درماندگی دولت در پرداخت یارانه

نویسنده
نازنین کامدار

» آخرین پیشنهادها: قطع یا کاهش

به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه اسلامی یارانه اقشار کم درآمد از ۴۴۵۰۰ تومان به ۳۰۰۰۰ تومان کاهش می یابد.این پیشنهاد  در روزی مطرح شده که معافیت مالیاتی آستان قدس به تصویب اکثریت اعضای این کمیسیون رسیده است.

 

به نوشته فرارو، یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اسلامی گفته است: “پیشنهادات مختلفی برای هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده از جمله کاهش یارانه نقدی به ۳۰ هزار تومان است. مهمترین بحث این جلسه مربوط به دو موضوع هدفمندی یارانه‌ها و نیز تعیین قیمت نفت است”.

 او افزوده است: “پیشنهادات نمایندگان در مورد موضوع هدفمندی یارانه‌ها چند مورد است. یکی از پیشنهادات این است که یارانه نقدی خانوارها به ۳۰ هزار تومان کاهش یابد و فقط خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی از یارانه نقدی بیشتری برخوردار شوند، اما این موضوعات و نظرات هنوز هیچ نتیجه‌ای نداشته است”.

پیشنهاد کاهش رقم یارانه نقدی به شهروندان درست در روزی مطرح شده که اعضای این کمیسیون،به معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی رای داده اند.

 پیشنهاد دیگری که هم اکنون در این کمیسیون در دست بررسی است،متغیر کردن رقم یارانه نقدی ماهانه است که ایرج ندیمی، یکی دیگر از اعضای مجلس شورای اسلامی درباره آن گفته: “سه پیشنهاد برای ادامه هدفمندی یارانه‌ها که شامل کمک به نیازمندان، متغیر شدن یارانه نقدی و کاهش میزان یارانه نقدی است، به کمیسیون تلفیق ارایه شد‌. سه پیشنهاد در جلسه نهایی شده و به کمیسیون تلفیق برای رای‌گیری ارایه می‌شود، در هر حال نباید پرداختی‌ها در یارانه نقدی با افزایش قیمت همراه باشد و پیشنهاد شد که دولت به نیازمندان و دهک‌های پایین درآمدی با روش‌های غیرنقدی کمک کند‌”.

او افزوده: “کارگروه هدفمندی یارانه‌ها همچنین پیشنهاد کرد که با هماهنگی دولت بخشی از دهک‌ها از نظر درصد پرداخت مدیریت شوند بنابراین دولت می‌تواند یارانه دهک‌های بالای درآمدی را حذف نکند ولی میزان یارانه پرداختی به آنها را براساس اطلاعات دریافتی راستی‌آزمایی شده تغییر دهد‌. پیشنهاد سوم هم این بود که از روش رفتار عکس در ادامه پرداخت‌های نقدی استفاده شود به این گونه که دولت به‌جای حذف گروه‌های پرداختی، نیازمندان را شناسایی کند و به گروه‌های کم‌درآمد توجه ویژه داشته باشد‌. تا زمانی که تلفیق به این پیشنهادها رای ندهد نمی‌توان گفت پیشنهاد یا طرحی به تصویب مجلس رسیده است‌. نمایندگان دولت که معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودند، با حذف نکردن یارانه نقدی و جهت‌دهی به حمایت‌های غیرنقدی موافق بودند‌”.

این در حالی ست که دولت اخیرا مدعی شده “خطای حذف یارانه ثروتمندان بالاست”.

علی طیب نیا به تازگی و در پاسخ به نامه نماینده ای که خواستار قطع یارانه پردرآمدها شده بود، گفته است: “می‌توانیم افراد پردرآمد را شناسایی کنیم، ولی هرچقدر حوزه شناسایی ما بالاتر می رود و سراغ افراد بیشتری می‌رویم، میزان خطای ما بیشتر می شود و مشکل دولت هم همین است. خطای نوع اول و دوم در شناسایی بالاست و در زمانی که پرداخت یارانه صورت گرفت، باید در ابتدا به صورت هدفمند شناسایی انجام می‌شد، ولی متاسفانه انجام نشد و امسال با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، درآمدهای حاصله به صورت هدفمند توزیع شد. از روز اول پرداخت نقدی باید این گونه عمل می کردند و درباره مرحله دوم که ما ابتکار عمل را به دست داشتیم، نیازمندان را مورد توجه قرار دادیم، هرچند اگر به ثروتمندان متمرکز می شدیم، درصد خطا بالا می‌رفت”.

این اظهارات پس از آن بود که علی اکبر ناصری، نماینده بابل قطع کامل یارانه ثروتمندان را یک ضرورت دانسته و گفته بود: “با توجه به معضل اساسی ایجاد اشتغال در کشور و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی ، پرداخت یارانه به ۱۰ میلیون نفر از افراد ثروتمند کشور یک ظلم به جوانان جویای کار است. دولت سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال به ثروتمندان یارانه می پردازد که هیچ ضرورتی به ادامه این روند در کشور نیست. با همکاری و تعامل نمایندگان مجلس به طور جدی به دنیال حذف یارانه این قشر از جامعه هستیم”.

 

به نوشته تابناک، ابوالحسن فیروزآبادی قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است: “حذف یارانه اقشار پردرآمد ابتدا از حقوق‌بگیران دولتی و به تدریج از سایر خانوارهای بی‌نیاز آغاز خواهد شد و منابع حاصل از حذف یارانه اقشار پردرآمد قطعاً به صنعت و تولید تزریق می‌شود”.

او افزوده است: “به دنبال الزام حذف یارانه اقشار پردرآمد برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و افرادی هم شناسایی شده‌اند. این یارانه‌ها باید به سمت اقشار ضعیف تولید و صنایع که اشتغال را به دنبال دارد تزریق شود، بنابراین با توجه به پیش‌بینی‌ها و بررسی‌هایی که در دولت انجام شده، یارانه ثروتمندان قطع خواهد شد. یارانه اقشار ثروتمند به تدریج از دیگر افراد و خانوارهای بی‌نیاز حذف می‌شود”.