درگیری لفظی روحانی و نماینده رهبر

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش‌ها به خبر تشنج در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی

داستان قهر روحانی از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخورد لفظی پیش آمده در جلسه این شورا، همچنان با تکذیب و توضیح‌ها همراه است. تکذیب و توضیح‌هایی که به عقیده برخی بر ابهام‌های این خبر می‌افزاید.

هم‌زمان وب‌سایت انتخاب ـ- که نخستین بار خبر قهر روحانی از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را منتشر کرد ـ- بر صحت خبر خود، تاکید کرده‌ است.
اداره کل ارتباطات و رسانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به فاصله یک روز پس از انتشار این خبر، آن را تکذیب کرد و در بیانیه‌ای نوشت: “این جلسه همچون جلسات گذشته روال عادی خود را طی کرده و اعضا پیرامون دستور جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند. این جلسه به ریاست رئیس جمهور محترم به پایان رسیده و اخباری که از جانب برخی رسانه‌ها مبنی بر ترک جلسه توسط رئیس جمهور مطرح شده، کذب محض است”.
هم‌زمان وب‌سایت انتخاب درباره این خبر نوشت: “بررسی اظهارات ضد و نقیض برخی افراد حکایت از آن دارد که برخلاف ادعاهای منتشره، جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی به مانند جلسات پیش از آن روند آرامی را طی نکرده و طبق خبر موثق و کاملا دقیق «انتخاب»، سخنان تند و تیزی میان حضار رد و بدل شده است”.
وب‌سایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی، به نقل از “یک منبع آگاه” درباره جلسه مورد بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: “بعضی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، ‌آقای ازغدی در ارتباط با پیاده‌روی آقای ظریف سخن گفته است، حال آنکه ایشان به هیچ وجه صحبتی در این زمینه نکرده، بلکه آقای حجت‌الاسلام محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این زمینه سخنانی ‌ایراد کردند”.
به نوشته تابناک “آقای محمدیان در ابتدا درباره پیاده‌روی آقای ظریف با جان کری سخن می‌گوید و هیچ کس هم واکنشی خاصی نشان نداد. ایشان دوباره در میانه‌های جلسه در ارتباط با انتخاب رئیس دانشگاه فرهنگیان نظریاتی را بیان کردند. تا اینجا هیچ اتفاق خاصی رخ نداده بود؛ اما در آخر جلسه، ایشان دوباره می‌خواستند صحبت کنند ‌که با واکنش آقای روحانی مواجه‌ و همین باعث ایجاد مشاجره و بحث شد”.
وب‌سایت انتخاب، روز یک‌شنبه با انتشار خبری درباره “قهر رییس جمهور از جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی” نوشته بود: “جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل واکنش و اوقات تلخی رییس جمهور با یکی از اعضای شورا، نیمه کاره تعطیل شده است”.
به نوشته انتخاب در این جلسه یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتقاد از پیاده‌روی ظریف با جان کری پرداخته و برخی سیاست‌های وزارت امورخارجه را نیز مورد نقد قرار داده بود.
اما پس از سخنان این عضو شورا، روحانی “به شدت برافروخته” شده و این سخنان را “عوامانه و از روی کم‌اطلاعی” توصیف کرد. به نوشته انتخاب، واکنش روحانی باعث “تشدید برخورد لفظی” شده و در نهایت روحانی این جلسه را “به حالت قهر” ترک کرده است.
انتشار این خبر اما با واکنش نزدیکان روحانی و همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شد. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی روحانی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، ضمن تکذیب خروج روحانی از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که در این جلسه “موضوع و یا بحث تنش‌زایی مطرح نشده” و “در جلسه آخر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مثل تمام جلسات دیگر، برخی از اعضای جلسه نظرات خود را مطرح کردند”.
احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اما از “اختلاف نظر” در جلسه سخن گفته و “بحث”ی که در جلسه پیشین این شورا وجود داشته. او هم البته به فارس گفته نه حسن روحانی و نه هیچ عضو دیگری از این شورا، جلسه را پیش از موعد مقرر ترک نکرده و “اختلاف‌نظر در جلسات کاری” مساله‌ای عادی است که هر زمانی ممکن است به وجود بیاید و به همین دلیل “موضوع مورد بحث در جلسه پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی یک موضوع کاملا کاری بوده است”.
واکنش رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان به این خبر اما متفاوت بود. وب سایت مشرق‌نیوز - نزدیک به سپاه پاسداران - ضمن بازنشر خبر انتخاب، در توضیحی نوشت: “هفته گذشته مشرق خبر از انتقادات اعضای شورای انقلاب فرهنگی درباره سفر ظریف به فرانسه و پیاده روی با جان کری به رئیس جمهور داد. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی… تعدادی از اعضای شورا از سفر محمد جواد ظریف به پاریس همزمان با حمایت مقامات کاخ الیزه از انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز درباره پیامبر(ص) انتقاد کردند و خواستار احضار سفیر فرانسه در تهران و تذکر شدید به وی از سوی وزارت خارجه کشورمان شدند”.