آیا حمله به سوریه در منطقه ایجاد بی ثباتی خواهد کرد؟

نویسنده

» تحلیل نوول ابزرواتور

سلین لوساتو

درحالی که کشورهای غربی درحال تدارک یک مداخله نظامی علیه سوریه اند، موضع گیری های متفاوتی در کشورهای منطقه درحال شکل گیری است.

 

ترکیه

بی شک ترکیه، به عنوان عضو سازمان ناتو، مخالف بشاراسد است. این کشور نزدیک به ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری را در خاک خود پذیرفته و از ابتدای درگیری های سوریه از جامعه بین المللی خواسته علیه حکومت اسد واکنش قاطعانه نشان دهد.  احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در واکنش به حمله شیمیایی ۲۱ اوت در سوریه، آن را “جنایت علیه بشریت” خواند و اظهار کرد که این عمل “بدون مجازات” نخواهد ماند. او به روزنامه “ملیت” خاطرنشان کرد که کشورش حتی در صورت عدم موافقت سازمان ملل حاضر است علیه سوریه به ائتلاف بین المللی بپیوندد.

ترکیه به دلیل داشتن مرز طولانی با سوریه ممکن است متحمل پیامدهای این مداخله نظامی شود. ضمن اینکه ارتش آمریکا واحدهای موشکی ضدموشک پاتریوت را در امتداد این مرزها مستقر کرده است.

 

اسراییل

دولت یهود از ابتدای درگیری ها در سوریه، در برابر این رویدادها تا حدودی بیطرفانه عمل کرده. مسؤولان اسراییلی بارها خاطرنشان کرده اند که تنها وقوع رویدادهای وخیم باعث ورود اسراییل به مداخله نظامی خواهد شد. اسراییل قبلاً حملات هوایی علیه دمشق و انبارهایی را که گفته می شد برای تسلیحات شیمیایی است انجام داده و مقامات این کشور گفته اند در انجا انتقال تسلیحات به حزب الله لبنان، دشمن مستقیم اسراییل، در جریان بوده است.

کارشناسان در مورد انجام حملات هدفمند براین نکته توافق دارند که ممکن است راکت هایی به سوی شمال این کشور پرتاب شوند [از سوریه یا جنوب لبنان توسط حزب الله]. در صورت عملیات نظامی غربی، احتمالاً اقدامات تلافی جویانه به شدت انجام خواهد شد. به ویژه اگر ایران تصمیم گرفته باشد که در واکنش به این حمله، به دولت یهود ضربه وارد کند. 

 

اردن

موضع حکومت اردن که طی دو سال اخیر در برابر انقلاب های عربی بسیار دیپلماتیک بوده و اقتصادش با ورود ۵۰۰ هزار پناهجو  شرایط خوبی ندارد، طی ماه های اخیر در صدد حفظ فاصله  با درگیری های سوریه بوده است.

امان به عنوان متحد آمریکا نگران افزایش افراط گرایی مسلمانان است و خاطرنشان کرده که مایل نیست هیچ پایگاهی در خاک اردن برای مداخله علیه سوریه مورد استفاده قرار گیرد.

 

لبنان

لبنان از ابتدای بحران سوریه با خطر بی ثباتی داخلی روبروست، چرا که بخشی از درگیری ها در خاک این کشور انجام شده و دودستگی میان مردم آن نیز بالاست: طرفداری از اسد یا مخالفت با اسد.

این درحالی است که برای متحدان دمشق، عملیات نظامی به هدف سرنگون ساختن حکومت سوریه یک خط قرمز است. در صورت حمله کشورهای غربی، حزب الله لبنان اولین نهادی خواهد بود که حملاتی را علیه شورشیان سوری و اسراییل در مرز جنوبی خود انجام خواهد داد.

 

عراق

عراق که دچار بی ثباتی شدیدی به دلیل اختلاف میان شیعه و سنی شده، درتلاش است تا فاصله خود را با درگیری های سوریه حفظ کند. با این حال، بغداد به عنوان متحد دمشق شناخته می شود و مبارزان شیعه عراقی نیز در خاک سوریه حضور دارند.

عراق اعلام کرده که با استفاده از حریم هوایی و زمینی اش برای هرگونه عملیات مخالف است. یک عملیات نظامی در سوریه می تواند ساکنان بیشتری از شرق این کشور را به سوی عراق و پناهجویی از این کشور گسیل دارد، به ویژه در کردستان عراق که در حدود ۲۰۰ هزار سوری [که اکثراً کرد هستند] در اردوگاه هایی در نزدیکی اربیل و دومیز پناهنده شده اند.

 

ایران

ایران به عنوان متحد سوریه، به ایالات متحده هشدار داده که در صورت مداخله نظامی “شدیدترین پیامدها” به وقوع خواهد پیوست. تهران به همراه مسکو حامی اصلی حکومت بشاراسد محسوب می شود و از آغاز سرکوب ها برای وی تسلیحات، مشاوره نظامی و کمک های مالی تأمین می کند.

به هرحال حتی اگر آماج های هدفمند و محدود کشورهای غربی باعث واکنش نظامی گسترده ایران نشود، در صورت حمله شدید آمریکایی ها و متحدان شان خطر مقابله به مثل ازسوی ایران وجود خواهد داشت.

ایران علی رغم تحمل تحریم های بین المللی دارای امکانات نظامی قابل توجهی است. ایران جدا از حمله به اسراییل این توان را دارد که توسط حزب الله در لبنان اغتشاشاتی ایجاد کند.

با این حال، امیر محبیان، تحلیلگر و روزنامه نگار مستقر در تهران، دراین خصوص به فرانس پرس گفت: “درحال حاضر، ایران صرفاً هشدار می دهد، ولی اگر آمریکایی ها تصمیم به مداخله بگیرند، خودشان به دام خواهند افتاد و ایران در حاشیه می ایستد و فرو رفتن نیروهای آمریکایی و متحدان شان در باتلاق سوریه را نظاره می کند.”

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۸ اوتhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran