نگرانی اصولگرایان مشهودست

نویسنده
آرش معتمد

» اصلاح‌طلبان فعال شده‌اند

اصلاح‌طلبان فعال‌تر شده‌اند و همین نگرانی محافظه‌کاران را برانگیخته است. دیروز محسن رهامی، که در انتخابات شورای شهر تهران رئیس ائتلاف اصلاح طلبان بود، در گفتگویی با روزنامه آرمان ضمن تایید آغاز فعالیت‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس گفت: “بحث انتخابات مجلس آینده و نتیجه آن، مبحث مهمی در تاریخ جریان‌های سیاسی کشورمان محسوب می‌شود. طبیعی است که جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و معتدل مثل همه جریان‌های سیاسی کشور و مجموعه جریان‌های درون نظام خودشان را آماده می‌کنند تا در انتخابات نقش فعالی داشته باشند.”

او البته معتقد بود که بیش از اصلاح‌طلبان، محافظه‌کاران هستند که نگران مجلس آینده هستند و برای آن فعالیت می‌کنند. رهامی تاکید داشت: “این هشدار باش پیش از موعد و بسیج نیروها نشان از وجود یک نگرانی واقعی در بدنه اصولگرایان است که به عقیده من کاملا مشهود است. در حالی که از سوی اصلاح‌طلبان حرکت گسترده‌ای برای انتخابات مجلس صورت نگرفته است. خصوصا که هنوز تا انتخابات مجلس دهم دو سال فرصت باقی است.”

چند روز قبل نیز مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و از نزدیکان سید محمد خاتمی، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا درباره ترکیب آینده مجلس گفت: “برای پیش بینی هنوز زود است؛ اما فکر می‌کنم ترکیب مجلس قطعا تغییر می‌کند و اکثریت با همراهان دولت (شامل اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل) باشد.”

حاجی که با محمد رضا عارف نیز در بنیاد تازه تاسیس او همکاری می‌کند درباره برنامه آینده عارف گفته بود: “امروز آقای عارف به تنهایی فردی مورد اعتماد بخش عظیمی از مردم است و حضور فعال او در هر عرصه ای قطعا به سود مردم و کشور خواهد بود؛ تا آنجا که من اطلاع دارم فعالیت‌هایی را هم آغاز کرده که در انتخابات مجلس نقش آفرینی کند یا خود نامزد شود یا از نامزدهایی حمایت یا معرفی کند که فعلا در ابتدای راه و مقدمات آن است.”

از طرفی بر اساس اخبار منتشر شده، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در جلسه روز هجدهم اسفند ماه تصمیم گرفت که در استان‌ها فعالتر شود. خبرگزاری ایسنا از قول رئیس دوره‌ای این شورا نوشته بود: “در این جلسه تاکید شد که کمیته استان‌ها فعال‌تر عمل کند و جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان‌ها به صورت منسجم‌تر برگزار شود.”

همزمان وبسایت نامه‌نیوز، وابسته به مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در گزارشی با عنوان “پیش‌روی روحانیون اصلاح‌طلب برای فتح سنگر مجلس خبرگان” نوشت: “چهره‌سازی، اتحاد و وحدت و بهره‌گیری از تبلیغات رسانه‌ای را شاید بتوان از مهمترین استراتژی‌های اصلاح‌طلبان برای پیروزی در دو انتخابات پیش رو خصوصا انتخابات مجلس خبرگان دانست. آنگونه که به نظر می‌رسد تلاش اصلاح‌طلبان این روزها مصروف چهره‌سازی و برجسته کردن شخصیت‌های سفید و کم حاشیه این جریان و جریان نزدیک به دولت است. افرادی که بتوانند در لوای خوشنامی و سابقه بی‌حاشیه‌شان مسیر رسیدن به مجلس خبرگان را بی‌دردسرتر طی کنند.”

چندی پیش محمدرضا باهنر، در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی گفته بود: “خطر تغییر جریان در مجلس آینده وجود دارد و یخ‌های اصلاح طلبان با آمدن دولت جدید، در حال آب شدن است و برخی فتنه‌گران می‌خواهند فتنه جدیدی را به وجود آورند به همین دلیل هیچگاه نباید فتنه ۸۸ و ۹ دی را فراموش کرد.”

البته این تنها محمدرضا باهنر نیست که نگران است. اوایل دی‌ماه گذشته، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با خبرگزاری فارس ضمن ابراز نگرانی از شیوه انتخاب استاندارها در دولت روحانی گفته بود: “اگر استاندار معتدلی نیز باشد، ‌سیاست‌ها به گونه‌ای طراحی شده که تقیه می‌کنند؛ یعنی حتی اگر معتدل هم باشند برای اینکه باقی بمانند، تقیه می‌کنند.‌ تصور من این است که این حرکت و چینش برای مجلس هم و خبرگان رهبری است که البته الان قصد ورود به این بحث را ندارم. “

آیت‌الله احمد جنتی نیز در اواسط دی‌ماه گذشته تاکید کرد: “بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند و شورای نگهبان با اقتدار در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کند.”

محافظه‌کاران جمهوری اسلامی اطمینان دارند که توان رقابت برابر با اصلاح‌طلبان را نخواهند داشت. علی مطهری در گفتگویی که چند ماه پیش با سایت رسمی مجلس انجام داد، پیش‌بینی کرد که قطعاً شورای نگهبان اجازه شکست اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی آتی کشور را نمی‌دهد. او گفت: “اگر انتخابات کاملا آزاد باشد و نامزدهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت نشوند و مشارکت بالا باشد، معمولاً اصلاح‌طلب‌ها پیروز میدان هستند. اصولگرایان معمولا در شرایطی پیروز می‌شوند که کاندیداهای موثر اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده و به تبع آن مشارکت مردم پایین آید، در چنین شرایطی اصولگرایان در رقابت‌های سیاسی پیروز می‌شوند.”

این خطری است که همه محافظه‌کاران آن را حس کرده‌اند. حتی اخباری که از فسادهای مالی گسترده در دوره احمدی‌نژاد منتشر می‌شود نیز نگرانی آنان را در پی دارد و آن را موجب تخریب چهره خود می‌دانند. چندی پیش سایت صراط، وابسته به سپاه پاسداران از انتشار مکرر اخبار مربوط به فساد مالی دولت پیشین انتقاد کرده و معترض بود که چرا خبری از فسادهای دوران هاشمی و خاتمی منتشر نمی‌شود: “آیا می‌توان باور کرد که در آن دوران هیچ فسادی رخ نداده باشد که دکتر روحانی یعنی کسی که ۱۶ سال در آن ایام دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده، امروز در قامت رئیس‌جمهور هیچ حرفی از آنها نمی‌زند؟ یا باید باور کرد که هجمه علیه دولت گذشته توسط رئیس دولت تدبیر و امید در یک هم‌گامی و مدیریت پشت صحنه با روسای دولت‌های سازندگی و اصلاحات در حال انجام است؛ آن‌هم به منظور تخریب و شکست جبهه سیاسی رقیب و کسب پیروزی در انتخابات‌های آینده و تقسیم قدرت در دولت‌های بعدی.”

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا تلاش کرد تا پاسخ این پرسش را نیز بدهد. او گفته بود: “دولتی را سرکار آوردند، ۸ سال این دولت در راس کار بوده است. کاری با این نداریم که ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی از بین رفته است. آمارهای وزارت نفت نشان می دهد که حداقل در این ۸ سال ۱۲۰۰ میلیارد دلار زیان کرده‌ایم. یعنی به دلیل ناکارآمدی‌ها، این مبلغ را از منابع مشترک از دست داده‌ایم. اگر در یک اداره کسی ۱۰ هزار تومان پول را از دست بدهد، یقه او را می‌گیرند، این البته درست هم است. قانون هم همین را می‌گوید. همان اول باید یک ماه او را بازداشت کنند. اما در این مورد نگفتند چرا سرمایه کشور به هدر رفت.”

کرباسچی کنایه زده بود: “وقتی ما در این کشور مدیر بودیم. کارمند مدیر سازمان شهرداری را گرفتند، به او می‌گفتند که در کنار غذای خود نوشابه هم گرفته‌اید، یکی از افراد که اکنون هم مسوولیت دارد، می‌گفت که اگر نوشابه نمی‌خوردید، می‌مردید؟ بازجویی شد که شما در اموال بیت المال اسراف کردید. چرا غذای خود را بدون نوشابه نخوردید؟ این افراد هنوز هم در راس کار هستند. این افراد باید بگویند این جریانی که در ۸ سال گذشته روی کار بود و تا این میزان هم در ۸ سال از سوی شما تایید شد، باعث شده که ۱۲۰۰ میلیارد دلاری که از جیب ملت ایران رفته، کجا رفته است؟”

کرباسچی در همان گفتگو درباره انتخابات آینده مجلس هم گفته است: “تا انتخابات فرصت زیادی باقی است و اکنون نباید بحث انتخابات را مطرح کرد. به عقیده من پیش کشیدن موضوع انتخابات مجلس از هم اکنون همان دامن زدن به بحث‌های انحرافی است.”