دختران جوان حاج آقا را کتک زدند

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش ها به امر به معروف

با افزایش فشارنهادهای امنیتی به بهانه مبارزه با بدحجابی، واکنش های اعتراضی مردم هم در برابر کسانی که خود را بسیجی و مامور امر به معروف معرفی می کنند، فزونی گرفته و به رسانه های حکومتیهم راه یافته است؛ آخرین خبر مربوط به برخورد دو دختر جوان با فردی روحانی است که مدعی شده به علت تذکر در مورد “بدحجابی” مورد ضرب و شتم قرار گرفته.

طی ۵ روز گذشته دو مورد برخورد اعتراضی با آمران امر به معروف در تهران و شهمیرزاد روی داده؛ برخورد هایی که اینبارزنانی هم که این روزها بیش از قبل به علت “بدحجابی” مورد بازخواست و توبیخ قرار می گیرند در آن مشارکت داشته اند.

هفته گذشته در تهران، ۵ تن از جوانان تهرانی یک عامل لباس شخصی عضو بسیج را به دلیل مزاحمت و مداخله او در حوزه روابط شخصی خود مورد ضرب و شتم قرار دادند و متعاقب آن روز گذشته نیز رسانه های داخلی از واکنش مشابه دو دختر به امر به معروف یک روحانی در شهمیرزاد خبر دادند.

 به نوشته سایت عماریون، وبگاهی که خود را تریبون “افسران جنگ نرم” معرفی می کند، فردی به نام “امیرحسین وظیفه”، روز یکشنبه از سوی برخی از شهروندان به دلیل ایجاد مزاحمت از طریق “امر به معروف و نهی از منکر” مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

این سایت در مورد برخورد اول نوشته است: “یک بسیجی آمر به معروف شامگاه یکشنبه به دلیل تذکر به اراذل و اوباش مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد. پنج نفر از اراذل و اوباش و مزاحمین نوامیس مردم، یکشنبه ‌شب به دلیل امر به معروف و نهی از منکر امیرحسین وظیفه، دانشجوی بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، وی را به شدت از ناحیه سر و صورت مورد ضرب و جرح قرار دادند.وی که پریشب در حال عبور از منطقه «شهران» تهران متوجه تجمع و ایجاد مزاحمت پنج نفر از اراذل و اوباش که در حالت مستی مزاحم نوامیس مردم شده بودند، می‌شود به آنها تذکر داده و نهی از منکر می‌کند که به همین دلیل به شدت از سوی این پنج نفر مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد”.

سایت “جنبش حیا”، یک پایگاه وابسته به عوامل بسیج هم با این لباس شخصی در بیمارستان بقیه الله گفت و گو و اطلاعات کامل تری از هویت وی را منتشر کرده است.

به نوشته این سایت فرد مزبور که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق و از دانشجویان این دانشگاه است، گفته: “روز یکشنبه ساعت ۲۲ شب به همراه دانشجوی بسیجی «برادر محمودی» در خیابان باکری تقاطع خیابان سیمون بولیوار در حال گذربودیم که متوجه یک خودروی ۲۰۶ پارک شده کنار خیابان شدیم. این خودرو به همراه ۵ سرنشین خود که در حالت عادی نبوده و مست، به آزار و اذیت رهگذران و ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم می پرداختند. به طوری که اگر سرنشین خودرو زن بود آنها را مجبور می‏کردند به رقص و پایکوبی بپردازند. همچنین این افراد با عربده‏کشی و حرکات دور از شأن راه گذر را مسدود کرده بودند. من با همراهم به این افراد نزدیک شدیم و از آنها خواستیم که صدای ضبط ماشین‏شان را کم کنند. در همین حین یکی از ماشین‏ها که سرنشین خانم داشت را از صحنه دور کردیم. یکی از این نفرات، به طرف ما آمد. بوی مشروب به مشام من و محمودی رسید. وی با صدای بلند شروع به فحاشی کرد و به طرف ما حمله ور شد و همراه من را مورد ضرب و شتم قرار داد. آقای محمودی با مشت و لگدهای فراوان از هوش رفت. بعد به طرف من آمدند و من را هم روی زمین انداختند و مورد ضرب و شتم قرار دادند. من بی‏حال شده بودم.”

او در ادامه گفته است: “این چند نفر با فحاشی به بسیج و تشکیلات آن، «مقام معظم رهبری»، «نظام» و «انقلاب»، قصد عقده‏گشایی داشتند. من در همان حال به آنها می گفتم: «من را بزنید اما به مقدسات ما توهین نکنید». جالب اینجاست که بسیاری از مردم شاهد این ماجرا بودند. برای دقایقی از هوش رفتم، وقتی به هوش آمدم دیدم دست و پای من را گرفته اند و قصد دارند مرا به داخل کانال آبی که همان نزدیکی بود، بیندازند. که اگر این اتفاق می‏افتاد، مرگ من حتمی بود. در همین حین، آقای محمودی به هوش آمده و به طرف آنها آمد و دست آنها را گرفت. من هم دست و پا می زدم تا خودم را نجات بدهم. به هر زوری بود خودم را خلاص کردم. من و محمودی کشان کشان خودمان را به کنار یک خودرو پارک شده، رساندیم. اراذل و اوباش هم به طرف موتورسیکلت‏مان رفتند و با ضربات آن را شکسته و تخریب کردند. حتی سوئیچ موتور را برداشتند و از صحنه ماجرا گریختند. به سرباز مستقر در حوزه شهری بسیج اطلاع دادیم که دوستان را در جریان بگذارد و به پلیس هم گزارش دهد. پس از اطلاع رسانی فرمانده کلانتری آن محدوده، در فاصله زمانی کمتر از ۵ دقیقه در محل حاضر شد و ماوقع را از ما جویا شد. سپس من و محمودی را به بیمارستان بقیه الله منتقل کردند”.

 روز گذشته نیز در رسانه های حکومتی خبری در مورد برخورد مردم با عوامل امر به معروفمنتشر شد. اینبار اما دو دختر جوان در شهری به نام “شهمیرزاد” یک روحانی را که مزاحم آنها شده بود مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

 در اینباره سایت جهان نیوز می نویسد: “برای چندمین بار متوالی و این بار در شهر کوچکی مثل شهمیرزاد (توابع شهرستان مهدیشهر در استان سمنان) شاهد ضرب و شتم حجت الاسلام سید علی بهشتی، روحانی آمر به معرف و ناهی از منکر بودیم.این پیش نماز مسجد جامع شهمیرزاد در خصوص چگونگی ضرب و شتم خود توسط دو دختر بد حجاب می‌گوید: خیلی قادر به راه رفتن نیستم اما از آنجایی که قصد داشتم بعد از ماه مبارک رمضان نیز درب مسجد به روی مومنان بسته نشود، برای اقامه نماز ظهر عازم مسجد شدم، دو دختر جوان در حال گذر بودند که یکی از آنها بد‌حجاب بود. محترمانه تذکر دادم: «خانم خودت را بپوش» که در جوابم گفت: «تو چشماهایت را ببند»، این حرف او برای من بسیار سنگین و ناراحت کننده تمام شد.در آن لحظه متاسف شدم که بد‌حجاب‌ها خواسته باشند به افراد متدین امر کنند چشمهایتان را ببندید، دوباره تذکر دادم اما نه تنها خودش را نپوشاند، بلکه به من توهین هم کرد، از او خواستم دیگر توهین نکند اما شروع به فریاد زدن و تهدید کردن کرد، «من را هل داد و به زمین انداخت»، با کمر به زمین افتادم و دیگر نفهمیدم چه اتفاقی افتاد، فقط ضربات لگد این دختر که به جانم افتاده بود و توهین می‌کرد را حس می‌کردم.در بیمارستان عکس، سی تی اسکن و سایر مراحل تشخیص بیماری را طی نموده و چون حال مناسبی نداشتم، شبانه به بیمارستان امیرالمومنینسمنان اعزام شده و سه روز در آن بیمارستان بستری شدم و در نهایت تشخیص پزشکان کوفتگی مهره‌های کمر بود که بعد از گرفتن نوار قلب و…، راه درمان را در استراحت مطلق دیدند، بنده در حال حاضر غذا خوردن و حتی احتیاجات شخصی خود را با کمک همسرم برطرف و انجام می‌دهم”.

انتشار این دو گزارش در کمتر از یک هفته، با واکنش رسانه های نزدیک به لباس شخصی ها و بسیجیان مواجه شده است.

سایت جهان نیوز، پس از انتشار گزارش بالا درباره وقوع این اتفاق نوشته است: “فریضه امر به معروف و نهی از منکر در آیات متعدد قرآن کریم بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. از جمله در آیه ۱۰۴ سوره مبارکه آل‌عمران برای آمرین به معروف و ناهیان از منکر تعبیری همچون فلاح به کار برده شده که نقطه نهایییک انسان به شمار می‌رود. در اصل هشتم قانون اساسی کشورمان نیز تاکید بر این مهم به وضوح دیده می‌شود. اهمیت این اصل در نظر نویسندگان قانون اساسی، علاوه بر فقدان سابقه و پیش نویس از متن مذاکرات، نبودن مخالف جدی و تصویب فوری آن با پنجاه رأی موافق در مقابل سه رأی مخالف و دو رأی ممتنع در شانزدهمین جلسه (۲۲ شهریور ماه ۱۳۵۸) آشکار می‌شود.پس با توجه به تاکیدات قرآن کریم و قانون اساسی بر لزوم تحقق فرضیه «امر به معروف و نهی از منکر»، چرا اکثرا مردم نسبت به انجام این فریضه واجب دینی بی‌تفاوت شده و به سادگی چشمان خود را بسته و از کنار آن عبور می‌کنند؟”

سایت “لثارات” نیز که از کتک خوردن بسیجیان و روحانیونی که مردم هنگام”امر به معروف” با آنان برخورد می کنند خشمگین شده، در یادداشتی نوشته است: “متاسفانه این چندمین باری است که قداست لباس روحانیت آن هم در قامت یک آمر به معروف وناهی از منکر، از بین رفته و شان روحانیت به راحتی مورد توهین قرار می‌گیرد، اتفاقاتی نظیر این حادثه که برای حجت الاسلام سید علی بهشتی در شهمیرزاد (استان سمنان) رخ داد؛ کم نیست، پیش از این حجت الاسلام سید محمود مصطفوی منتظری در خیابان ۳۰ متری نیروی هوایی تهران، حجت الاسلام فرزاد فروزش امام جماعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خیابان شریعتی پایتخت، یک روحانی در منطقه تهرانپارس و حاج آقا خیراندیش مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و… همگی بخاطر انجام به تکلیف شرعی خود و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر کتک خورده و در برخی موارد دچار صدمات جبران ناپذیری شده‌اند”.

لثارات می افزاید: “در جامعه امروز ما با توجه به هجوم دشمنان از راه‌های مختلفی نظیر سایت‌ها و ماهواره‌ها، اخبار مشکلات اخلاقی نگران کننده شده و شاید علت عمده آن، نداشتن متولی خاصی برای پیدا کردن راهی علمی و عملی برای حل این مشکلات است. قطعا اگر به مسائل اخلاقی در جامعه اهمیت داده نشود باعث ناهنجاری‌های سیاسی و اقتصادی می‌شود و مفاسدی مانند بدحجابی و زیاد شدن مواد مخدر در جامعه به مرحله بحرانی خواهد رسید، پس مسئولان، مردم و کارشناسان، چاره‌ای بیندیشند وگرنه فردا خیلی دیر است. باید به این اعتقاد برسیم که امر به معروف و نهی از منکر نیاز به یک عزم ملی دارد، ما امروز نیازمند یک نهضت همگانی در کشور هستیم تا به وسیله آن بتوانیم همان گونه که نسبت به نماز و روزه حساس هستیم، نسبت به امر به معروف و نهی از منکر نیز حساس باشیم. پس باور کنیم که اگر تذکر لسانی بعنوان بخشی از فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود، هیچ منکری در جامعه باقی نمی‌ماند”.