین اصلاح طلبان شکل گرفته و مشارکت هم در آن هست، فقط با نیروهایی که چارچوب های نظام را قبول دارند و می خواهند برای اعتلای کشور و نظام در چارچوب قانون اساسی فعلی حرکت کنند، کار می کند”.

مهدی هاشمی در تیررس

فردا نوشت: “شنیده شده است که در هفته‌های گذشته مجتبی هاشمی ثمره معاون سیاسی وزیر کشور و از نزدیکان و مشاوران احمدی نژاد طی سفری غیررسمی به پاریس ضمن ارائه اطلاعاتی درباره این پرونده به سارکوزی رئیس جمهور جدید فرانسه از او خواسته است تا با شرکت توتال در این خصوص برخورد کند. میخواهند پس ازاقدام فرانسه برای برخورد با شرکت توتال؛ ادامه این ماجرا را در ایران پی‌ریزی کرده و در نهایت حتی تا مرز دستگیری یکی از پسران هاشمی، برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور پیشین ایران به پیش بروند. منابع مطلع می گویند دوستان نزدیک احمدی نژاد او را از حمله مستقیم به هاشمی رفسنجانی منع کرده اند و می‌خواهند با همکاری طرف فرانسوی و به بهانه ارائه اطلاعات از سوی فرانسوی ها؛ اقدام به بازداشت مهدی هاشمی کنند”.

اگر می دانست؛ انقلاب نمی کرد

این فراز از نوشته تازه حسین مرعشی که امروز آن را منتشر کرد هم خواندنی بود: “چندی قبل از حضرت آیت الله انواری که خداوند به ایشان شفای عاجل عنایت فرماید؛ نقل قول شد که «اگر امام خمینی می دانست که اینگونه افراد بر مجلس حاکم خواهند شد، هرگز انقلاب نمی کرد». برخوردهایی که در روزهای اخیر توسط هیات رئیسه و خصوصاً دوست و برادرم آقای باهنر با نمایندگان اکثریت و اقلیت شده و عدم توانایی یا نجابت بیش از حد نمایندگان در برخورد با ایشان، نشانه خطرناکی از افول مجلس به یک نهاد دست چندم است”.

عضو هیچ شرکت هرمی نیستم

مرتضی طلایی انتصاب و عضویت خود را در شرکت‌های هرمی شایعه خواند و ضمن تکذیب آن به خبرگزاری فارس گفت: “نه تنها فعالیت این شرکت‌ها را غیرقانونی می‌دانم بلکه عضو هیچ شرکت، اداره، مؤسسه و نهاد خصوصی و غیرخصوصی اقتصادی نیستم”.

معظم له

بازتاب در خصوص علی اکبر شعردوست؛ نماینده اصلاح طلب مجلس ششم که اکنون با حمایت های مشایی دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور است، چنین نوشت: “گفتنی است، شعردوست که در مجلس ششم از نمایندگان اصلاح‌طلب بوده، در انتخابات مجلس هفتم با طرح موضوع سفارت تاجیکستان نامزد نشد. ولی در دولت نهم نیز این پست به او داده نشد و با حمایت‌های مشایی از رئیس دبیرخانه؛ به دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ارتقای پست یافته است. گفته می‌شود در برخی نامه‌های اداری، شعردوست از «مشایی» با ضمیر «معظم‌له» استفاده می‌کند”.

خودم 2 مرتبه از ایران پول وارد نوار غزه کردم

این اظهارات محمود الزهار؛ وزیر امور خارجه حماس را عصر ایران منتشر کرد: “درگذشته مبلغ 82 میلیون دلار از کویت و 50 میلیون دلار از لیبی دریافت کردیم. ‌من شخصاً؛ دو مرتبه، یک بار 20 میلیون دلار و بار دیگر 22 میلیون دلار از ایران و از طریق بار همراه مسافر به نوار غزه وارد کردم”.

امید به خدا

در حاشیه یادداشتی در باره بحران مسکن که بازتاب آن را منتشر کرد؛ این کامنت از یک اجاره نشین هم خواندنی بود: “هم اکنون در منزلی سکنی دارم که بسیار زیباست و دارای گچبری و تلفن و کولر و در محلی بسیار آرام قرار دارد. برای این خانه؛ من یک میلیون تومان پیش پرداخت داده بودم و ماهی یکصد و چهل هزار تومان اجاره که به حساب بنگاهی ها میشود یکصدوهفتاد هزار تومان اجاره. ولی برای اجاره خانه جدید باید مبلغ (اگر صدی سه هزار تومان حساب کنید) سیصد و پنجاه و پنج هزار تومان اجاره بدهم!املاک داران میگویند ظرف مدت شش ماه گذشته افزایش بهای اجاره مسکن برابر بوده با کل افزایش بهای مسکن از سال 1378 تا شش ماه گذشته. حال، من که ماهی سیصد یا چهارصد هزار تومان حقوق میگیرم و توانایی اخذ وام را دارم، این وضعم است. آن کسی که ندارد، مثلا بازنشسته است یا مشکل دارد چه کاری باید بکند. آیا غیر از خدا امیدی برایش هست”.