اعتماد ملی در نوبت برخورد؟

نویسنده

moshavre.jpg

مریم دستگیر

مشاورمطبوعاتی محمود احمدی نژاد گفته است که علیه روزنامه های “تحریف کننده” سخنان رییس جمهوری اعلام جرم خواهد شد. این اظهار نظر همزمان با توقیف موقت روزنامه هم میهن صورت گرفته است. مشاور رییس جمهوری به صورت تلویحی اشاره روزنامه اعتمادملی به تمایل احمدی نژاد برای سهمیه بندی برق پس از بنزین را، نسبت ناروا وخودزنی نامیده است.

اظهارات مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری درحالی بیان می شود که طی ماه های گذشته، دبیرخانه شورای امنیت ملی نیز با ارسال نامه ای به مطبوعات آنهارا از پرداختن به برخی موضوعات از برحذرداشته بود. مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری مدعی شده است که برخی از رسانه ها سخنان محمود احمدی نژاد را تحریف می کنند. اظهار نظریاد شده، توقیف هم میهن و نیز زمینه چینی های سایت های نزدیک به دولت برای برخورد با مطبوعات همزمان با انتشار دونظر سنجی درخصوص محبوبیت محمود احمدی نژاد توسط رادیو جوان وسایت بازتاب بوده که درآنها به صورت تلویحی ازریزش آرای رییس جمهوری خبرد داده شده است. موضوعی که خشم رسانه های طرفدار دولت را برانگیخت تا آنجاکه ازآن به عنوان “کودتایی علیه دولت” نام برده بودند.

این درحالی است که طی هفته های گذشته، با توجه به روند پرونده هسته ای وافزایش فشارهای بین المللی، ناکامی برخی سیاست های اقتصادی که انتشار نامه 57 اقتصاددان را به همراه داشته وبرخی سیاست های محدود کننده اجتماعی، انتقادات فراوانی نسبت به کارایی دستگاه های دولتی درخصوص توانایی حل مسائل اجتماعی، سیاسی و بین المللی شده بود.


علی‌اکبر جوانفکر به ایسنا گفته است: “تحریف، نسبت دروغ و جعل خبر هیچ نسبتی با فعالیت حرفه‌ای و نشر آزاد افکار و عقاید ندارد و به نظر می‌رسد که برخی از رسانه‌ها با توسل به این‌گونه روش‌های غیراخلاقی، آشکارا از متانت، بردباری و آزادمنشی دولت نهم سوء استفاده می‌کنند.” او سپس به صورت تلویحی مسئولیت برخورد با مطبوعات را به گردن خود انها انداخته است: “برخی از روزنامه‌های وابسته به احزاب و جریان‌های سیاسی، راه خودزنی در عرصه مطبوعات را در پیش گرفته‌اند.” خودزنی، موضوعی است که هم اکنون معنی آن درتوقیف روزنامه هم میهن خود را نشان داده است. او افزوده که اظهارات روزنامه های سه شنبه مبنی برای پیشنهاد سهمیه بندی برق کاملا بی اساس ویک نسبت دروغ به رییس جمهوری است. این درحالی است که محمود احمدی نژاد تنها پس از چند که از آغاز سهمیه بندی بنزین می گذشت گفت که “این صرفه‌جویی می‌تواند در مصرف برق نیز انجام شود.”

روزنامه اعتماد ملی با نقل این خبر وبه نقل ازمحمود احمدی نژاد نوشت: “ما 3 میلیون واحد تجاری صنفی و 17 میلیون خانوار داریم که روی هم می‌شود 20 میلیون و اگر این 20 میلیون در ساعت پیک مصرف هر خانواده فقط یک لا‌مپ 100 را خاموش کنند، ما شاهد صرفه‌جویی نزدیک به دو هزار مگاوات برق خواهیم بود که برابر با ظرفیت دو نیروگاه اتمی بوشهر است.” این روزنامه سپس از سخنان تلویحی احمدی نژاد به تمایل وی نسبت به اجرای الگوی بزنین دروزارت نیروخبر داد. به این ترتیب با اظهار مشاور رییس جمهوری درخصوص “خودزنی” به نظر می رسد بعد از روزنامه هم میهن که به دنبال حملات شدید سایت “رجانیوز” وابسته به فاطمه رجبی، توقیف شد، اعتماد ملی نیز که طی ماه های گذشته نقش مهمی درخصوص اطلاع رسانی نسبی مسائل موجود درکشور داشته با خطر برخورد مواجه شده باشد.

با توقیف روزنامه هم میهن، حمله مشاور رییس جمهوری به روزنامه اعتمادملی و مطالبی که درسایت های حامی دولت همچون انصار نیوز درمورد روزنامه شرق نوشته شده است، می توان انتظار داشت که “سکوت نکردن” مشاور خشمگین محمود احمدی نژاد به چه معنا باشد.

درحالی که روزنامه های اعتمادملی، شرق وهم میهن از روزنامه های مورد توجه واقبال مردم بوده و نقش مهمی درآگاه سازی مردم نسبت به تحولات جاری کشور درچارچوب مصوبات ومحدودیت های موجود داشته اند، دور جدید حمله به مطبوعات، به این ترتیب کلید می خورد.

طی روزهای گذشته سایت “رجانیوز” با نوشتن مطالبی برعلیه گردانندگان روزنامه هم میهن وازجمله با ذکر جملاتی ازمصاحبه مهندس عطریان فر با مایکل هرش خبرنگارنیوزویک پرونده ای امنیتی برای وی مطرح ساخته بود و دراخر از وی مقامات مسئول صراحتا خواستار برخورد با این روزنامه شده بود: “ آیا این وظیفه مدعی العموم نیست، که از رای میلیونها ایرانی دفاع کرده و اجازه هتاکی نسبت به مقام اول اجرایی کشور و اهانت به آرمان ها و اهدافی که صدها هزار خون برای تحقق آنها ریخته شده است، را توسط عناصری چنین معلوم الحال ندهد؟”

عطریان فردرمصاحبه با نیوزویک به انتقاد از احمدی نژاد پرداخته بود. اوبه مایکل هرش گفته بود: “آنها (بوش و احمدی نژاد) هر دو بی عقل و متکبر هستند و از حرف های کنایه دار و از یک زبان عامیانه استفاده می کنند که برای روسای جمهور شایسته نیست. آنها این عادت را دارند که ضمن بی توجهی به نظریه جهانیان نسبت به اعمالشان، در جهت منافع پایگاه های سیاسی محافظه کارانه خود تلاش می کنند آقای بوش احمدی نژاد شما است.”

رجا نیوز با دادن آدرس به مدعی العموم درادامه آورده است: “ واضح نیست که آیا دوستان مسئول امر، به این نکته توجه ندارند که جایگاه رئیس شورای سیاستگذاری، سمتی است خود ساخته که هیچ هویت خارجی نداشته و صرفاً برای فرار وی از مسئولیت های حقوقی و کیفری مطبوعات تحت نظرش، جعل شده است؟ در جایی که بسیاری از اعضای عادی منافقین که در همان اوایل انقلاب توبه کرده ولی به خاطر برخی دلایل امنیتی، اجازه فعالیت در مشاغل دولتی را نداشته و از تصدی منصب های مهم اجتماعی محرومند، چگونه باید فردی با سوابق روشن ضد امنیتی و ضد ملی، چنین بی محابا به ارزشها تاخته، و هر روز بیشتر از دیروز، هجوم گسترده ای را به اقدامات و عملکرد دولت نهم و شخص آقای رئیس جمهور بیاغازد؟” تا بدین سان معلوم شود “هجوم به اقدامات وعملکرد دولت نهم” که همان “انتقاد از سیاست های دولت” می توان نامید، چه تبعاتی می تواند به همراه داشته باشد. درواقع اگر انتقاد از محمود احمدی نژاد دردانشگاه امیرکبیر، زندانی شدن دانشجویان فعال این دانشگاه را به همراه آورد، این بار انتقاد از عملکرد دولت وحتی انتقال بدون سخنان رییس جمهوری، می تواند با تعطیلی روزنامه ها همراه شود.

عکس: روح الله وحدتی، ایسنا