نمایندگان مجلس در صف یارانه بگیران

نویسنده
فیروزه متین

» زمزمه مجدد حذف کمک های نقدی

با بالاگرفتن مجدد شایعه حذف یارانه نقدی از ابتدای سال ۹۳، یک نماینده مجلس رقم دقیق نمایندگانی را که یارانه نقدی دریافت می کنند، اعلام کرد. به گفته او، ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس، از جمله دریافت کنندگان یارانه نقدی هستند؛ افرادی که وی پیشنهاد می دهد در گام اول کاهش جمعیت یارانه بگیران، از دریافت یارانه محروم شوند.

به نوشته فرارو، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: “در حالی که نباید نماینده مجلس یارانه بگیرد، اکنون ۱۵۰ نماینده یارانه دریافت می کنند.”

 وی با تشریح دیدگاه های خود درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در عین حال تاکید کرد که “هرچند سیستم آماری فعلی برای شناسایی خانوارهای نیازمند اشکالاتی دارد اما دولت می تواند در مرحله نخست هفت میلیون نفر را از فهرست یارانه بگیران حذف کند”.

چندی پیش، ابراهیم نکو، یک نماینده دیگر مجلس نهم هم اعلام کرده بود که تنها ۱۵ نماینده یارانه نقدی خود را دریافت نمی کنند.

او گفته بود: “همه مردم کشور مستحق دریافت یارانه نیستند. نحوه پرداخت یارانه ها به صورت کنونی کار صحیحی نبود و باید یک شیوه دیگری برای آن در نظر گرفت. از هنگام اجرای قانون هدفمندی یاران ها، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدنیگی در کشور به وجود آمد که تولید را دچار مشکل کرد و به گرانی و تورم دامن زد. چه لزومی دارد که نمایندگان مجلس یارانه نقدی بگیرند؟ بیش از دو سوم نمایندگان یارانه می گیرند که این کار صحیحی نیست، هر چند در قانون آمده است که به همه پرداخت شود. کمیته ها و کارگروه هایی به دنبال شناسایی دهک های بالای درآمدی هستند. کاهش تورم، گرانی و در نهایت رونق اقتصادی با هدایت نقدینگی صورت می گیرد”.

 منصور حقیقت پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی هم گفته بود: “باید سیستم را به گونه‌ای تعریف کنیم تا نمایندگان مجلس در انتخابات که انتخاب می‌شوند خود به خود یارانه‌شان قطع شود. بنده پرداخت یارانه نه تنها به دهک بالا را صلاح نمی‌دانم بلکه معتقدم تا برای پنج دهک پایین این پرداختی صورت گیرد. بعضی‌ها که ۲.۵ میلیون حقوق می‌گیرند و یا درآمد دارند نباید از این یارانه ناچیز بهره‌مند شوند”.

سایت “نامه نیوز” هم در اینباره نوشته بود: “بحث انصراف از دریافت یارانه نقدی به یکی از بحث های داغ اقتصاد کشور تبدیل شده و مسئولان دولتی بارها اعلام کرده اند که ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. در همین رابطه این سئوال پیش می آید که با توجه به اظهارنظر ابراهیم نکو نماینده رباط کریم در مجلس مبنی بر اینکه تنها حدود ۱۵ نماینده مجلس یارانه نقدی دریافت نمی کنند، آیا نمایندگان مجلس نیز در مرحله دوم هدفمندی یارانه نقدی می گیرند یا خیر؟البته در رابطه با چگونگی شناسایی افراد پردرآمد بحث های مختلفی همچون تعیین سقف حقوق یک میلیون تومان و یا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مطرح شده است که با توجه به اظهارات سیدناصر موسوی لارگانی مبنی بر حقوق کمتر از ۳ میلیون تومانی نمایندگان باید منتظر قطع یارانه نقدی نمایندگان در سال ۹۳ بود.این روزها همچنین بحث انصراف از دریافت یارانه نقدی مطرح شده است که بر همین اساس نامه نیوز با تعدادی از نمایندگان در این رابطه گفت و گو کرده و نظر آنها درباره انصراف از دریافت یارانه را جویا شده است”.

این سایت به سراغ چند تن از نمایندگان یارانه بگیر رفته و علت عدم انصراف شان را پرسیده بود.

در پاسخ به سئوال این سایت، ابراهیم آقاحمدی، گفته بود: “باید برای حذف یارانه‌ها ضابطه تعریف شود، انصراف از یارانه دل بخواهی نیست. باید ضابطه‌ای معقول برای آن در نظر گرفت که باعث اعتراض مردم نشود”.

جواب جعفر قادری هم این بود: “دولت برای حذف یارانه سقف درآمدی اعلام کند، من هم اگر درآمدم بالاتر از آن سقف بود انصراف می‌دهم”.

امید کریمیان هم چنین پاسخ داده بود:” نه با انصراف من مشکل دولت حل می‌شود و نه با دریافت یارانه به من دولت دچار مشکل می‌شود”.

گفتنیست نمایندگان مجلس در زمان تصویب بودجه سال ۹۳، شرایط افرادی را که باید از دریافت یارانه نقدی حذف شوند چنین تعریف کرده بودند: “یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوارهای متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند پرداخت خواهد شد. درآمد این افراد باید کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد و افراد متقاضی دریافت باید در موعد تعیین شده به مراکز ثبت نام مراجعه کرده و نسبت به میزان درآمد خود اظهار رسمی کنند. البته در صورتی که این اظهارات نسبت به واقعیت همخوانی نداشته باشد دولت اختیار جریمه نیز خواهد داشت.آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه آینده در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه خواهد شد”.