صف کشی مردم و حکومت

نویسنده

» دولت مجوز نداد، سپاه تهدید کرد

گروه گزارش روز

پس از گذشت حدود یک هفته از ارائه درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، مدیرکل سیاسی وزارت کشور اعلام کرد اجازه برگزاری راه‌پیمایی به مخالفان داده نخواهد شد. این در حالیست که گروه های مردمی برغم تدابیر شدید امنیتی، از طریق تلفن، اس‌ام‌اس، شعارنویسی روی دیوار و …اطلاع رسانی و خود را برای شرکت در این  راهپیمایی آماده می کنند.

کروبی و موسوی هفته گذشته با ارائه درخواستی خواستار آن شده بودند که وزارت کشور مجوز برگزاری یک راه‌پیمایی با محوریت همبستگی با حرکت ضداستبدادی مردم مصر را به آن‌ها بدهد. اما روز گذشته مهدی علیخانی‌صدر، معاون مدیرکل سیاسی وزارت کشور، درخواست مجوز راهپیمایی به حمایت از مردم مصر را “در اجرای خط القای انگلیس مبنی بر تحت الشعاع قرار دادن پیروزی بزرگ ملت مصر تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران” دانست و اضافه کرد: “این عناصر به غیرقانونی بودن درخواستشان کاملا واقف هستند و می‌دانند که مجوز اغتشاش دریافت نمی‌کنند”.

 وی توضیحات بیشتری درباره علت عدم صدور مجوز این راه‌پیمایی نداده است.

سخنان وی درحالی مطرح می‌شود که پیش از این آیت‌الله جنتی، ضمن اعلام هشدار درباره برگزاری راه‌پیمایی در روز 25 بهمن، گفته بود: “فتنه ۸۸ از بین رفت اما سران فتنه هنوز با اینکه آبرویی در میان مردم ندارند، در خانه‌ها نشسته‌اند و فکر می‌کنند جایگاهی در میان مردم دارند و بر این اساس برای ۲۵ بهمن نقشه کشیده‌اند. راهپیمایی حمایت از مردم مصر و تونس را امروز مردم در ۲۲ بهمن انجام دادند. امیدوارم سران فتنه به خود بیایند و توبه کنند، که البته نمی‌دانم شما مردم توبه آنان را می‌پذیرید یا خیر؟”

وی که در شهر اصفهان و در پایان راه‌پیمایی روز 22 بهمن سخن می‌گفت، همچنین اضافه کرد: “هیچ‌ احتیاجی به محاکمه سران فتنه نیست. مردم با حضور خود در صحنه‌ سران فتنه را محکوم کرده‌اند و ذلتی را به این افراد چشانده‌اند که با ۱۰ بار اعدام هم نمی‌تواند طعم تلخ این ذلت را از زندگی سران فتنه پاک کند”.

 

هشدار فرماندهان نظامی

همزمان مقامات مختلف نهادهای نظامی همچون سپاه و بسیج هم برخلاف اظهارات گذشته خود مبنی بر “مرگ فتنه سبز” از برگزاری راهپیمایی 25 ابراز نگرانی کرده و در مقام تهدید بر آمده اند.

درهمین باره روز جمعه مسئول سیاسی قرارگاه ثارالله تهران با اشاره به درخواست راهپیمایی سران جنبش سبز برای روز 25 بهمن گفت: “مردم و انقلاب باید آگاه و هوشیار باشند و بدانند که جریان فتنه هنوز خاموش نشده است و در شهرهای مختلف جریان دارد.”

وی که خبرگزاری ایسنا او را با نام سردار شفیعی  معرفی کرده است، همچنین تصریح کرد: “عاملان جریان فتنه که دست نشانده کشورهای غربی علی‌الخصوص آمریکا و اسرائیل هستند، اتحاد و انسجام مردم را در راهپیمایی 22 بهمن نشانه گرفته‌اند و از مدت‌ها قبل جهت سرکوبی تجمع مردم برنامه‌ریزی کرده‌اند، لذا مردم هوشیار و آگاه ایران اسلامی باید همواره گوش به فرامین رهبر انقلاب باشد و با بصیرت کامل جهت حفظ ارزش‌های نظام، تلاش کنند تا از جانب دشمن خدشه‌ای به نظام وارد نشود.”

ابراز نگرانی این فرمانده سپاه از آنجا حائزاهمیت است که وی مسئولیت سیاسی همان قرارگاهی (ثارالله) را برعهده دارد که فردی به نام “سردار مشفق” جانشین معاون اطلاعات اش پیش از این در آبان ماه سال گذشته احزاب، گروه ها و چهره های اصلاح طلب را به برنامه ریزی برای براندازی علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای “به زیر کشیدن آیت الله خامنه ای از تخت رهبری” متهم کرده و با اشاره به نقش سپاه در بازداشت فعالان سیاسی تاکید کرده بود که: “ما با اطلاع از این مساله تلاش آنها را مختل کردیم و نگذاشتیم ادامه بدهند.”

همزمان حسین طائب فرمانده سازمان جدید التاسیس اطلاعات سپاه (معاونت اطلاعات سابق) که در جریان انتخابات و سرکوب اعتراضات پس از آن فرماندهی بسیج را برعهده داشت نیز طی اظهاراتی اعلام کرد: “ملت با حضور خود در صحنه، هر کسی که بخواهد از انقلاب ریزش کند را از خود جدا می‌کند و پاسخ محکمی به آن می‌دهد.”

حسین طائب که در راهپیمایی 22 بهمن حاضر شده بود، ادامه داد: “فتنه‌گران باید با دیدن حضور میلیونی مردم در این گونه راهپیمایی‌ها درس گرفته و متوجه شوند که در برابر ملت قرار گرفته‌اند.”

 محمدحسین صفارهرندی معاون کنونی فرمانده کل سپاه پاسداران هم با اشاره به درخواست مجوز راهپیمایی 25 بهمن از سوی رهبران جنبش سبز گفت: “کسی که جلوی 22 بهمن یک  بیست و چندم بهمن دیگر راه بیاندازد، ضد انقلاب است.”

رییس سابق اداره سیاسی سپاه و سردبیر پیشین کیهان که درمیان بسیجیان در دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی سخن می گفت همچنین اضافه کرد: “رو در روی حکومت ولی‌فقیه پرچم زدن یعنی پرچم آمریکا را سر دست بلند کردن و این‌گونه حرکت‌ها ضد انقلابی است و باید سرکوب شود.”

وی همچنین افزود: “باید به این‌گونه افراد گفت همان روزی که همه ملت از مصر حمایت کردند شما هم با ملت شعار سر می‌دادید، چرا خود را از ملت جدا می‌دانید. ملت ایران علیه دشمنان شعار سر داد و شما هم می‌توانستید هم‌صدا با ملت از انقلاب‌هایی که در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است حمایت کنید.”

وزیر برکنار شده ارشاد اسلامی در ادامه گفت: “این‌گونه افراد 25 بهمن را انتخاب می‌کنند چون آن روز، روز آمریکاست نه روز ملت ایران. کسانی که تصمیم گرفتند برای مسائل پی در پی آمریکا عامل تسکین فراهم کنند روز 25 بهمن را مقابل 22 بهمن علم کرده‌اند. طبعا ملت ایران اجازه این‌گونه اقدامات را به این گروه‌ها نخواهد داد و روشن است که این افراد در خیال‌بافی‌های بچه‌گانه و توهم به سر می‌برند.”

همزمان با این اظهارات فرماندهان سپاه یکی از بولتن های این نهاد نظامی برای هادیان سیاسی اش نیز از اتحاد گروه های منتقد حکومت تحت عنوان واحد جنبش سبز به مناسبت 25 بهمن و بروز ناآرامی در مناطق مختلف کشور خبر داد و نوشت: “بنابر گزارش های دریافتی اپوزیسیون داخل به سرکردگی فرقه سبز با مجموعه ای از ضد انقلاب برای اقدامات آشوبگرانه در مناطق غربی و شرقی کشور هماهنگ شده  و تعهد کرده تا امکانات رسانه ای خود را در اختیار ضد انقلاب بگذارد.”

همچنین هفته نامه صبح صادق طی مقاله ای فراخوان سران جنبش سبز برای راهپیمایی 25 بهمن را مورد توجه قرار داده و نوشته است: “گروهی از ملت بریده که حتی در راهپیمایی ملت ایران در 22 بهمن امسال نیز حضور نداشتند، آرامش و نشاط جامعه را نشانه رفته و فتنه ای دیگر را در سر می پرورانند.”

ارگان سیاسی سپاه پاسداران  در ادامه این مقاله نوشت: “به نظر می رسد مواجهه نظام اسلامی با اصحاب فتنه و سران آن به مرحله جدیدی رسیده است. اگر تا دیروز بهانه آشوبها و کارشکنی ها به ظاهر اعتراض به نتایج انتخابات بود، اما امروز این جریان به تقابل و رویارویی مستقیم با نظام اسلامی روی آورده و در خیال خام خود کشاندن اوباش و ضدانقلاب به خیابانها برای براندازی نظام را هدایت می کند.”

فرمانده اداره “تحلیل و توجیه” سپاه همچنین از اعلام حمایت گروه ها و احزاب مختلف از راهپیمایی 25 بهمن ماه خبر داده و خواسته است که “خواص و نخبگان جامعه اسلامی، نیز در قبال این گونه تفرقه افکنی ها موضع شفاف و صریح تری اتخاذ نمایند تا هزینه اقدامات براندازانه برای ایادی داخلی استکبار جهانی بیشتر گردد.”

 پیش از این و در یکی از نخستین واکنش‌ها به درخواست راه‌پیمایی موسوی و کروبی، روزنامه کیهان آن را اقدامی هدایت شده از سوی اسرائیل دانسته بود.

کیهان با اشاره به درخواست موسوی و کروبی، نوشت: “آن‌ها می‌دانند امکان احیای فتنه و آشوب را ندارند و درخواست اخیر را به این منظور مطرح کرده‌اند که  اندکی از بار تحقیرها مبنی بر اینکه بی‌عرضه و بی‌خاصیت هستند، کاسته شود”.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز، چنین درخواستی را باعث “تفرقه” دانست و اعلام کرد: “اگر واقعا شخصی انگیزه حمایت از مردم غیور و به پاخاسته مصر و تونس را داشته باشد همراه با حکومت و ملت در روز 22 بهمن در راهپیمایی شرکت می‌کند، در حالی که تعیین یک روز دیگر بدان معنی است که این آقایان خود را از صف مردم جدا کرده و ایجاد تفرقه می‌کنند. این یک اقدام سیاسی است ولی مردم ایران هوشیار هستند و اگر هم ضرورت باشد پاسخ می‌دهند”.

 جعفر شجونی، دبیرکل جامعه وعاظ کشورهم در سخنانی در رشت، با اعلام اینکه “فتنه‌گران ناخالصی انقلاب بودند و انقلاب اسلامی ایران با تقابل با آنها خالص شده است”، گفت: “روحانیت، سپاه، بسیج و دانشگاه برای سرکوب فتنه بیدار است.”

از سوی دیگر پس از ارسال 14 هزار اس‌ام‌اس به شماره موبایل‌های شهر تهران از سوی برخی حامیان جنبش سبز در خارج از کشور و دعوت از مردم برای حضور در راه‌پیمایی، وزارت اطلاعات نیز به برخی از شهروندان اس‌ام‌اس‌هایی فرستاده و در آن‌ها تهدید کرده است که در صورت حضور در راه‌پیمایی، با افراد برخورد شدیدی خواهد شد.

همچنین در سه روز گذشته، موج جدیدی از بازداشت‌ها آغاز شده  و دست‌کم 20 تن از فعالان سیاسی و مطبوعاتی به دلایل نامشخص بازداشت شده اند. همزمان ارسال پارازیت روی برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای افزایش یافته و اینترنت دچار اختلال شده است. بسیاری از سایت‌های مخالفان هم در روزهای گذشته تحت حملات شدیدی قرار گرفته است. این مساله باعث شده دسترسی به سایت‌هایی چون کلمه، سحام‌نیوز، تغییر، جرس، تحول سبز، ندای سبز آزادی و ادوارنیوز در ساعاتی از روز با اختلال مواجه شود.

سایت دادنا با ارائه گزارشی در همین زمینه، اعلام کرده است “عناصر خودسر سایبری” با استفاده از تکنولوژی جدید، سایت‌های خبری مخالف و منتقد را مورد حمله قرار داده‌اند.

دادنا اعلام کرده است که “برخی افراد به صورت خودسر و بدون هیچ گونه ارتباط تشکیلاتی با مراجع نظارتی، راسا از روش‌های فنی جدیدی برای متوقف کردن این سایت‌ها استفاده” کرده‌اند.

آن‌طور که این سایت نوشته است در این شیوه جدید “ابتدا سرور سایت مورد نظر مورد هدف قرار گرفته و سپس با قرار دادن بار مجازی، موجب کندی شدید سی پی یو سرور شده و بدین ترتیب اختلال شدیدی در روند اطلاع‌رسانی سایت به وجود می‌آید.”

وب‌سایت آینده نیز اعلام کرده است که جلوگیری از این نوع اختلال نیاز به صرف “هزینه سنگین و خرید نرم‌افزارهای فایر وال پیشرفته” دارد.

از سوی دیگر، در روزهای گذشته، موج جدیدی از حملات به موسوی و کروبی نیز آغاز شده است. جوان آنلاین ـ-  وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران ـ- به نقل از یک موسسه پژوهشی مجهول ادعا کرده اکثریت مردم ایران، رهبران مخالفان را “منحرف” دانسته و خواستار “مجازات” آن‌ها هستند. این وب سایت اعلام کرده است که ۹۷ درصد مردم ایران خواستار مجازات میرحسین موسوی و مهدی کروبی هستند.

وب‌سایت محرمانه‌نیوز که وابسته به اسفندیار رحیم‌مشایی است نیز به نقل از یک مقام اطلاعاتی، که نامش فاش نشده  ادعا کرده که موسوی و کروبی در جریان ناآرامی‌های سال گذشته قصد داشته‌اند در دو مسجد پرجمعیت تهران بمب‌گذاری کنند.

به نوشته محرمانه‌نیوزاین مقام اطلاعاتی که از وی با عنوان اختصاری “م-ع” نام برده شده، درهمایش بررسی فتنه های اخیر سخن می‌گفته است؛ همایش یک روزه‌ای که با برنامه ریزی اداره اطلاعات و پشتیبانی فرمانداری یکی از شهرستان‌ها برگزار شده و مسوولان ادارات و حراست سازمان‌های دولتی، اعضای شورای شهر، فرماندهان نظامی و انتظامی این شهرستان در آن حضور داشته اند.

 

فضای امنیتی

همزمان با این هشدارها و واکنش  وزارت کشور به درخواست راهپیمایی مخالفان دولت، فضای امنیتی هم در تهران  در چند روز گذشته سنگین تر از قبل شده است. حضور نیروهای انتظامی و یگان های سرکوب در کنار عوامل لباس شخصی در خیابان ها و میادین اصلی، برپایی ایست های بازرسی شبانه، افت شدید سرعت اینترنت و قطع مکرر ارتباطات موبایلی از جمله نشانه های فضای پلیسی و امنیتی در پایتخت ایران است.

از دیگر سو، شاهدان عینی در تهران از تحرکات نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی در میادین اصلی محل راهپیمایی و دیگر خیابان ها از جمله میدان ونک، بزرگراه مدرس، میدان هفت تیر و … خبر داده اند.

شاهدان به روز گفته اند که در ساعات میانی روز شنبه تعداد زیادی موتورسوار لباس شخصی را در اطراف میدان هفت تیر و مسجد الجواد رویت کرده اند.

همچنین گزارش ها حاکی از استقرار نیروهای گارد ویژه سرکوب نیروی انتظامی در ورزشگاه شیرودی در ضلع جنوبی میدان هفت تیر است. برخی از یگان های سرکوب نیز از روز گذشته در میدان ولیعصر و خیابان انقلاب مستقر شده  و وانت هایی را که به شکل قفس است به نمایش عمومی گذاشته اند.

در همین حال، اختلال در تماس های شبکه های موبایل در ایران از روز گذشته به کندی شبکه اینترنت افزوده شده و شبکه های ماهواره ای نیز با پارازیت ممتد مواجه شده اند.

روز گذشته همچنین وزارت اطلاعات به ارسال پیامک های تهدید آمیز به  شهروندان ادامه داد و در متنی که به مشترکین تلفن همراه در ایران ارسال کرد، نوشت: “در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب وزارت اطلاعات آماده دریافت گزارش های مردمی از فتنه گران است”.

 

25 بهمن و سبزها: همراه شو عزیز

برغم این وضعیت، هواداران جنبش سبز طی روزهای گذشته از طریق تلفن، اس‌ام‌اس، شعارنویسی روی دیوار و … در حال آماده‌سازی خود برای حضور در این تظاهرات هستند.

این در حالیست که پیش از این نیز بسیاری پیش‌بینی کرده بودند وزارت کشور مجوز برگزاری چنین اجتماعی را نخواهد داد و به همین دلیل معتقد بودند که نامه موسوی و کروبی، بیش از آنکه درخواست مجوز باشد، فراخوانی است خطاب به مردم برای حضور در خیابان.

اردشیر امیرارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی نیز، در گفت‌وگویی، با اظهار این نکته که برنامه رهبران جنبش برای برگزاری این راه‌پیمایی جدی است، اعلام کرده بود که حتی در صورت عدم صدور مجوز “ هیچ برنامه‌ای برای لغو آن وجود ندارد”.

مهدی کروبی هم  که  از چند روز گذشته در حصر خانگی قرار گرفته و امکان تماس با جهان خارج را ندارد ، در مصاحبه  با روزنامه نیویورک تایمز، از 25 بهمن به عنوان “روز قدرت نمایی سبزها” یاد کرده بود.

از سوی دیگر، “شورای هماهنگی راه سبز امید” با صدور بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای “روز” ارسال شده است، آورده: “با تبریک سقوط دیکتاتوری فرعونی مبارک به مردم آزادیخواه و عدالتجوی مصر و ایران و اعتراض شدید نسبت به بازداشت های غیرقانونی گسترده اخیر و نیز افزایش  شدید محدودیت های غیر قانونی بر آقایان موسوی و کروبی، که تایید کننده ضعف و ترس فزاینده اقتدارگرایان حاکم از هرگونه حرکت مدنی و سیاسی مردم حتی در مسالمت آمیز ترین وجه آن است، و ابراز تاسف از تشدید روند قانون شکنی های مسئولین اجرای قانون اعلام می گردد… مردم شریف ایران و رهروان جنبش سبز با عزم راسخ و حفظ آرامش در این راهپیمایی مسالمت آمیزشرکت نمایند و به عوامل نفوذی خشونت طلبان در هرحالتی اجازه تغییر روند راهپیمایی و اعمال خشونت را ندهند.”

در فضای مجازی نیز، مخالفان حکومت با راه‌اندازی صفحات مختلف درباره روز 25 بهمن، به استقبال این روز رفته‌اند. این صفحات، هرکدام مختص به شهر خاصی است و در آن برنامه‌ها و مسیر راه‌پیمایی روز 25 بهمن ذکر شده است.

در عین حال، و پس از پوشش خبری ویژه حوادث رخ داده در مصر و تونس، گروهی از حامیان جنبش سبز نیز کمپینی را آغاز کرده‌اند که در آن از شبکه تلویزیونی الجزیره خواسته‌اند نسبت به پوشش اخبار معترضان ایرانی، حساسیت بیشتری نشان دهد.

حزب مشارکت هم در بیانیه‌ای، ضمن حمایت از این راه‌پیمایی، اعلام کرده است: “اعلام راهپیمایی 25 خرداد از سوی رهبران جنبش سبز ایران به حمایت از انتفاضه دموکراسی خواهی منطقه نشانه پیوستگی و همبستگی ملت ایران با مردم تونس و مصر است. جبهه مشارکت ایران اسلامی با استقبال از این پیشنهاد از همه مردم می خواهد در صورت صدور مجوز راهپیمایی، یکپارچه و متحد، حمایت خود را از مردم این دو کشور ابراز دارند.”

همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز، در بیانیه خود درباره راه‌پیمایی 25 بهمن، گفته است: “به موازات کم‌رنگ کردن نقش مردم، مسدود کردن آزادی‌های قانونی ومدنی؛ ناکارآمدی مدیریت سیاسی کشور وسومدیریت‌ها، اتخاذ خط مشی‌های نسنجیده وبرنامه های نادرست موجب گردید که روند شاخص‌های اقتصادی ومعیشتی مردم شیب نزولی پیدا کند.”

در عین حال جمعی از زندانیان بند 350 زندان اوین نیز، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند از برگزاری چنین تظاهراتی حمایت می‌کنند: “25 بهمن فرصت سبز دیگریست تا در کنار یکدیگر، ما نیز همانند هم اندیشانمان در مصر، تونس و… فریاد آزادیخواهیمان را بر سر شب پرستان بلند کنیم و به آنان بگوییم ما نیز همچون برادرانمان در آن سوی مرزها خواهان حقوق و آزادیهای اساسی خود هستیم و به هیچ روی از این خواست بر حق خود ذره ای عقب نشینی نخواهیم کرد. دوباره نوبت ماست تا به دنیا نشان دهیم که همچنان برای گرفتن حق خود مبارزه می کنیم و جنبش سبزمان از هر زمان دیگری سبزتر است”.

همچنین جمعی از زندانیان آزاد شده از زندان اوین با صدور بیانیه ای از راهپیمایی روز ۲۵ بهمن ماه حمایت کرده اند.