محمدجواد مارکوپولو

صدرا محقق
صدرا محقق

“محمود احمدی‌نژاد” و دولت‌هایش به ویژگی‌های زیادی مشهور بودند. یکی از اصلی‌ترین این ویژگی‌ها سفررفتن بود، چه سفر خارجی و چه سفر داخلی. خود احمدی‌نژاد هم از این موضوع با افتخار یاد می‌کند، او یکشنبه‌شب گذشته به تلویزیون آمد تا از دستاوردها و عملکرد دولت‌هایش در این هشت سال بگوید. در بخشی از این صحبت‌ها او به سفرهای خارجی‌اش اشاره کرد و گفت در این مدت ۱۱۵ سفر خارجی به ۴۵ کشور دنیا انجام داده است.

در میان دیگر وزرا معاونان و مسوولان دولت‌های احمدی‌نژاد اگر یک نفر در این ‌مورد خاص شبیه‌ترین فرد به رییس دولت باشد، قطعا “محمدجواد محمدی‌زاده” معاون او و رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست است. رکورد او البته بسیار بیشتر و جلوتر از رکورد احمدی‌نژاد است، رییس دولت در هشت سال ۱۱۵ سفر انجام داد، اما براساس آماری که “شرق” در اختیار دارد، محمدجواد محمدی‌زاده و هیات‌هایی از سازمان محیط‌زیست تنها در یک دوره ۳۰ماهه از مهر ۸۸ تا اسفند سال۱۳۹۰ برای شرکت در اجلاس‌های‌ سالانه بین‌المللی ۹۷ سفر خارجی انجام دادند.

محمدی‌زاده در این مدتی که ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست را در اختیار داشت شخصا در بسیاری از این اجلاس و نشست‌های بین‌المللی خارجی حاضر می‌شد، به‌گونه‌ای که در هر گوشه‌ای از دنیا اگر برنامه‌ای مرتبط با مسایل زیست‌محیطی برگزار می‌شد بدون در نظر گرفتن اهمیت یا عدم اهمیت موضوع او شخصا به همراه یا بدون همراهی با هیاتی از سازمان برای حضور در آن اقدام می‌کردند.

برنامه‌های بین‌المللی سازمان در این مدت البته تنها به همین حضور در اجلاس‌های خارجی خلاصه نمی‌شود، آنگونه که در گزارش آماری عملکرد مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت از محیط‌زیست از مهر ۸۸ تا اسفند ۹۰ آمده است، تنها در این مدت؛ ۱۹‌مورد مبادله تفاهمنامه‌ها و برنامه‌های اجرایی همکاری‌های زیست‌محیطی جدید، ۱۰‌مورد ملاقات با سران دولت‌ها، ۶۰‌مورد ملاقات با وزرای محیط‌زیست دیگر کشورها، هشت‌مورد ملاقات با سایر وزیران، ۱۶‌مورد ملاقات با مسوولان سازمان‌ها و کنوانسیون‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ۲۴‌مورد سخنرانی توسط رییس سازمان در اجلاس و مجامع بین‌المللی نیز دیده می‌شود. این در حالی است که هنوز گزارش عملکرد فروردین ۹۱ تا تیر ۹۲ این سازمان منتشر نشده است. برنامه‌ریزی و فراهم‌کردن مقدمات برای حضور در این اجلاس بین‌المللی در گوشه‌وکنار دنیا بر عهده مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، مرکزی که محمدی‌زاده ریاست آن را به فردی با نام “مجید شفیع‌پورمطلق” سپرده بود و او خود در بیشتر این سفرها حضور داشت. شفیع‌پور علاوه بر سمتش در این سازمان مدیرعامل یک شرکت خصوصی در زمینه واردات خودروهای ون از کشور چین و فروش و خدمات خودروهای چندمنظوره نیز هست، شرکت او از سال ۱۳۸۴ تاسیس و آغاز به کار کرده است.

با این پرونده حجیم در زمینه حضور در سفرهای خارجی و اشتیاق برای مسافرت به گوشه‌وکنار دنیا، انتظار می‌رفت سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره وظیفه‌ای که قانون بر عهده‌اش گذاشته نیز موفق و مثبت عمل کرده باشد. اما این در حالی است که دوره ریاست محمدجواد محمدی‌زاده دست‌کم به گفته مشاور و معاون سابق خودش “محمدباقر صدوق” بدترین دوره عملکرد سازمان در ۳۵سال گذشته بوده است، صدوق این را چند روز پیش در مصاحبه‌ای با “شرق” اعلام کرد. البته پرونده ضعیف و عملکرد منفی محمدی‌زاده تنها به همین گفته‌های صدوق خلاصه نمی‌شود براساس شاخص عملکرد زیست‌محیطی سال ۲۰۱۲ به‌خوبی نتیجه کار این رییس سازمان مشخص است، رتبه ایران از این منظر با ۳۶ پله سقوط میان ۱۳۲کشور از رتبه ۶۸ در سال ۲۰۰۸ یعنی یک سال پیش از آمدن محمدی‌زاده به رتبه ۱۱۴ در سال ۲۰۱۲ رسید. اگر محمدجواد محمدی‌زاده به همین میزان که به انجام سفرهای خارجی علاقه‌مند بود و اشتیاق داشت، نسبت به حل معضلات و مشکلات پرشمار زیست‌محیطی کشور علاقه و تمایل از خود نشان می‌داد بدون تردید رتبه ایران به لحاظ شاخص عملکرد زیست‌محیطی تا این اندازه تنزل نمی‌کرد.

منبع: شرق