یک فرمانده عالی نظامی چین در اسرائیل

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از بهبود روابط پکن و تل آویو

بعد از سال ها روابط پر تنش، اسرائیل روز یکشنبه از فرمانده نظامی این کشور استقبال کرد. دولت اسرائیل از این موقعیت برای گسترش روابط  با این غول اقتصاد که می خواهد جایی در خاورمیانه باز کند، استفاده می کند.

دو کشور در دهه گذشته روابط پر تنشی داشتند و اسرائیل فروش اسلحه به چین را تحت فشار آمریکا متوقف کرد و چین به ایران که پر سروصدا ترین  دشمن اسرائیل است، نزدیک شد. اما  این دیدار امکان جدیدی است برای ایجاد راهی به سوی همکاری های تسلیحاتی و اقتصادی بین دو کشور.

ژنرال چن بینگده، رئیس ستاد مشترک ارتش چین در یک استقبال کاملا رسمی وارد اسرائیل شد. او در دیدار کوتاهش از یک مرکز آموزش نظامی از نزدیک تمرین های نظامی را مشاهده کرد و با همتای نظامی خود و مقامات امنیتی اسرائیل دیدار کرد.

یک کارشناس اسرائیلی در امور چین گفت که بعید است که این دیدار منجر به فروش عمده نظامی بشود.

این دیدار بعد از سفر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به چین صورت گرفت. این سفر که دو ماه پیش انجام شد، اولین سفر یک مقام بلند پایه نظامی اسرائیل به چین بود و برخی معتقدند که این سفر توانست به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

آرون شای، رئیس دانشگاه تل آویو و کارشناس مسائل چین، می گوید:« سفر این مقام چینی را می توان گشایشی در روابط دو کشور تلقی کرد که  باعث تعمیق تفاهم، بالابردن سطح روابط  دوستانه، توسعه توافق ها و پیشرفت همکاری ها با ارتش می شود.

روابط دیپلماتیک چین و اسرائیل در سال 1992 پایه ریزی شد و دو کشور نزدیک به یک دهه تجارت تکنولوژی نظامی با یکدیگر داشتند. آمریکا در سال 2000 این رابطه را قطع کرد. آمریکا به اسرائیل فشار آورد تا فروش هواپیما های اکتشافی به چین را قطع کند زیرا چین را بعنوان کشور رقیب می شناخت. متوقف شدن تبادلات نظامی باعث برآشفته شدن چین شد و صد ها میلیون دلار به اسرائیل ضرر زد.

در سال 2005، آمریکا از اسرائیل خواست تا قطعات یدکی هواپیما های فروخته شده را به چین ندهد زیرا نگران بود که این موضوع باعث بالارفتن توان ضد رادار چین خواهد شد.

اسرائیل از آن زمان به بعد نسبت به هرگونه تجارت با چین محتاطانه عمل می کند تا مسئله ای با آمریکا پیدا نکند. این کشور صادرات هر نوع ابزاری که مورد استفاده ارتش چین قرار بگیرد را محدود کرده است و این شامل تجهیزات رادار های تجسس است که اسرائیل در این زمینه حرف اول را می زند.

سفارت آمریکا در اسرائیل در مورد بازدید چن از این کشور هیچ اظهار نظری نکرده است.

ایتژاک شیچور، استاد علوم سیاسی و متخصص امور چین در دانشگاه حیفا معتقد است که چین و اسرائیل ممکن است تلاش کنند تا راهی برای نفوذ بر محدودیت هایی که آمریکا در روابط نظامی آنها ایجاد کرده است، پیدا کنند با این حال این مسئله باعث گشایش در روابط نمی شود.

با وجود همه سختگیری ها، چین، سومین شریک تجاری اسرائیل بعد از آمریکا و آلمان است. در سال 2010 میزان تجارت بین دو کشور به 6.7 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته 44 درصد افزایش داشته است.

یاروم اورون، استاد مطالعات آسیایی دانشگاه حیفا و استادیار موسسه تحقیقات امنیت ملی، می گوید که بدون شک در دیدار دو همتای نظامی، تکنولوژی نظامی هم مورد بحث قرار گرفته است اما انتظار نمی رود که منجر به خرید و فروش بشود.

چین اخیرا دست به یک مانور نظامی مشترک با ترکیه زد و کشتی هایی به خلیج عدن فرستاد با دزدان دریایی مبارزه کنند و به نیروهای حافظ صلح در لبنان کمک کرد و بدل به یکی از بزرگترین شرکت کنندگان در ارتش نیروهای ملیتی شد که بعد از جنگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان در سال 2006 به منطقه رفتند.

این دیدار فرصتی در اختیار اسرائیل قرار می دهد تا نگرانی هایش را با چین مطرح کند. اسرائیل مشکوک است که راکت های ساخت چین در اختیار نیروهای نظامی فلسطینی در غزه افتاده باشد. اسرائیل همچنین نگران روابط چین و ایران  و وتو کردن قطعنامه هایی است که در سازمان ملل علیه ایران صادر می شود. اسرائیل ایران را به دلیل برنامه های اتمی و موشکی اش، یک تهدید استراتژیک می داند. حالا باید دید نظامیان چینی بعد از شنیدن توجیهات اسرائیلیان چه می گویند.

واشنگتن پست، 14 اوت