ایران از انتخابات در سوریه حمایت کرد

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از مواضع جدید تهران

ایران از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه به عنوان بخشی از برنامه شش‌گانه برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی 21 ماهه در این کشور حمایت کرد.

این برنامه که در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایران منعکس شده است، همچنین خواستار تلاش برای توقف انتقال سلاح به سوریه و برگزاری مذاکرات با حضور دولت بشار اسد است.

ایران قبلا هم پیشنهادهایی برای پایان دادن به خونریزی‌ها داده بود اما هیچ‌کدام مقبول نظر نیروهای شورشی نبوده چرا که آن‌ها ایران را متحد نزدیک بشار اسد می‌دانند. روز یکشنبه علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران گفت، ایران تمام تلاش خود را می‌کند تا اسد را در قدرت نگه دارد.

به گفته خبرگزاری فارس، آخرین پیشنهادها طی گشایش کنفرانس دو روزه با حضور 200 شخصیت مذهبی و سیاسی سوریه و نمایندگانی از کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، لبنان ارائه شده است. شخصیت‌های کلیدی مخالفان دولت سوریه در این کنفرانس شرکت نکردند.

خبرگزاری فارس می‌گوید این برنامه شامل تلاش‌هایی برای پایان دادن به انتقال سلاح به سوریه بود که اشاره مستقیمی دارد به حمایت ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، مثل قطر و عربستان سعودی، از مخالفان این کشور. گمان می رود که ایران نیز به ارتش اسد کمک می‌کند.

قدم‌های بعدی شامل ایجاد دولت انتقالی است تا سوریه را به سمت انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری هدایت کند. اشاره‌ای به این نشده است که آیا اسد طی این برنامه تحت حمایت ایران، می‌تواند در قدرت بماند یا نه.

در این بیانیه، ایران همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی و بازسازی مناطق ویران شده در جنگ شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران از نیروهای مخالف سوری خواسته است تا به قیام خاتمه بدهند و با اسد مذاکره کنند؛ پیامی که به شدت از جانب رهبران مخالف رد شده است.

رهبر ایران هفته گذشته گفت: “اگر نیروهای مخالف سوریه سلاح‌هایشان را کنار بگذارند، می‌توان از دولت خواست تا به نظرات مخالفان گوش بدهد و اجازه بدهد نظراتشان را ابراز کنند.”

منبع: واشنگتن پست - 16 دسامبر