ایراد را همیشه یک رده بالاتر می گیرد...

نویسنده

karbaschi503.jpg

نوشابه امیری

هنوز حکم “رفع توقیف” هم میهن خشک نشده، سعید مرتضوی، دادستان تهران دیروز با ارسال نامه ای به این روزنامه، آن را دوباره “توقیف” کرد. غلامحسین کرباسچی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول این روزنامه در گفت و گو با روز، از این”توقیف” گفته است.

hammihan503.jpg

خبر توقیف درست است؟

بله.

چرا؟

نمی دانم. نیم ساعت پیش به ما ابلاغ کردند که فعلا درنیاورید.

از طرف کجا؟

از طرف آقای مرتضوی.

علت را هم گفته اند؟

گفته اند جریان دادرسی اشکال داشته.

یعنی چی؟

نوشته اند در جریان دادرسی و آن دادگاهی که حکم داده، چون وکیل من در جلسه حاضر بوده و خودم نبوده ام، این مسئله اشکال داشته و بنابراین دادگاه درست نیست.

خودتان چه فکر می کنید؟

والا نمی دانم. ما هم همین نامه دادستان رادیدیم دیگر. چیز دیگری ندیدیم.

ولی منطقا می شود به کسی گفت چون وکیل در دادگاه بوده، حکم غلط است؟

والا من این را نمی دانم. این را باید از مسئولین حقوقی بپرسید.

“از سیف زاده، وکیل دادگستری همین سئوال را می کنم. می گوید: آقای دادستان نمی تواند چنین حرفی بزند، مگر اینکه رای برائت روزنامه هم میهن در هیات تشخیص نقض شده باشد؛ که تصور می کنم در زمان تبرئه هم میهن این هیات دیگر جمع شده بود. یک حالت دیگر هم می تواند مطرح باشد و آن اینکه از اختیارات رئیس قوه قضاییه استفاده و رای را نقض کرده باشند.اگر این دو راه را نرفته باشند، دادستان نمی تواند حکم را نقض کند.”

اما توضیحات سعید مرتضوی هیچ کدام اینها نیست. او با ارسال نامه ای که اول بار در خروجی خبرگزاری فارس دیده می شود، دلایل توقیف این روزنامه را چنین بر شمرده: “شعبه 1083 دادگاه عمومی جزایی تهران در تاریخ 29/11/85 مبادرت به برگزاری جلسه محاکمه مدیر مسئول روزنامه هم میهن نموده و متعاقب آن طی دادنامه شماره‌ 261 مورخ 20/12/1385 نسبت به محکومیت مدیر مسئول آن روزنامه اقدام و رای صادره در تاریخ 16/12/1385 مورد اعتراض وکیل متهم قرار گرفته است در تاریخ 11/4/1386 پرونده به این دادسرا ارسال که با ملاحظه صورتجلسه محاکمه علنی و مجموع اوراق پرونده موارد ذیل بعنوادن ایراد بین قانونی مشهود است.

1- از آقای غلامحسین کرباسچی قبل از برگزاری جلسه علنی محاکمه هیچگونه تامینی اخذ نشده و قرار تامین کیفری در رابطه با وکیل متهم صادر شده و ایشان آنرا امضاء کرده‌اند که اساسا صدور قرار تأمین کیفری برای وکیل مدافع بجای متهم خلاف قانون و موازین آیین دادرسی کیفری است.

2- مطابق اصل 168 قانون اساس جلسه محاکمه مطبوعاتی می‌بایست در حضور اعضای محترم هیات منصفه و بصورت علنی باشد و مدیر مسئول روزنامه مطابق مسئولیتی که در تبصره 4 و 7 ماده 9 قانون مطبوعات برعهده شخص وی قرار گرفته در حضوراعضای هیات منصفه محاکمه گردد. در ما نحن فیه اساس مدیر مسئول در جلسه محاکمه حاضر نشده و عذر موجهی نیز اعلام نکرده و علیرغم این موضوع دادگاه به جای مدیر مسئول که متهم پرونده است وکیل وی را محاکمه و از وی بدون حضور متهم آخرین دفاع نیز اخذ و پس از اعلام نظر هیات محترم منصفه مبادرت به محکومیت متهم به جزای نقدی نموده است که مراتب محاکمه و صدور رای بنحوی که در اعتراضیه این دادستانی خطاب به دادگاه محترم تجدید نظر استان تهران آمده خلاف موازین آمره قانون آیین دادرسی کیفری اقدام گردیده است لذا محاکمه بنحو مذکور فاقد رسمیت قانونی و رای صادره نیز نافذ نیست. علی‌هذا با توجه به اصرار مدیر مسئول روزنامه هم‌میهن پس از رفع توقیف طی دادنامه مخدوش و غیر قطعی فوق به ارتکاب جرایم مذکور در ماده 6 قانون مطبوعات بشرح پرونده‌های متشکله در دادسرای کارکنان دولت و رسانه‌ها قرار توقیف موقف این روزنامه تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده‌های مذکور صادر و اعلام گردید بنا به مراتب فوق مقرر است از ادامه انتشار این روزنامه جلوگیری بعمل آید.”

موضوعی که مخفی نبود

آقای کرباسچی! خود شما تا به حال با چنین موردی برخورد داشته اید که یک دادگاهی حکم بدهد و بعد بگویند قبول نیست؟

خب بالاخره آن موقع هم معلوم بود که وکیل ما در دادگاه بوده. این موضوع که مخفی نبوده.

پس چی؟

لابد اشکالی از مافوق دادگاه مطرح شده. ایراد را لابد همیشه یک رده بالاتر می گیرد دیگر.

حالا چکار می کنید؟

ما طبق قانون عمل می کنیم. یک موقع به ما گفتند در نیاورید، درنیاوردیم. بعد به طور قانونی به ما گفتند دربیاورید، درآوردیم. حالا هم گفتند در نیاورید، در نمی آوریم دیگر.

لابد حالا می روید دنبال پرونده و دوباره روز از نو و روزی از نو.

بله دیگر….

تلفن قطع می شود و تلاش برای برقراری تماس مجدد، بی پاسخ می ماند.

به این ترتیب هم میهن، تنها بعد از انتشار 42 شماره، باردیگر در زیر عنوان” توقیفی” ها قرار می گیرد. نشریه ای که در آخرین شماره خود از چندکاره گی غلامحسین الهام، سخنگوی دولت خبر داده بود و از “خواب بزرگان”. مطلبی که به آخرین خواب آقای جنتی اختصاص داشت؛ خوابی که به نوشته هم میهن” در مقاطع ‌حساس تاریخی به داستان دنباله‌داری تبدیل شده است.”

خواب هایی که “معمولا در ایام سرنوشت‌سازی چون انتخابات یا هنگام تصمیم‌گیری‌های جدی ملی دیده و روایت می‌شوند. هنگام انتخابات مجلس هفتم هم آیت‌الله خزعلی خوابی را نقل کرد که چند روزی شرح آن در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری منعکس می‌شد. خزعلی گفته بود که شبی امام زمان را در خواب دیده است که فهرست اسامی حدود 70 تن از کاندیداهای نمایندگی مجلس را به‌دست او داده و آنها را به عنوان نمایندگان اصلح معرفی کرده است”.

در ادامه این مطلب، از خواب آیت الله جنتی نیز سخن رفته: “همین چند روز پیش هم در نمازجمعه هفته گذشته،‌ دوباره بحث خواب دیدن در ایام انتخابات تازه شد. آیت‌الله جنتی، رئیس شورای نگهبان از تریبون نمازجمعه تهران خطاب به نمازگزاران گفته است: یکی از دوستان می‌گفت در زمان انتخابات در تاکسی از راننده پرسیدم به چه کسی رای می‌دهی؟ او گفت نمی‌دانم اما مادرم که چند سال پیش فوت کرده، دیشب به خوابم آمده و گفته به احمدی‌نژاد رای بده”.

نکته جالب توجه اینکه هم میهن که با رای دادگاه عمومی تهران رفع توقیف و غلامحسین کرباسچی، مدیر مسئول آن از اتهام های وارده تبرئه شد، در این شماره ستونی را نیز به تعبیر خواب اختصاص داده بود. از جمله اینکه: “اگر خواب ببینید مشغول خواندن آگهی درگذشت کسی هستید، علامت آن است که به‌زودی از شنیدن خبری پریشان خواهید شد.”

گردانندگان هم میهن، مشغول خواندن آگهی درگذشت چه کسی بودند؟