لیست مهمانان برگشت خورد

نویسنده
حسین محمدی

» ادامه فشار اصول‌گرایان بر روحانی

علاوه بر تهیه فهرست اعضای کابینه٬‌حسن روحانی نگرانی‌های دیگری نیز در ابتدای کار خود دارد. هنوز لیست میهمانانی که درمراسم تحلیف او باید حاضر باشند٬ از سوی مجلس تایید نشده و نمایندگان لیست ارسالی از سوی وی را٬ برگشت داده‌اند. در همین حال٬ این نمایندگان گفته‌اند که از سیدمحمد خاتمی برای حضور در این مراسم دعوت نشده است.

خبرگزاری مهر٬ به نقل از یک عضو هیات‌رئیسه مجلس و بدون ذکر نام وی٬ نوشت: “فهرست مهمانان رئیس جمهور منتخب برای شرکت در مراسم تحلیف به هیئت رئیسه مجلس جهت دعوت رسمی اعلام شد اما جهت اصلاح به تیم مشاوره ای روحانی ارجاع داده شد. تعداد صندلی های صحن علنی مجلس شورای اسلامی محدود است به همین دلیل فهرست مهمانان رئیس جمهور منتخب را ارجاع دادیم تا تعداد مهمانانی که در صحن باید حضور یابند مشخص شود. قصد ما از ارجاع دادن لیست این نبود که تعداد مهمانان کم یا زیاد شود تنها باید مهمانانی که در صحن باید حضور یابند مشخص شوند”.

هم‌زمان محمد یثربی٬ مدیر کل تشریفات مجلس٬ به خبرگزاری فارس گفته است که از سیدمحمد خاتمی برای حضور در این مراسم دعوت نشده٬ اما “خاویر سولانا و ماهاتیر محمد٬ معاون دبیر کل سازمان ملل” از میهمانان ویژه مراسم تحلیف هستند.

به گفته‌ی یثربی٬ میهمانان خارجی این مراسم شامل “۷ رئیس مجلس، ۲ نخست وزیر، ۴ معاون رئیس جمهور، ۳ معاون نخست وزیر و ۹ وزیر خارجه هستند… رییس ‌جمهوری سودان و روسای مجلس ازبکستان و امارات جدیدترین میهمانان مراسم تحلیف هستند”.

طی هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر حضور احتمالی خاتمی در مراسم تحلیف روحانی در مجلس منتشر شده بود. اخباری که البته با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شد.

خبرگزاری فارس در این زمینه به نقل از “یک منبع آگاه” نوشته بود: “در روزهای اخیر برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از خاتمی به عنوان مهمان ویژه مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی نام برده‌اند در حالی که مجلس هیچ‌ برنامه‌ای در این زمینه ندارد. تاکنون از سوی مجلس هیچ دعوتی از خاتمی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب صورت نگرفته و به هیچ وجه قرار هم نیست که دعوتی صورت گیرد و این تصمیم مجلس تغییر ناپذیر است”.

با این حال خود خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به مراسم تحلیف دعوت شده‌اید و شرکت خواهید کرد، تصریح کره بودد: “هنوز فرصت آن نرسیده و دیر نشده است”.

اما حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس٬ گفته بود که “طبق روال همیشگی، مقامات لشکری و کشوری به مراسم تحلیف رییس جمهوری دعوت می‌شوند که طبیعتا در بین آنها هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارد”. وی همچنین درباره دعوت و حضور روسای جمهوری پیشین مانند محمد خاتمی در مراسم تحلیف گفت: “طبق مراسم‌ تحلیف قبلی که برنامه‌ای برای دعوت روسای جمهوری سابق در مراسم تحلیف وجود نداشته است طبیعتا در این دوره نیز چنین برنامه‌ای وجود ندارد”.

برخی از نمایندگان مجلس اما گفته بودند که اگر خاتمی در مراسم تنفیذ روحانی حاضر باشد٬ می‌تواند در مراسم تحلیف حضور یابد. حسن روحانی در مقابل پرسش‌ها پیرامون دعوت خاتمی به مراسم تحلیف خود سکوت کرده بود.

مجلس پیش از این مجلس اقدام به تشکیل کمیته ویژه‌ای برای مراسم تحلیف کرده بود. شریف حسینی٬ محمد آشوری و عبدالرضا مصری اعضای ناظر مجلس هستند که از سوی هیات رییسه مسوول پیگیری مسایل مربوط به مراسم تحلیف و رایزنی با دولت جدید در این خصوص شده بودند. به گفته‌ی عبدالرضا مصری٬ از اعضای این کمیته: “مجلس شورای اسلامی هیچ دخالتی در دعوت میهمانان خارجی ندارد و این دعوت ها از طریق وزارت امور خارجه صورت می پذیرد. مجلس شورای اسلامی تنها وظیفه دعوت از میهمانان داخلی را برعهده دارد و برای حضور میهمانان هیچ گونه شرطی مشخص نشده است”.

با این حال برخی میهمانان خارجی مراسم تحلیف هم حاشیه‌ساز شده‌اند. جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ در این زمینه نوشت: “آمریکایی ها هم بیکار نبوده اند و در پوشش رسانه ای اقدام به اعزام نماینده یا نمایندگانی از یکی از اندیشکده های شناخته شده این کشور به ایران کرده اند… موسسه آتلانتیک یا همان اندیشکده آتلانتیک، اتاق فکر و ویترین لابی گری “ناتو” است که خانم باربارا اسلوین خبرنگار، نویسنده و شاید مامور امنیتی آمریکا در آن حضوری فعال دارد.

 

این اندیشکده یا موسسه وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو است که ریاست آن را تا همین چند وقت پیش جناب “چاک هگل” وزیر دفاع فعلی آمریکا به عهده داشته است. این اندیشکده فعالیت زیادی در خصوص مباحث ایران دارد و با نوشتن مطالب مرتبط با ایران و یا برگزاری نشست ها و میزگرد های ضد ایرانی، خود را تبدیل به محفلی برای حضور ضد انقلاب برای بیان نظرات و پیشنهادهای خود جهت مقابله هرچه بیشتر با ایران کرده است”.

از سوی دیگر٬ در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر تعطیلی احتمالی پایتخت در روزهای تنفیذ و تحلیف - ۱۲ و ۱۳ مرداد - به گوش می‌رسد. گرچه مرتضی تمدن استاندار و رییس شورای تامین استان تهران٬ در گفت‌وگویی با فارس٬ گفته است که این دو روز تعطیل نخواهد بود٬ اما گمانه‌زنی‌ها در این زمینه هم‌چنان ادامه دارد.

این مساله از آن جهات مورد توجه قرار دارد که پیش تر، تهران در زمان حضور پرتعداد مسوولان خارجی٬ تعطیل شده است. از آن جمله می‌توان به اجلاس سران کشورهای اسلامی در سال ۷۶ و اجلاس جنبش غیرمتعهدها در سال گذشته اشاره کرد. مراسم تحلیف و تنفیذ محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸ نیز در حالی برگزار شد که شهر تهران شاهد تدابیر شدید امنیتی بود.