اسطوره سازی از قاسم سلیمانی

نویسنده
نازنین کامدار

» با همکاری همه رسانه ها

همزمان با عدم دعوت از ایران برای شرکت در ائتلاف کشورهای ضد داعش، رسانه ها و چهره های جمهوری اسلامی، دور تازه ای از تبلیغات برای فرمانده سپاه قدس را آغاز کرده اند و می کوشند بیرون ماندن از ائتلاف جهانی را با قهرمان سازی از قاسم سلیمانی جبران کنند.

همزمان با این تلاش تبلیغاتی برای ارائه “چهره ای رازآلود”، “شجاع”، “متفکر” و “موثر” از قاسم سلیمانی در حالی از سوی تریبون های رسمی،انتشار برخی گزارش ها در رسانه های خارجی نیز بعضا به کمک این موج می آید.

از هفته گذشته که آیت الله خامنه ای در هنگام ترخیص از بیمارستان به “نقش مهم ایران”در تحولات عراق و جلوگیری از پیشروی داعش اشاره کرد، موج جدید قهرمان سازی از قاسم سلیمانی نیز شروع شد.

این موج با انتشار عکسی از قاسم سلیمانی در عراق در سایت انتخاب شروع شد و این سایت خبری نزدیک به دولت، در مطلبی به نقل از سایتی موسوم به “بیزنس اینسایدر”، تحت عنوان ”حضور مغز متفکر نظامی ایران در بزرگترین پیروزی عراق علیه داعش” نوشت: “مبارزه در شرق عراق بر سر آمرلی یکی از مهمترین نبردها علیه داعش بوده است که ائتلافی غیرعادی با موفقیت از این شهر استراتژیک دفاع کردند. نحوه مقابله با یورش داعش در جهت تسخیر شهر توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و مهمترین مامور عملیاتی ایران در خاورمیانه طراحی شده بود. سلیمانی پیروزی های استراتژیک بزرگی در طول سال های گذشته بدست آورده است. سلیمانی شخصا در آمرلی حضور داشت. او که هیچگاه راضی نبوده در تهران بماند، یک فرمانده عملیاتی است و موفقیت او ناشی از تمایلش به حضور فیزیکی در بحران های منطقه ای است. سلیمانی از آن جهت موثر بوده که جنگجویی حرفه ای است که یکه و تنها در میدان نبرد حاضر می شود. حضور سردار سلیمانی نشان دهنده ی اهمیت امرلی است و می تواند به میزانی از همکاری ایران و آمریکا در مقابل داعش اشاره کند.این عکس چهره ی تهران را به عنوان قدرتی که توانایی جلوگیری از پیشروی های داعش دارد را تقویت می کند، مسئله ای که آمریکا ممکن است در نهایت مجبور به اذعان به آن شود”.

همین سایت دیروز نیز به بهانه انتشار نامه سلیمانی به ابراهیم حاتمی کیا پس از تماشای فیلم “چ”، او را اینچنین توصیف کرد: “فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی از چهره های تاثیر گذار بین المللی جهان اسلام و خاورمیانه است”.

سنگ تمام سایت انتخاب برای قاسم سلیمانی همزمان بود با نوشته سایت “الف” که به بهانه انتشار گزارشی در هفته نامه اشپیگل نوشت: “سردار قاسم سلیمانی شخصیتی نیست که در خانه بماند وقتی که نیروهای خود را به نبرد می فرستد. وی رئیس نیروی قدس سپاه که یک نیرو برای عملیات های خارجی سپاه در ایران است می باشد. این فرمانده ۵۷ ساله می تواند به راحتی در پشت جبهه باقی بماند اما ترجیح می دهد خود را در جبهه نبرد نشان دهد. قاسم سلیمانی به تازگی در وسط دیگ بخار شهر آمرلی در شمال عراق دیده شده است. وی با هلیکوپتر پروازهایی خطرناک را بر فراز مواضع داعش در شمال عراق انجام داده است. این شهر ترکمان نشین شمال عراق مدت دو ماه توسط تروریست های داعش محاصره شده بود که آزادسازی این شهر یک موفقیت قابل توجه تحت رهبری قاسم سلیمانی بود. قاسم سلیمانی به عنوان مردی جسور، بی صبر و تحمل و بسیار بی پروا، بلند پرواز و باهوش و بسیار کاریزماتیک اعتبار دارد. عراق و مردم این کشور سلیمانی را کاملا می شناسند. بعد از سقوط صدام حسین وی مدتهای طولانی در این کشور عملیات هایی را اجرایی می کرد. سلیمانی بسیاری از نیروهای شیعه را آموزش داد که بعدها در دستگاه های امنیتی عراق، در بخش های اداری و سیاست وارد شدند. آمریکا و سردار قاسم سلیمانی در عراق البته علیه دشمنی برابر اما با رویکردها و روش های متفاوت مبارزه می کنند. سلیمانی بر خلاف تصمیمات آمریکا عمل می کند”.

علیرضا زاکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم به تازگی ادعا کرده قاسم سلیمانی مانع سقوط بغداد به دست داعش شده است.

او در سخنانی در مشهد گفته است: “اگر حاج قاسم چند ساعت دیرتر به بغداد می‌رسید، بغداد سقوط می‌کرد همان‌طور که اگر الگو و اراده ایران نبود، سوریه سقوط می‌کرد؛ پس از پیروزی بشار در انتخابات بشار می‌گفت به‌جای این‌که به من تبریک بگویید بروید به رهبری ایران تبریک بگویید”.

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه هم در سخنانی که دیروز در کرمان  ایراد کرد، قاسم سلیمانی را “اعجوبه” دانسته و گفته است: “هنوز هم که فردی از رزمندگان در امور سیاسی، اقتصادی، کشاورزی و صنعتی قرار می‌گیرد و اگر به همان پاشنه برگردد، در کارها تحول عظیمی به وجود می‌آورد و نمونه آن، سردار قاسم سلیمانی در حال حاضر به تنهایی در عراق و سوریه می‌جنگد و اعجوبه‌ایست که با روحیه شهادت‌طلبی و شجاعت تلاش می‌کند”.

تلاش برای اسطوره سازی از فرمانده عملیات برون مرزی سپاه پاسداران در حالیست که ائتلاف جهانی بر ضد داعش، حاضر به همکاری با ایران در حل بحران عراق نشده است.