از شورا به میراث

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» سومین اصلاح‌طلب هم از پارلمان شهری رفت

در ماه‌های اخیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیوندی عجیب با شورای شهر تهران پیدا کرده است. ابتدا محمدعلی نجفی، عضو اقلیت اصلاح‌طلب شورای سوم تهران -که برای دور چهارم کاندیدا نشده بود- به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و مسعود سلطانی‌فر عضو علی‌البدل شورا که خیلی زود به جمع اعضای اصلی پیوسته بود، از سوی حسن روحانی کاندیدای وزارت ورزش و جوانان شد. اما مجلس به هیچ کدام از این دو روی خوش نشان نداد و نجفی به ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید و سلطانی‌فر به شورا برگشت. اما نجفی مایل به استفاده از مهدی حجت، یکی دیگر از اعضای شورا و از مدیران قدیمی میراث فرهنگی بود؛ پس حجت از عضویت در شورای شهر استعفا کرد. حالا نجفی و حجت هر دو از میراث فرهنگی استعفا کرده‌‌اند و باز در ترکیب شورای شهر پایتخت، تغییر ایجاد شده است؛ مسعود سلطانی‌فر با حکم رییس‌جمهوری، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده و باید از نمایندگی شورا استعفا کند.

 

اصلاح‌طلبان و شورای شهر

وقتی ریاست ۱۰ ساله مهدی چمران بر شورای شهر تهران به پایان رسید و احمد مسجدجامعی بر جایش نشست، ادعای اکثریت شدن اصلاح‌طلبان در پارلمان شهری پایتخت رنگ واقعیت به خود گرفت.

در نخستین دوره‌ای که انتخابات شورای اسلامی شهر تهران برای انتخاب ۳۱ عضو برگزار می‌شد، یک هزار و ۷۳۲ کاندیدا حضور داشتند. مهدی چمران، رییس پرسابقه و اصولگرای شورا با ۵۶۶ هزار و ۶۱۴ رای اول شد و علیرضا دبیر هم در رتبه دوم قرار گرفت. احمد مسجد جامعی، تنها نماینده اصلاح‌طلب از جمع سه نفره شورای قبل و سرلیست اصلاح‌طلبان در این انتخابات، سومین منتخب از نظر تعداد آرا بود و جایگاه چهارم تا نهم در اختیار اصولگراها قرار گرفت. از جایگاه‌های دو رقمی به بعد ورق به نام اصلاح‌طلبان برگشت و در نهایت ترکیب ۱۳ به ۱۸ به نفع  اصولگرایان شد؛ اصولگرایانی که گرایش‌های مختلفی را نمایندگی می‌کردند و به نظر می‌رسید که در قیاس با اصلاح‌طلبان، اشتراکات کمتری دارند.

محمدمهدی مفتح، آخرین منتخب شورا همزمان از حوزه تویسرکان در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شرکت کرده بود که توانست از این حوزه به مجلس راه پیدا کند. او نمایندگی مجلس را انتخاب کرد و با انصراف از شورای شهر، مسعود سلطانی‌فر به عنوان عضو علی‌البدل اول، وارد شورا شد.

مهدی حجت، دیگر برگزیده اصلاح‌طلب شورا با تشخیص محمدعلی نجفی، ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان معاون برگزیده شد و از شورا استعفا داد. جای او را ولی‌الله شجاع پوریان، عضو دوم علی‌البدل و یکی دیگر از اصلاح‌طلبان پر کرد.

اما خیلی زود ورق برگشت ودر فراکسیون اصلاح‌طلبان در تلاش برای برکناری شهردار ناکام ماند. اصلاح‌طلبان پس از در اختیار گرفتن ریاست شورا، با اعتماد به نفس پا به جلسه دوم چهارمین دوره شورای شهر تهران گذاشتند. آنها مطمئن از اضافه شدن آرای سه ورزشکار شورا، محسن هاشمی را در کسوت شهرداری می‌دیدند. اما وقتی رای‌گیری ۱۵ بر ۱۵ مساوی شد و یک نفر رای ممتنع داد، حساسیت برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شورا به حداکثر رسید. در دور دوم رای‌گیری ورق برگشت و با رای دو عضو اصلاح‌طلب، قالیباف همچنان شهردار تهران باقی ماند. ترکیب نهایی آرا، ۱۶ رای برای قالیباف، ۱۴ رای به نفع هاشمی و یک رای مخدوش بود.

مشخص شد که الهه راستگو، با وجود حضور در فراکسیون اصلاح‌طلبان در جلسه شورا، به طور ناگهانی رایش را به نفع قالیباف برگرداند و موجبات شکست فراکسیون اصلاح‌طلبان را فراهم کرد. اتفاقی که باعث شد تا راستگو به طور رسمی از جمع اصلاح‌طلبان به سمت رقیب برود.

حالا مسعود سلطانی‌فر هم با انتصاب به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمع منتخبان خیابان بهشت خداحافظی خواهد کرد تا اصلاح‌طلبان شورا، کم‌تعدادتر بشوند.

سلطانی‌فر که پیش از این هم مدنظر حسن روحانی برای پست وزارت ورزش و جوانان بود، از مجلس رای اعتماد نگرفت و به نظر می‌رسید که با تکمیل کابینه در جمع اعضای شورای پایتخت ماندگار شود اما او خیلی سریع برای اولین جای خالی دولت معرفی شد تا شاید گواهی بر این باشد که این استاندار پرسابقه، حضور در دولت را بیشتر می‌پسندد.

اما جایگزین او، علی صابری، حقوقدان و وکیل دادگستری است. او نفر سی و چهارم انتخابات شوراها شد و اگرچه سابقه فعالیت سیاسی ندارد اما در لیست اصلاح‌طلبان حضور داشت. صابری که نابینا است پیش از این با موفقیت در پرونده بزرگ و جنجالی خون‌های آلوده نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. او در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته که خود را متعهد به تشکیلات اصلاح‌طلبان می‌داند و با “دوستان اصولگرا” اختلاف سلیقه دارد.