مولوی عبدالحمید: مخالف قانون شکنانیم ‎

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مولوی عبدالحمید در مصاحبه با روز:

با گذشت بیش از یک هفته از آزادی ۴ مرزبان از سوی گروه جیش العدل که با رایزنی و میانجی گیری مولوی عبدالحمید و دیگر علمای اهل سنت و معتمدین محلی استان سیستان و بلوچستان انجام گرفت، انکار نقش آنها در آزادی گروگان ها از سوی برخی مسئولین و گروههای تندرو و اتهام زنی به امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنان ادامه دارد. دیروز جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با سایت “۵۹۸” رابطه مولوی عبدالحمید با گروه جیش العدل را که گروهی تروریستی شناخته می شود مبهم خواند؛ پیشتر رسانه های حکومتی از جمله روزنامه های جمهوری اسلامی و وطن امروز هم مولوی عبدالحمید را متهم به “حمایت از اشرار و تروریست ها” کرده و مدعی شده بودند که او “در موارد بحرانی با استفاده از نفوذ خود بر اشرار، تلاش می‌کند توجه دولتمردان جمهوری اسلامی را برای گرفتن امتیازاتی به نفع خود جلب نماید”.

در همین زمینه سراغ مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زهدان رفته ام تا از او سئوال کنم مشکل کسانی که به او اتهام حمایت از ترویست ها و اشرار می زنند با او چیست؟

 

حاج آقا ممکن است بفرمایید چطور شد شما وارد مساله گروگان ها شدید و شروع به پی گیری برای آزادی آنها کردید؟

در رابطه با تلاشی که برای آزادی مرزبانان عزیز انجام گرفت وظیفه شرعی و ملی و وظیفه انسان دوستانه است. هر انسانی وظیفه دارد وقتی یک انسان دیگر گرفتار می شود برای رفع گرفتاری او تلاش کند. خصوصا وقتی هموطن هستند. این مرزبانان هم مظلوم هستند و از مرزها محافظت می کنند و بر همه ملت ایران حق دارند. این کار در راستای همین انجام گرفت نه اینکه چشمداشت باشد که کسی تقدیری بکند یا تشکری بکند. فقط در جهت وظیفه و مسئولیتی که هست تلاش هایی با هماهنگی مدیریت استان صورت گرفت و الحمدلله این تلاش ها نتیجه داد.

 

گفتید چشمداشتی به تشکر و تقدیر نداشتید. اما نه تنها تشکر نکردند بلکه اتهاماتی هم به شما زدند؛ از جمله شما را متهم به حمایت از اشرار و تروریست ها کردند و رابطه شما با جیش العدل را مبهم خواندند. اصلا رابطه شما با جیش العدل به چه صورتی بوده و چگونه توانستید رایزنی کنید؟

همه می دانند ما از این مسائل مبرا هستیم. مردم ما را قبول دارند و محبتی نسبت به ما دارند، اگر کسی هم حرف ما را بپذیرد به خاطر همین است که می بیند مردم حرف ما را قبول دارند. ما هم با هماهنگی دولت وارد شدیم نه اینکه خودمان. بلکه با هماهنگی دولت و مسئولان بود و مسئولان از ما خواستند که پی گیری کنیم. با این گروه هم جز برای پی گیری آزادی مرزبانان که آن هم از طریق معتمدین مورد قبول مردم و ریش سفیدان محل که هیاتی را تشکیل دادند و اقدام به مذاکره کردند رابطه ای نبوده. البته بارها به طرق مختلف از آنها خواسته ام که اسلحه را زمین بگذارند و اگر دنبال حق و حقوقی هستند از طریق گفتمان و رایزنی پی گیری کنند. این بار هم یک جلد کلام الله فرستادم و آنها هم به دلیل اینکه به هر حال مردم به ما محبت دارند و حرف ما را قبول دارند قبول کردند مطالبات شان را کنار بگذارند و ازاد کنند.

 

وقتی وارد رایزنی ها شدید فکر میکردید پس از به نتیجه رسیدن رایزنی ها و آزادی گروگان ها، به خود شما اتهام بزنند که با اشرار ارتباط دارید؟

نه. من با تندروی، افراط گرایی و خشونت، سرسخت مخالف هستم و افراط گری و تندروی و خشونت را از هیچ گروهی و دسته ای قبول ندارم. مسیر من، مسیر اعتدال است. مسیر احترام به مذاهب اسلامی خصوصا شیعه و سنی است. همه می دانند تلاش های من در همین جهت است و غیر از این چیز دیگری را قبول ندارم. بارها من خشونت را ملامت کرده ام؛معتقدم هر کسی مطالباتی دارد باید از راه گفتمان و راههایی که در دنیا متداول است حق و حقوق اش را مطالبه کند. من اصلا به بستن راهها و گروگان گرفتن انسان ها و کشتن انسان ها، اعتقاد ندارم. کسانی که این اتهامات را می زنند و از این حرف ها می زنند هم می دانند که من به این مسائل اعتقاد ندارم ولی بالاخره مسائل را شخصی مطرح می کنند. ما را رقیب خودشان می دانند و مشکل دارند، برای همین این حرف ها را مطرح می کنند. اینها هم تندروی دارند و ما همیشه اینها را هم نصیحت می کنیم که تندروی درست نیست. باید واقعیت را ببینیم و واقع بین باشیم و دوربینی داشته باشیم. تندروی ضربه می زند، خشونت و تندروی از سوی هر کسی و هر گروهی که باشد جز ضرر و ایجاد مشکل هیچ چیز دیگری ندارد و نتیجه اش یکی است.

 

حاج آقا مشکل شان با شما چیست؟ این اولین بار نیست مورد حمله و اتهام وواقع می شوید. حتی اقدام به ممنوع الخروج کردن شما هم کرده اند. چه مشکلی با شما دارند؟

مسیر ما مسیر اعتدال و میانه روی است. به همین اعتقاد داریم برای همین با دولت آقای روحانی ارتباط ما بیشتر است و حمایت می کنیم چون دولت اعتدال گرا است. می دانیم که افکار مختلفی در جامعه ایرانی ماهست. برخی ممکن است از اعتقاد و رفتار ما خوش شان نیاید چون من معتقدم که با عقل و استدلال باید مسائل گفته شود.من به روش دولت گذشته به شدت انتقاد داشتم، انتقادم هم سازنده بوده چون اعتقاد به تخریب ندارم و می گویم باید انتقاد سازنده و همراه با راهکار باشد. همین نقش را در دولت گذشته من ایفا می کردم این روش مرا دوست نداشتند و نمی پسندیدند. برخی نگرانی شان از همین است که ما از میانه روی و اعتدال حمایت می کنیم. شما می دانید که سلیقه ها متفاوت است. آن زمان برخی ناراضی بودند که شما انتقاد می کنید. می گفتیم انتقادات ما قانونی و سازنده است و هر کسی جایی ثابت کند که ما خلاف قانون و خلاف عقل و منطق گفتیم من حرفم را پس می گیرم. از همین نگران بودند برخی و الان هم آن زمینه است هنوز. ما مخالف کسانی هستیم که تفرقه ایجاد می کنند قانون شکنی می کنند و اعمال سلیقه می کنند و قانون گریزی می کنند. ما می گوییم قانون باید محترم شمرده شود. برخی قبول ندارند. برخی با همین مشکل دارند.

 

شما همچنان ممنوع الخروج هستید؟

نه ممنوع الخروج نیستم و گذرنامه ام دست خودم است و مشکل حل شده و من حج عمره هم رفتم.

 

گفتید بارها از گروه جیش العدل خواسته اید اسلحه را زمین بگذارند. در مصاحبه ای هم از شما نقل شده که به آنها گفته اید برای شان امان نامه می گیرید. اما در مصاحبه ای که با سخنگوی آنها داشتم می گفتند خود مولوی عبدالحمید با پایگاه مردمی هم که دارد توان ابراز همه حقایق را ندارد و خود او را تحت فشار قرار می دهند و…

من پیغام دادم به افرادی از مردم که رفتند دنبال آزادی گروگان ها و گفتم که از طریق گفتمان هر خواسته ای دارید راهش گفتمان است. قبلا هم همین پیام را داده بودم. الان شرایطی در ایران است که ما با سرسخت ترین دشمنی که ملت ایران می شناخت یعنی امریکا، داریم به گفتگو می نشینیم، با اروپائی ها هم همین طور و با گفتمان می خواهیم مسائل را پیش ببریم. وقتی با آنها با گفتمان مشکلات راحل می کنیم با مخالفین کوچک تر هم باید گفتمان شود. گفتم راه پیش روی شما راه گفتمان است نه خشونت و تندروی. راه شما درست نیست. باز هم می گوییم گفتمان یک روزی به نتیجه می رسد و انسان از طریق گفتمان می تواند به نتیجه برسد و بهترین راه همین است. در این شرایطی که الان هست، شرایط گفتمانی در ایران است و می توان حرف زد، باید حرف و استدلال را مطرح کنند نباید دست به خشونت بزنند.

 

آنها مدعی اند که حقوق مردم نقض می شود، منطقه محروم نگهداشته شده و نمی توان فعالیت مدنی کرد و برای همین دست به اسلحه برده اند.

 شرایط الان الحمدالله بهتر شده، ما اینجا بودیم در گذشته هم انتقاد می کردیم صحبت می کردیم حرف هایی که بسیاری در بیرون از کشور می زدند ما در داخل کشور می زدیم و خیلی ها داخل می گویند. شرایط بهتر شده می توان داخل کشور حرف ها را زد، انتقاد سازنده کرد و راهکار نشان داد و امکان پذیر است. تندروی و رفتارهای خشونت آمیز هیچ کمکی نمی کند بلکه باعث امنیتی تر شدن فضا می شود. خشونت و کشتن و اسیر کردن انسان ها شیوه های درستی نیست، بهترین شیوه استدلال منطقی و گفتمان است.

 

جیش العدل پایگاهی بین مردم سیستان و بلوچستان دارد؟

مردم سیستان و بلوچستان هیچ خشونتی را قبول ندارند ونمی خواهند اگر مسائلی هست از طریق خشونت پی گیری شود. اصلا افراط و تفریط را قبول ندارند. هر کسی بخواهد از طریق خشونت وارد شود پایگاه مردمی ندارد.

 

حاج آقا گفته می شد داماد شما هنگام بازگشت از رایزنی برای آزادی گروگان ها تصادف کرده و جان باخته است. این موضوع صحت دارد؟

نه او به همین مسیر نرفته بود. کسان دیگری بودند که برای رایزنی رفته بودند. ولی در همان ایامی که پی گیری بود این مساله پیش آمد.

 

یعنی برای رایزنی نرفته بودند؟

خیر. آقای علی مطهری را خدا خیر بدهد انسان شایسته ای است ولی این مساله اینطور نبود. در همان ایامی که ما عزادار بودیم و بسیار غم زده از درگذشت این عالم بزرگوار، همچنین پی گیر مساله گروگان ها بودیم.