الهام چهار شغله شد

نویسنده

elham502.jpg

آرش سمیعی

مرد سه شغله دولت نهم با حکمی که روز گذشته از محمود احمدی نژاد دریافت کرد، اکنون چهارکاره شده است. نام غلامحسین الهام، همسر فاطمه رجبی، که تا پیش از دست‌کم سه عنوان شغلی رسمی و چند عنوان غیر رسمی را یدک می‌کشید، پس از این سمت دیگری با عنوان «نماینده ویژه رییس‌جمهور و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» را نیز برعهده خواهد داشت. الهام در حالی به این سمت منصوب شده است که پیش از این اعتراض به چند شغله بودن او بارها در رسانه‌ها مطرح شده و حتی به صحن علنی مجلس هم کشیده شده است. وی در حالی جانشین سردار پاسدار محمدرضا نقدی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده است که هفته پیش نقدی به دنبال درگیری با نزدیکان رییس‌جمهور بر سر چند پرونده فساد اقتصادی از این سمت کناره‌گیری کرد.

بر اساس حکم جدیدی که غلامحسین الهام دریافت کرده است، وی پس از این باید علاوه بر انجام وظایفش در خیابان پاستور به عنوان سخنگوی دولت و رسیدگی به مسوولیت های وزارت دادگستری در میدان ارک، و نیز به همراه تدریس در دانشگاه و حضور در جلسات شورای نگهبان و دست‌کم حضور جلسات هیات مدیره چند شرکت و موسسه دولتی، در خیابان سئول هم حاضر شود تا این تلاش بی‌دریغ او برای خدمت‌رسانی مصداق بارزی از شعار «کابینه هفتاد میلیونی» باشد.

شغل اول، حقوقدان شورای نگهبان

غلامحسین الهام از اولین سال آغاز کار مجلس هفتم، با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و تصویب این مجلس به صفت حقوقدان به عضویت شورای نگهبان درآمد. البته وی پیش از این و در زمان مجلس ششم هم برای این سمت پیشنهاد شده بود، اما در این مجلس که نزدیک به هفتاد نفر عضو فراکسیون محافظه‌کاران بودند، الهام تنها 4 رای کسب کرد.

اما غلامحسین الهام از سال 83 تاکنون نه تنها عضو حقوقدان شورای نگهبان بوده و هنوز هم هست، بلکه رییس مرکز تحقیقات شورای نگهبان نیز بوده است.

الهام البته در همان زمان و به طور همزمان سخنگویی قوه قضاییه را نیز به عهده گرفت و بدین ترتیب سابقه دوشغله بودن را مدت‌ها پیش از روی کار آمدن دولت نهم به نام خود ثبت کرده بود. اما او مدتی بعد این جایگاه را به جمال کریمی راد واگذار کرد تا دست تقدیر در زمانی دیگر شغلی دیگر را از کریمی راد بگیرد و به الهام بدهد.

شغل دوم، سخنگوی دولت

الهام از ابتدای کار دولت نهم یکی از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی نژاد بود، به طوری که در اولین روزها سمت رییس دفتر رییس‌جمهور را از آن خود کرد و مدتی بعد در مرداد ماه عنوان سخنگویی دولت را نیز بدست آورد.

انتخاب وی به عنوان سخنگو، اولین اعتراض‌ها به دوشغله شدن الهام را برانگیخت. اما احمدی نژاد و اعضای کابینه اش با این استدلال که به نظر ایشان سخنگویی دولت شغل محسوب نمی‌شود، نظر خود را تغییر ندادند.

شغل سوم، وزیر دادگستری

وقتی محمود احمدی نژاد به دنبال درگذشت کریمی راد وزیر دادگستری، غلامحسین الهام را به جای او به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد که مسئولیت این وزارتخانه نیز پس از این در دست الهام خواهد بود.

اما وقتی احمدی نژاد نام الهام را در صحن علنی مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری مطرح کرد، اولین کسی که تحمل خود را از دست داد و سه شغله شدن الهام را برنتافت، اعلمی نماینده معترض تبریز بود که این بار دیگر تحمل نکرد و نسبت به این وضعیت اخطار قانون اساسی داد. اعتراض اعلمی به عضویت همزمان الهام در شورای نگهبان و دولت بود، اما این اخطار توسط حداد عادل وارد شناخته نشد.

اگرچه مشاوران رییس‌جمهور پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که ممکن است تکرار مکرر نام الهام این بار انتقادها را تشدید کند و احتمال کسب رای اعتماد برای وی را دشوار سازد، و برای حل این مشکل به فکر این افتاده بودند که وی لااقل از ریاست دفتر رییس‌جمهور کناره‌گیری کند تا شغل نبودن بقیه شغل‌ها را به طریقی توجیه کنند.

اما این ترفند هم از انتقادها نکاست و مخالفت‌ها با وزیر شدن الهام باز هم در صحن علنی مجلس هفتم مطرح شد و او که در زمان معرفی به عنوان حقوقدان برای شورای نگهبان رای بالایی از مجلس گرفته بود، این بار با یک رای اعتماد متزلزل و به زعم بسیاری از نمایندگان شبهه‌ناک (با اختلاف 3 رای) سومین شغل خود را هم بدست آورد. الهام در حالی موفق به کسب 130 رای از 254 نماینده حاضر شد که غیر از 23 رای ممتنع، 101 نماینده مجلس هفتم نیز به او رای منفی داده بودند.

به این ترتیب، او با حضور در جایگاه سخنگویی دولت، شوری نگهبان و وزارت دادگستری، همزمان در هر سه قوه کشور حضور داشت و از این لحاظ یک رکورد را در تاریخ جمهوری اسلامی شکست.

شغل چهارم، جانشین سردار نقدی

اکنون الهام چهارمین شغل خود را هم بدست آورده است. او جانشین سردار نقدی شده است که در سالهای قبل به مراتب خبرسازتر از الهام بود. نقدی که نام او خاطره تهدید اصلاح طلبان به اعدام انقلابی و «اجرای حکم خدا در ملأ عام» را در افکار عمومی زنده می‌کند، اکنون جای خود را به غلامحسین الهام داده است که یکی از آخرین اظهارنظرهای خبرساز او درباره تجمع معلمان جلوس مجلس، بهت و حیرت همه را برانگیخت. الهام بدون توجه به شعارهایی که اصولگرایان در سالهای قبل در حمایت از اعتراضات معلمان داده بودند، معلمان را عامل خارجی نامید و گفت: «اینها مطالبات کارگران معلمان و زنان نیست تنها مطالبه گروه خاصی است که دارای اهداف سیاسی و متصل به خارجند و توجهی به منافع ملی نداشته و به آن چشم طمع دارند.» و این تنها اظهارنظر شگفت‌انگیز الهام نبود، چرا که وی چندی بعد با حمله شدید به دولت‌های گذشته، به طوری که اعتراض اصولگرایان هم برانگیخته شد، عدم توفیق دولت نهم در مسائل اقتصادی را ناشی از سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته در عرصه اقتصاد ارزیابی کرد و گفت: «در دولت قبل پایه های غلط در اقتصاد ریخته شد که فقط خود آن دولت می تواند آن را اداره کند، ما باید آنها را خراب کرده و از نو بسازیم که طبعاً زمان زیادی می برد.»

اما این بار الهام در حالی شغل دیگری را در قوه مجریه به سخنگویی دولت افزوده است که حدود دو ماه است در جمع خبرنگاران حاضر نشده است. البته ساعاتی پیش از صدور این حکم، فاکسی از طرف دفتر وی به روزنامه‌ها رسید که سخنگو بالاخره جلسه مطبوعاتی برگزار می‌کند. اما معلوم نیست الهام چگونه می‌خواهد این سکوت دو ماهه را توجیه کند و به تبیین مواضع دولت درباره همه اتفاقات این دو ماه بپردازد.

اما قدر مسلم یکی از این سوالات اصلی خبرنگاران در این جلسه از این سخنگوی دولت، رییس ستاد مبارزه با قاچاق، عضو شورای نگهبان و وزیر دادگستری، این پرسش تکراری خواهد بود که آیا وی واقعا به همه این کارها می‌رسد؟!