اولویت، توقف برنامه هسته‌ای ایران

نویسنده

» گزارش جروزالم پست از انتخابات نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو به گروهی از سناتورهای آمریکایی که روز جمعه به اسرائیل سفر کرده بودند گفت اگر دوباره انتخاب شود کاری می‌کند تا برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود.

وی گفت: “اگر دوباره انتخاب شوم اولویت من اول این خواهد بود که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارم. به نظر من این بالاترین اولویت کشورهای ما بوده و خواهد بود. من از حمایت آمریکا و حمایت شما برای دستیابی به این هدف قدردانی می‌کنم.”

رئیس آژانس هسته‌ای نیز روز جمعه گفت نسبت به مذاکرات هفته آینده با ایران برای دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین خوش‌بین نیست.

یوکیا آمانو در توکیو گفت: “چشم‌انداز چندان روشن نیست”.

آمانو در اظهارات خود که به زبان ژاپنی ایراد شد گفت: “مذاکرات با ایران خط مستقیمی نداشته است. یک قدم به جلو بوده و دو یا سه قدم به عقب… برای همین نمی‌توانیم بگوییم چشم‌انداز (دیدار 16 ژانویه) روشن است.”

سناتور مک‌کانل در دیدار با نتانیاهو گفت حتی با اینکه ممکن است جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های در دیگر مسائل با هم توافق نداشته باشند اما در مورد حمایت از اسرائیل هر دو حزب با یکدیگر همدل هستند.

وی گفت: “همانطور که همه در اسرائیل می‌دانند، چیزهای زیادی وجود دارد که ما در آمریکا با آنها مخالفیم، ما نبرد سختی بر سر بدهی و کسری بودجه داشتیم، اما در مورد حمایت از اسرائیل متفق‌القول هستیم و برنامه ما برای این بخش از دنیا مثل برنامه شماست. شما از بهترین دوستان ما هستید و ما از ادامه این ارتباط خشنودیم.”

انتخاب چاک هیگل توسط اوباما برای وزارت دفاع موجب تعجب اورشلیم و سیاستمداران هوادار اسرائیل در آمریکا شد. آنها نگران سابقه این سناتور سابق هستند. منتقدان هیگل را به این متهم می‌کنند که با تحریم‌ها علیه ایران مخالف است و نظرش این است که به جای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باید این کشور را مهار و کنترل کرد.

منبع: جروزالم پست - 11 ژانویه