آزادی های جیره ای، تبعید و محرومیت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

بهمن احمدی امویی و مهسا امرآبادی روز گذشته در حالی از زندان به مرخصی آمدند که همسران روزنامه نگار آنها در زندان های رجایی شهر و اوین به سر می برند.

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی، از ۳۰ خرداد ۸۸ بازداشت و به دلیل نوشتن مقالاتی در نقد عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد وهمچنین سردبیری سایت خرداد نو به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. او در زندان رجایی شهر زندانی است و اکنون برای دومین بار از زمان بازداشت به مرخصی آمده است. ژیلا بنی یعقوب، همسر وی اما همچنان در زندان اوین به سر می‌برد. او به یکسال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از روزنامه نگاری محکوم شده است.

مهسا امرآبادی دیگر روزنامه نگاری است که دیروز به مرخصی آمد. او به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و همسرش، مسعود باستانی از تیر سال ۸۸ در زندان به سر می‌برد. باستانی هم به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و در زندان رجایی شهر زندانی است. او تنها یکبار و آن هم پس از زندانی شدن همسرش، اجازه مرخصی یافت.

بهنام ابراهیم‌زاده از اعضای کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل آزاد کارگری نیز دیروز به مرخصی آمد. او که از خرداد ۸۹ در زندان به سر می بردو برای اولین بار است که به مرخصی می آید، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

یک روز پیش‌تر نسرین ستوده، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل دادگستری که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده و همچنین بهاره هدایت، فعال دانشجویی که به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده به مرخصی آمده بودند.

محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری و دیگر عضو کانون مدافعان حقوق بشر و محسن امین‌زاده، معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات و عضو جبهه مشارکت دیگر زندانیان سیاسی هستند که طی روزهای گذشته به مرخصی آمده‌اند. امین‌زاده ماه‌ها پیش از زندان به بیمارستان قلب تهران منتقل و در آنجا بستری شده بود. او از بازداشت شدگان ۲۶ خرداد ۸۸ است و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای دادخواه اما به ۹ سال زندان محکوم، ده سال ممنوعیت از وکالت در دادگستری و همچنین به شلاق و چند فقره جزای نقدی محکوم شده. او تیرماه جاری برای سپری کردن محکومیت خود به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد و اکنون به مرخصی آمده است. ‌

همزمان اما مهدی تحققی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به زندان رجایی شهر تبعید شد. به گزارش وب سایت کلمه آقای تحققی جانباز ۵۰ درصد جنگ ایران و عراق است و اتهامی جز عضویت در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و شورای سیاسی این سازمان ندارد. او از بازداشت شدگان ۲۵ بهمن ۸۹ است و به یکسال زندان و تبعید به یکی از شهرهای استان خراسان محکوم شده است.

یک هفته پیش از او ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب به زندان قزل حصار منتقل شده بود؛ امری که هم خود آقای قدیانی و هم خانواده‌اش آن را به خطرانداختن جان وی ارزیابی کرده‌اند. ۳۹ زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین هم با انتشار نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، به آن اعتراض کرده اند.

آنها خطاب به آملی لاریجانی نوشته اند: از حدود دو ماه پیش به دنبال افشای شکنجه های منجر به قتل مرحوم ستار بهشتی به وسیله جمع کثیری از همبندی های وی در بند ۳۵۰ اوین، برخوردها، محدودیت ها و فشارهای روز افزونی متوجه زندانیان سیاسی در این بند شده است. طی این مدت تعدادی از زندانیان برخلاف ضوابط و مقررات قانونی تبعید و اجبارا به زندان هایی با شرایط نا مناسب در استان های دیگر منتقل شده اند.

این زندانیان در نامه خود تصریح کرده اند: آقای قدیانی و دیگر همبندهای ما قربانی ایستادگی شان در برابر خودکامگی و اقدامات خلاف قانون قضات و ضابطین قضایی از جمله دستور غیر قانونی ابوالقاسم صلواتی شده اند، که شما مدیریت آنها را بر عهده دارید.

همزمان بیش از ۳۷۸ روز نامه نگار، فعال سیاسی و فعال مدنی با انتشار نامه ای از دادستان تهران خواسته اند پس از سه سال به عماد بهاور، زندانی سیاسی و عضو نهضت آزادی ایران اجازه استفاده از مرخصی داده شود.

عماد بهاور، رئیس شاخه‌ جوانان نهضت آزادی ایران و از اعضای هسته‌ مرکزی پویش موج سوم و ستاد ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، با گذشت سه سال از دوره محکومیت ۱۰ ساله‌اش همچنان از حق مرخصی و حتی ملاقات حضوری با همسر و خانواده‌ خود محروم است.