ادغام یا انحلال

پروین بختیارنژاد
پروین بختیارنژاد

هنوز چند هفته از سخنرانی تکان دهنده معصومه ابتکار در مجلس شورا وتوصیف وضعیت اسفبار محیط زیست ایران نگذشته که ۶۳ نماینده مجلس طرح ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری را به مجلس شورا ارائه کردند؛ طرحی که بر اساس آن سازمان محیط زیست زیر مجموعه ای از وزارت کشاورزی خواهد شد.

به موجب این پیشنهادو در پی این ادغام، تمام وظایف، اختیارات، اماکن، نیروی انسانی و امکانات سازمان محیط زیست در اختیار سازمان جنگلها و منابع طبیعی قرار خواهد گرفت.

طی سه دهه گذشته یک روش ثابت در مقابله با بحرانهای اجتماعی وجود داشته که در حوزه های مختلف سیاسی و فرهنگی نیز بارها و بارها تکرار شده. این روش، همان طریقه انکار مشکلات یا پاک کردن صورت مسئله برای خلاصی مقطعی ازآن است.

 پیش از این در مورد زنان خیابانی، مشکل اعتیاد، کودکان کارو خیابان نیز با همین روش برخورد شده است. در آن مقطع هم بجای اندیشیدن به حل بحرانهای اجتماعی، مرتبا از پایین بودن آمار و ارقام آن معضلات سخن گفته می شد تا اینکه امروز در خصوص همان مشکلات، مسئولین محترم کاسه چه کنم بدست گرفته اند و منتظر وردی هستند که شاید با خواندن آن، همه این معضلات یکباره محو ونفس راحتی کشیده شود.

تا امروز که در خصوص اولیه ترین نیاز انسان، که همان هوای پاک وآب پاکیزه است،با مشکل روبه رو شده ایم؛ شهروندان ایرانی در حوزه آلودگی هوا بدترین دوران را تجربه می کنند، سفره های زیرزمینی دچار افت کمی و کیفی شده، تالابها یکی پس از دیگری خشک می شوند،در زمینه تخریب منابع آبی و رودخانه ای اولین رتبه را برای خود رقم زده ایم،جنگلها هر روز به بهانه ای، یکی پس از دیگری تخریب می شوند.دریاچه ها در حال خشک شدن هستند و وضعیت وخیمی دارند و ساحلهای خشک و چاک چاک ما را گرفتار هزاران افسوس می کنند و…. و امروز که بقول رییس سازمان محیط زیست، در ۱۰ سال گذشته،دررده بندی های جهانی و منطقه ای شاخص محیط زیست، ایران ۶۱ پله سقوط کرده است، نمایندگان محترم و دلسوز! مجلس شورا طرح ادغام سازمان محیط زیست با سازمان جنگل داری را ارائه میدهند. البته که آشکار است که این ادغام نه بدلیل کوچک کردن دولت یا پیشگیری از موازی کاری سازمانها بلکه با هدف انحلال سازمان محیط زیست انجام می شود.به همین جهت است که چنین طرحهایی به کرات در مجلس شورا اسلامی مطرح شده و در نهایت تاسف باید گفت برخی از آنها نیز به تصویب رسیده است، مانند لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست که ازدواج پدر خوانده با فرزند خوانده را قانونی اعلام کرد.

نمایندگان محترم و دلسوز! مجلس شورای اسلام بد نیست به آماری که هفته گذشته توسط رییس مرکز تحقیقات سرطان اعلام شد، توجه کنند. دکتر محمد اسماعیل اکبری در همایش پیشگیری از سرطان اعلام کرد: “سالانه ۸۵ هزار مورد جدید سرطان در کشور بروزمی کند و طی یک سال گذشته ۴۱هزار نفر بدلیل ابتلابه این بیماری و علیرغم تحمل هزینه سنگین جان خود را از دست داده اند، که از این جان باختگان ۱۸ درصد آنها کودکان هستند”.

وی در آن همایش تاکید کرد که سازمان بهداشت جهانی در اکتبر ۲۰۱۳ با قطعیت اعلام کرده که “آلودگی هوا سرطان زاست”. و حالا برخی از اهالی بهارستان، در چنین شرایطی به یکباره و سراسیمه طرح ادغام، یا به سخن دیگر طرح انحلال سازمان محیط زیست را به مجلس برده اند.

در حالیکه باید آنچه را که فعالین مدنی و شهروندان به عناوین مختلف بارها و بارها اعلام کرده اند که خواهان هوای سالم و محیط زیستی عاری از آلودگی هستند، با دقت پی گیری کنند و توجه داشته باشند که سازمان محیط زیست نیازمند تقویت سازمانی و اختصاص بودجه کافی برای ارائه راهکارهای مفید برای بحرانهای زیست محیطی است.

امروز، روزی است که سازمان محیط زیست باید با برنامه ریزی کارشناسی شده  و با تاکید و مداومت شهروندان بر حل مشکل هوا، آب و طبیعت زخمی ایران را که به بهانه های مختلف آسیب دیده،نجات دهد. به کمک خود و هموطنانمان بشتابیم.