جمهوری اسلامی در جستجوی شیطان

نویسنده
شیرین کریمی

» یک شهروند دیگر نیز بازداشت شد

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا روز گذشته از بازداشت فردی خبر داد که به گفته مقامات انتظامی جمهوری اسلامی به “ترویج شیطان پرستی” متهم است. دیروز خبرگزاری ایرنا – ارگان دولت - با انتشار این خبر نوشت کارشناسان پلیس فتا “صفحه‌ای از یکی از شبکه های اجتماعی شناسایی کردند که به درج مطالب و تصاویری از گروه‌های مختلف شیطان پرستی و شرح عقاید آنها و نیز ترویج بی دینی اقدام می کرد.”

پلیس “فضای تولید و تبادل اطلاعات”– فتا- نهادی تازه تاسیس در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به شمار می رود. این نهاد از بهمن سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز و یکی از وظیفه عمده اش را مقابله با “جنگ نرم” در حوزه اینترنت معرفی کرده است.

خبرگزاری فارس خبر مذکور را به نقل از رئیس پلیس فتا در خراسان جنوبی منتشر کرده است. امری که نشان می دهد شهروند بازداشت شده احتمالا ساکن استان شرقی کشور بوده است.

 

از خون آشام های شیراز تا مغازه های خلخال

در سال های اخیر به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد شهروندان بسیاری در کشور به جرم آنچه شیطان پرستی و یا وابستگی به “فراماسونری” نامیده می شود بازداشت و روانه زندان شده اند.

سه سال پیش با هجوم نیروی انتظامی به یک کنسرت موسیقی ده ها نفر در شیراز باز داشت شدند. آن ها شیطان پرستانی نامیده شدند که الکل مصرف کرده و خون یکدیگر را نیز نوشیده اند.

در شهر ارومیه نیز ۱۲ نفر با اتهامی مشابه روانه زندان شدند. در آنجا نیز پای موسیقی در میان بود و رئیس پلیس امنیت عمومی آذربایجان غربی گفته بود: “تعدادی که در شهرستان ارومیه با تشکیل گروه های موسیقی زیرزمینی و تهیه کلیپ های توهین آمیز به نظام به ترویج شیطان پرستی می پرداختند در یک عملیات منسجم و از قبل طراحی شده، ۱۱ نفر از آنها دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.”

اما بزرگترین هجوم ماموران امنیتی به آنچه محافل “شیطان پرستی” نامیده می شود به تابستان ۱۳۸۶ باز می گردد؛ زمانی که نیروی انتظامی به کنسرتی خصوصی در محمد شهر کرج هجوم برد و حدود ۲۳۰ نفر را یکجابازداشت کرد.

دامنه مبارزه با شیطان پرستی حتی به شهر کوچک خلخال در استان اردبیل هم رسید؛ زمانی که ماموران انتظامی به یک فروشگاه عرضه پوشاک هجوم بردند و “در بازدید از محل مقادیری البسه و پوشاک با آرم، تصاویر و نوشته‌های غیر متعارف و مغایر عفت عمومی و با علایم گروه شیطان پرستی را کشف و مغازه را پلمپ و تعطیل کردند.”

 

رمزگشایی حکومت از شیطان پرستی

مقامات انتظامی و رسانه های نزدیک به حاکمیت روایت های مختلفی برای تعریف آنچه “شیطان پرستی” می نامند ارائه می دهند.

سردار حسین ذوالفقاری فرمانده کنونی مرزبانی ناجا، زمانی که جانشینی فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را عهده دار بود تصریح کرده بود: “این گروه ها ضمن برگزاری مراسم خاصی، تبلیغ پوشیدن لباس خاص بعنوان لباس مقدس منقوش به نمادهای شیطان پرستی، از گردنبند (صلیب شکسته یا صلیب برعکس) انگشتر با نقوش استخوانی و جمجمه انسان استفاده نموده و در برگزاری این مراسم ضمن شرب خمر اقدام به رقص و پایکوبی می‌کنند.”

خبرگزاری فارس نیز تمرکز بسیاری بر رمز گشایی از “شیطان پرستی” داشته است. این خبرگزاری در مقاله ای مفصل از تلاش شیطان پرستان برای جذب هوادار در ایران با توسل به چهار عامل و ابزار “موسیقی متال، افول معنویت، سرمایه گذاری و اینترنت” خبر داده بود. به نوشته فارس “پارتی‌های شبانه پارتی‌های شبانه ” ، “رپرها “، “جشن‌های فارغ‌التحصیلی و مهمانی‌ها خاص دوستانه همواره به عنوان کانون فعالیت شیطان‌پرستان قابل ذکر هستند. در این مراسم و هر بار گروهی از جوانان با انواع و اقسام مختلف با اندیشه‌ها و ظواهر شیطان‌گرایی آشنا و یا جذب آنها می‌شوند.”

 

شیطان گرایی نه شیطان پرستی

ماه گذشته گروه “آیین و اندیشه” این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران گزارشی به نقل از اسماعیل حاجی حیدری، کارگردان مستند “خدا و دیگر هیچ” در همایش “دین‌ زاو” منتشر کرد که در آن حاجی حیدری گفته بود: “شیطان‌گرایی در کشور ما مانند آنچه در افغانستان و لبنان وجود دارد شیطان‌گرایی کاذب و از نوع موسیقیایی است که بیشتر در گروه سنی جوانان رایج است و منشا اصلی این گرایش شیوع موسیقی «بلک متال» است.”

این مستند ساز مذهبی متذکر شده بود: “اطلاق قید «شیطان‌پرستی» غلط و صحیح آن «شیطان‌گرایی» است.”

رجانیوز نیز در مطلبی به آرای “حجت‌الاسلام ادبی”، دانشجوی دوره دکترای دین شناسی تطبیقی،روی آورده و از قول وی در خصوص آمار و جایگاه “شیطان پرستان” در ایران نوشته بود: “آمارهای رسمی و غیررسمی که در این زمینه در دسترس پژوهشگران وجود دارد، نمایانگر این است که در کشور، مجالس و مهمانی‌هایی به نام شیطان و شیطان‌پرستی برگزار می‌شود. در این مهمانی‌ها بیشتر، موسیقی‌های راک، هوی متال و موسیقی‌هایی که خشونت در آن مجازند به همراه رقص‌های آتش، استفاده از مشروبات الکلی، مواد مخدر صنعتی و روانگردان نمایان است. البته، آمارهای دقیقی در برخی زمینه‌ها وجود دارد. اما شیطان‌پرستی آن‌گونه در انگلستان، ‌آمریکا و کشورهای غربی وجود دارد به هیچ‌وجه و با آن شدت و گستردگی در ایران وجود ندارد.”

 

فراماسونرها و بهرام رادان

اصولگرایان حتی بهرام رادان بازیگر سرشناس سینما که اخیرا آلبوم موسیقی خود را نیز بیرون داده است به دلیل عکس جلد آلبوم خود متهم به شیطان پرستی کرده اند.

محمد حسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون هم در دو سال اخیر سریالی با عنوان “قلب یخی” را روانه بازار کرد که به موضوع شیطان پرستی می پردازد. در این داستان تنی چند از دانشجویان با حمایت استاد مذهبی خود به مبارزه با محافل شیطان پرستی بر می خیزند اما در نهایت مشخص می شود استاد متعصب و مذهبی خود از رهبران شیطان پرستی و فراماسونری بوده است.

در همین ارتباط دیروز خبرگزاری دولت  از هشدار پلیس فتا نسبت به “شیطان پرستان” خبر داد و خاطرنشان کرد: “درج هر گونه مطالب توهین آمیز به دین مقدس اسلام و تبلیغ به نفع حزب، گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلام و نقل مطالب از نشریات و رسانه‌های منحرف در فضای جرم تلقی شده و پلیس با عاملان آن برخوردی قانونی و قاطع خواهد داشت.”

اصولگرایان یکدیگر را نیز به شیطان پرستی متهم کرده اند. سال گذشته رئیس موسسه مطالعات تاریخی ایران معاصر گفته بود: “در جریان انحرافی جدید سر و کله شیطان پرستان دیده می‌شود و در اعترافات یکی از افرادی که دستگیر شده است این مطلب دیده می‌شود.”

 بهار سال ۹۰ با قهر یازده روز محمود احمدی نژاد به خاطر ابقای وزیر اطلاعات، حامیان آیت الله خامنه ای حامیان وی را “جریان انحرافی” نام نهادند، و به بازداشت نزدیکان وی روی آوردند.

موسی فقه حقانی از تاکید بر “عبور از دین” و “پایان اسلامگرایی” در سخنان “رئیس جریان انحرافی” خبر داده و گفته بود: “او در جایی می گوید که امام زمان هم بیاید دیگر با زبان دین با مردم دنیا سخن نمی گوید.”

مخالفان اصولگرای محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی را “رئیس ” یا “لیدر جریان انحرافی” می نامند.

فقه حقانی در اظهارات خود برای تاکید بر رویکرد فراماسونری حامیان محمود احمدی نژاد گفته بود: “نگاه جهانی از دیگر ویژگیهای فراماسونرها است که در جریان انحرافی جدید هم دیده می شود اساسا فراماسونری با شعار جهان محوری تاسیس شد تا براساس اصولی مانند برادری، برابری و آزادی دنیا را تسخیر کنند.”

گفتنی است پس از اعتراض میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و خیزش جنبش سبز در خیابان ها، سایت های جناح راست حتی حامیان نخست وزیر پیشین و رئیس مجلس ششم در جمهوری اسلامی را به استفاده از علائم شیطان پرستی متهم کردند.