خامنه‌ای: احمدی‌نژاد که به خارج می رود نگران نیستم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سفر مجدد رهبر جمهوری اسلامی به قم

تنها یک هفته پس از پایان سفر رهبر جمهوری اسلامی به شهر قم – که قرار بود ده روزه باشد و یک روز هم تمدید شد – خبرگزاری ها اعلام کرده اند آیت الله خامنه ای، برای دیدار با چند مرجع تقلید بار دیگر به این شهر رفته است. همزمان با سفر ایت الله خامنه ای به شهر قم، یک عضو جامعه مدرسین هم در مصاحبه با خبرگزاری فارس، به بیان ناگفته هایی از دیدار قبلی رهبر جمهوری اسلامی با اعضای جامعه مدرسین پرداخته و از جمله گفته است آیت الله خامنه ای در توضیح دلیل حمایتش از احمدی نژاد تاکید کرده که او تلاش نمی کند حاکمیت دوگانه تشکیل دهد.

به نوشته خبرگزاری مهر – وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی –سفر آقای خامنه ای روز جمعه انجام شده و رهبر  جمهوری اسلامی به دیدار سه تن از مراجع تقلید رفته است. آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله جعفر سبحانی سه مرجع تقلیدی هستند که رهبر جمهوری اسلامی برای دیدار با آن ها به قم است.

هنوز از جزییات دیدار آقای خامنه ای با این سه مرجع تقلید و دلایل آن، خبری منتشر نشده است. این سه تن از مراجعی بودند که در سفر آیت الله خامنه ای به قم، با وی دیدار کرده بودند.

در سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، برخی از مراجع،  از جمله ایت الله وحید خراسانی – پدرزن آیت الله لاریجانی، رییس قوه قضاییه – و مراجع نزدیک به اصلاح طلبان همچون آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله صانعی، به دیدار وی نرفتند. در دیدارهای رهبر جمهوری اسلامی در قم، 12 تن از مراجع صاحب رساله در قم به دیدار وی رفتند که مهم ترین آن ها آیت الله شبیری زنجانی بود.

براساس نوشته سایت های مختلف، از جمله سایت امروز، این مرجع تقلید در دیدار با آیت الله خامنه ای، از وی خواسته علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، آزاد شود؛ اتفاقی که ظاهرا با نظر مثبت رهبر جمهوری اسلامی انجام شد.

درخواست ایت الله شبیری زنجانی پس از آن مطرح شد که خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی،  همزمان با سفر رهبر جمهوری اسلامی به شهر قم، با انتشار نامه سرگشاده ای به مراجع تقلید، خواستار آن شدند که در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، درباره وضعیت زندانیان سیاسی از وی سئوال کنند.

گفته می شود علیرغم دیدگاه های انتقادی آیت الله شبیری زنجانی نسبت به نوع و نحوه عملکرد حکومت که بیشتر به واسطه تاثیر او از مکتب فقهی نجف و دیدگاه های آیت الله ابوالقاسم خویی حاصل شده، به علت آنکه وی استاد هر سه فرزند پسر آیت الله خامنه ای بوده، از احترام زیادی در بیت رهبر جمهوری اسلامی برخوردار است. به واسطه همین قرابت هم بود که آیت الله شبیری زنجانی، نقش مهمی در رفع حصر از آیت الله حسینعلی منتظری ایفا کرد. وی پس از درگذشت ایت الله منتظری، نماز میت را بر پیکر وی خواند.

به نوشته سایت موج سبزآزادی، به دنبال اعتراضات پس از انتخابات، این مرجع تقلید شیعه در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی از فرط ناراحتی به علت قتل عام مردم معترض به نتایج انتخابات به گریه افتاده بود.همچنین در آنزمان برخی اخبار حکایت از آن داشت که  او دو نامه اعتراضی شدیداللحن نیز به آیت الله خامنه ای نوشته و در آنها از سرکوب مردم توسط نیروهای امنیتی و نظامی به شدت انتقاد کرده است.

 

ناگفته های دیدار دوم آیت الله خامنه ای

اما همزمان با سفر ایت الله خامنه ای به شهر قم، یک عضو جامعه مدرسین در مصاحبه با خبرگزاری فارس، به بیان ناگفته هایی از دیدار رهبر جمهوری اسلامی، با اعضای جامعه مدرسین پرداخت.

آنگونه که این عضو جامعه مدرسین گفته سخنان رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار، حول محور حمله به دولت پیشین و حمایت از دولت فعلی بوده است.

رهبر جمهوری اسلامی در ابتدای ورود خود به شهر قم، با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرده بود، اما با آنکه قرار بود سفر وی به قم، ده روزه باشد، سفر خود را یک روز تمدید کرد تا مجددا با اعضای این تشکل روحانی دیدار کند.

عده ای از آگاهان سیاسی در آن زمان گفته بودند آیت الله خامنه ای در حال فراهم آوردن فضا برای معرفی فرزندش، مجتبی خامنه ای، به عنوان مجتهد، با هدف زمینه سازی برای انتقال پست رهبری جمهوری اسلامی در آینده به اوست. دیدار دوم وی با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در همین راستا تحلیل شد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عملا مدیریت حوزه علمیه قم را بر عهده دارد و به طور سنتی، نام مراجع تقلید را اعلام می کند. دو روز پس از درگذشت آیت الله اراکی، مرجع تقلید شیعه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نام هفت آیت الله را به عنوان مراجع جایز التقلید اعلام کرد.

در فهرست اعلام شده توسط این تشکل روحانی، آیت الله محمد فاضل لنکرانی، آیت الله محمدتقی بهجت، آیت الله حسین وحید خراسانی، آیت الله میرزا جواد تبریزی، آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی و آیت الله سیدعلی خامنه ای، به عنوان مجتهدینی که امکان تقلید از آنها وجود دارد قرار داشت.

به این ترتیب، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نخستین تشکلی است که نام آیت الله خامنه ای را به عنوان یک “مرجع تقلید” مطرح کرد. همچنین این نخستین باری بود که یک تشکل اقدام به معرفی مرجع می کرد، در حالیکه در تاریخ شیعه معرفی مرجع در انحصار تشکل خاصی نبوده است.

آن گونه که حجت الاسلام اسلامیان به فارس گفته است:هنگامی که بحث به دولت کشیده شد، دوستان مسائلی را مطرح کردند که حضرت آقا در پاسخ فرمودند: “بنده از همه دولت‌ها حمایت کرده‌ام ولی این دولت با دولت‌های گذشته تفاوت دارد و فرق اساسی در این است که تلاش نمی کند حاکمیت دوگانه درست کند.”

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به مقالاتی است که در زمان اصلاحات توسط سعید حجاریان، از اعضای حزب مشارکت با عنوان “حاکمیت دوگانه” نوشته می شد. حجاریان، در اسفندماه سال 78 ترور شد و توانایی حرکت را از دست داد. وی از جمله افرادی بود که به دنبال اعتراضات پس از انتخابات بازداشت و در دادگاه “اعتراف” کرد.

این عضو جامعه مدرسین افزوده است:رهبر انقلاب فرمودند: “امروز وقتی رئیس جمهور یا مسئول ارشدی از دولت به خارج از کشور می‌رود، من نگرانی ندارم اما قبلا نگران بودم که مسئولان در خارج از کشور می خواهند چه بگویند؟»  و نمونه‌هایی نیز درباره سوء‌رفتارهای گذشته ذکر کردند و به عنوان مثال فرمودند: “یک بار در موضوع روابط با یک کشور اروپایی کاغذی آوردند و مطالبی مطرح کردند که خلاف عزت بود و من جلوی آنها ‌ایستادم و حتی در مورد مشابهی ‌گفتم اگر این کار را بکنید، مخالفت خود را اعلام می‌کنم.”

گرچه مفاد این “کاغذ” هنوز منتشر نشده است، اما گفته می شود منظور رهبر جمهوری اسلامی، بحث های مربوط به پرونده هسته ای است.طی هفته های گذشته، برخی رسانه های حامی دولت، بار دیگر به تیم مذاکره کننده هسته ای حمله کرده اند. این در حالیست که پیش از این بارها گفته شده تصمیمات در این زمینه، با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی، اخذ می شده؛ اینک سخنان آیت الله خامنه ای نشان می دهد که در واقع او برای این گروه، تصمیم می گرفته و آن ها را در صورت اتخاذ تصمیمی خلاف نظرش، تهدید می کرده است.

اسلامیان همچنین درباره رابطه دولت با رهبر جمهوری اسلامی چنین گفته: در  دیدار دوم جامعه با رهبر انقلاب یکی از دوستان مسئله حجاب و عفاف را مطرح کرد و حرف‌های او تعریض به بی ‌توجهی برخی مسئولان نسبت به حجاب فقهی بود که آقا فرمودند “من این مطلب را قبول ندارم؛ مسئولان امروز همه حجاب فقهی را قبول دارند ولی اختلاف سلیقه در تاکتیک‌هاست…  دختری که حجاب کاملی ندارد اما شب قدر یا در مجلس دعای کمیل شرکت و به درگاه خداوند تضرع می‌کند و یا در راهپیمایی 22 بهمن تصویر امام را می‌گیرد، نمی‌توان گفت که بی‌دین است بلکه نمی‌داند حجاب اسلامی چیست که باید او را توجیه کرد”.

وی افزوده: مقام معظم رهبری با قاطعیت فرمودند که در شرایط کنونی اختلاف نظر هست و من هم برخی مسائل را قبول ندارم اما الان اگر رهبری چیزی بگوید، رئیس جمهور می‌پذیرد و به آن عمل می‌کند. و این مطلب بسیار مهم است که برخلاف آنچه القا و تصور می‌شود که آقای احمدی‌نژاد به حرف “رهبری گوش نمی‌دهد، آقا تصریح فرمودند که اینگونه نیست. دولتمردان فعلی حرف حق و حرف نظام و حرف انقلاب را می‌زنند و جای نگرانی نیست” و بعد هم به موضوع طرح مکتب ایرانی اشاره کرده و فرمودند “من با طرح مکتب ایرانی مخالفم و نسبت به این موضوع به آقایان تذکر هم دادم ولی برداشتم این نیست که منظور آنها مقابل قرار دادن ایرانیت در برابر اسلامیت باشد.”

این عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی مجلس خبرگان رهبری گفت: بحث صدا و سیما از دغدغه‌های به حقی بود که برخی اعضای جامعه مدرسین در دیدار با رهبر فرزانه انقلاب مطرح کردند و ایشان هم در پاسخ فرمودند “من از عملکرد صدا و سیما دفاع نمی‌کنم و اشکال وارد است و خیلی هم برای این موضوع وقت می گذارم.” آقا فرمودند “من به مسئولان صدا و سیما خیلی تذکر می‌دهم ولی با همه این تذکرات دردمندانه، این خروجی صدا و سیماست.”