پرونده یک فیلمساز و دو شاعر در دادگاه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کیوان کریمی، فاطمه اختصاری، مهدی موسوی

شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر دادگاه انقلاب در روزهای گذشته احکام سنگین چند فعال فرهنگی را مورد رسیدگی قرار داده است؛ نتیجه دادگاه هنوز مشخص نیست، اما این فعالان گفته‌اند نسبت به روند رسیدگی مجدد به این پرونده امیدوار هستند.

جلسه شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر، روز دوم دی‌ماه برگزار شده است.

کیوان کریمی، روز ۱۰ مهرماه سال نود و چهار به اتهام “توهین به مقدسات ، تبلیغ علیه نظام و رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست‌دادن با نامحرم” از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد.

همزمان مهدی موسوی و فاطمه اختصاری به اتهامات مشابه در دادگاه به ترتیب به ۹ و ۱۱ سال و نیم زندان و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند.

فاطمه اختصاری در اینستاگرام خود با انتشار خبر برگزاری دادگاه تجدید نظر نوشته است “هنوز نتیجه اعلام نشده و باید صبر کرد و امیدوار بود. چه کنیم که غیر از این راهی نیست!”

مهدی موسوی نیز در توضیحی مشابه “با توجه به جو مثبت دادگاه نسب به دادگاه بدوی” ابراز امیدواری کرده که حکم نهایی حکمی باشد که به گفته او “همه ما دو سال است منتظر آن هستیم.”

بر اساس گزارش‌ها دادگاه کیوان کریمی همزمان با حضور قاضی بابایی و پورعرب و نمایندگاه اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و نماینده دادستان تهران برگزار شده است. کریمی در دفاع از خود برای توهین به مقدسات به دادگاه گفته است که هم فیلم وهم کلیپ مذکور در پرونده هنوز به نمایش در نیامده و هیچ گاه انتشار نیافته‌اند پس مصداقی برای توهین وجود ندارد چیزی که نمایندگان حاضر در جلسه نیز آن را تایید کرده‌اند.

برگزاری دادگاه این فعالان یک روز پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر چندین فعال سیاسی دیگر مانند مهدی رجبیان، حسین رجبیان، یوسف عمادی و آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی ایرایی صورت گرفته است.

ابراز امیدواری وکیل پرونده امیر رئیسیان به متهمان نسبت به تغییر احکام دادگاه در حالیست که اعتراضات و انتقادات جهانی نسبت به صدور این حکم همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین واکنش، انجمن جهانی قلم در امریکا ، لندن و کانادا با فراخوان کمپینی در دفاع از کیوان از همه هنرمندان جهان خواسته است تا با نوشتن نامه و درخواست به مقامات ایران خواهان تغیر حکم وی در دادگاه تجدید نظر شوند. از سویی دیگر جشنواره فیلم پونتا د ویستا در اسپانیا با ساخت فیلمی به نام “ کلمه ، شلاق” با مشارکت ۲۲۳ فیلساز نامدار به شکل نمادین به حکم ۲۲۳ ضربه شلاق کریمی اعتراض کرده است. در این فیلم هر کارگردان با گفتن یک واژه انتخابی با کریمی ابراز همدردی کرده‌اند.

انجمن جهانی قلم پیشتر نیز نامه‌ای به امضای ۱۱۶ شاعر غربی به رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده و در آن با اشاره به علاقه شخصی آیت الله خامنه ای به شعر خواهان دخالت پرونده دو شاعر ایرانی، مهدی موسوی و فاطمه اختصاری شده بودند.

همزمان با صدور احکام برای فعالان فرهنگی، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای خواهان لغو بی‌قید و شرط احکام فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و کیوان کریمی و نیز آتنا فرقدانی شده بود.