می‌خواهند الله اکبر را از روی پرچم ایران بردارند

نویسنده
جلال یعقوبی

» گسترش حملات راست‌گرایان به اصلاح طلبان

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان از اصولگرایان مجلس طی سخنانی ادعا کرد: “اصلاح‌طلبان به اصولی که ارتباط اندکی با اسلام دارند نیز حمله کرده‌اند.” به گزارش سایت قاصدنیوز، او اضافه کرد: “اصلاح طلبان به دنبال برداشتن مبدا تقویم رسمی و الله اکبر از روی پرچم ایران و جایگزینی عناوین دیگری هستند که این مساله نشان از اسلام‌ستیزی آنان دارد.”

نبویان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: “از سال ۷۶ فتح سنگر به سنگر اصلاحات شروع شد. سنگر اول قوه مجریه بود که توسط آقای خاتمی که راس فتنه بود فتح شد و ایشان رییس جمهور شد. سنگر دوم مجلس ششم بود، با ریاست کروبی، و سنگر سوم، به گفته خودشان ولایت فقیه بود که گفتند اگر همه جا را بگیریم و یک جا را نگیریم مشکل حل نخواهد شد. به سراغ رهبری رفتند، این فتنه‌گران اخیرا و به صراحت گفته‌اند، که انتخابات پیش رو خبرگان باید رهبرساز باشد.”

خشم راستگرایان تندرو از اصلاح‌طلبان، پس از برگزاری همایش چند روز پیش آنها در تهران فزونی گرفته است. هفته گذشته، گروهی از اصلاح‌طلبان توانستند که بعد از چند سال، همایشی سیاسی در تهران برگزار کنند. سیدمحمدخاتمی در پیامی که به این همایش داده بود “به طور ویژه از استقامت و تلاش” شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تقدیر و آن را “شورایی که در همه فراز و نشیب‌ها و احیانا طوفان‌ها، با سعه صدر، چراغ اصلاح طلبی را روشن نگهداشته” توصیف کرده بود. هاشمی رفسنجانی هم پیامی داد که مهمتر تلقی شد. او که تاکنون برای همایش اصولگرایان پیامی نفرستاده است با ارسال این پیام، نزدیکی بیشتر خود با جریان اصلاح‌طلبی را اعلام کرد. هاشمی‌رفسنجانی در پیام خود نوشته بود: “اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت٬ هیچ اقدام و حاکمیتی بنام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.”

 حضور سیاسی بیشتر اصلاح‌طلبان، نگرانی راستگرایان را برانگیخت. سید حسین نقوی، نماینده اصولگرایان مجلس و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روز بعد طی یادداشتی که روزنامه قانون منتشر کرد، این همایش را همایش فتنه‌گران نامید و نوشت: “همایش اخیر اصلاح‌طلبان در سالن همایش توحید تهران، بیش از آنکه برای اتحاد بین این جریان باشد، همایش فتنه‌گران بود. تنها موضوعی که در همایش اخیر این جریان سیاسی مطرح نشد، مسئله نحوه حضور آنها در انتخابات آینده مجلس بود. آنها حتی در همایش‌شان درباره پایبندی به نظام جمهوری اسلامی سخنی به میان نیاوردند. این همایش تنها برگزار شده بود تا اینکه از سران فتنه دفاع کنند.”

 او اضافه کرده بود: “اینکه اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند، می‌توانند رقیب قوی‌تری در مقابل اصولگرایان باشند تا به طور کل اصولگرایان را از مجلس حذف کنند، ضرب‌المثل «موش تو سوراخ نمی‌رفت، جارو به دمش می‌بست» را در ذهن تداعی می‌کند.”

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران نیز در یادداشتی به بررسی پیام سیدمحمد خاتمی و علی‌اکبرهاشمی‌رفسنجانی به این همایش پرداخته و نوشته بود: “به محتوای پیام که مراجعه می‌کنیم یقین خواهیم نمود که هاشمی همانی است که آنان می‌خواستند، یعنی مفت و مجانی تریبون به وی نداده‌اند بلکه پیام او خیلی خیلی اصلاح‌طلبانه‌تر از پیام خاتمی است. گویی هاشمی به عقد اصلاح‌طلبان درآمده است.” نویسنده معتقد بود: “گویی به برکت ردصلاحیت هاشمی در انتخابات ۱۳۹۲ وی آنقدر دموکرات شده است که خدایی ناکرده از آن طرف پشت‌بام بیفتد. برای تقریب به ذهن و کوتاه کردن مطلب گویی پیام هاشمی را ابراهیم یزدی تهیه کرده است.”

این روزنامه همان روز در یادداشتی دیگر باز هم از هاشمی‌رفسنجانی انتقاد کرد و نوشت: “هاشمی هم که روزگاری نه چندان دور، سایه او را اصلاح‌طلبان با تیر می‌‌زدند، با دادن پیام و ارائه رهنمود و ضرورت فعالیت حزبی، اصلاح‌طلبان را برای انتخابات آینده تشویق و ترغیب کرد و جالب آنکه ایشان نه در مقام یک شخصیت سیاسی حقیقی، بلکه از جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیام را منتشر کردند تا همگان بدانند رئیس مجمع تشخیص مصلحت، بر اساس «مصلحت نظام» جانب یک جریان سیاسی را گرفته و اقدام به انتشار پیام نموده‌اند.”

گروهی دیگر از اصولگرایان نیز در گفتگوهای جداگانه با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، علیه اصلاح‌طلبان موضع‌گیری کردند.

فاطمه آلیا نماینده تهران معتقد بود: “در همایش اصلاح طلبان کمترین اشاره‌ای به مسائل و مشکلات اصلی جامعه و مردم نشد و صرفاً یک سری مباحث شعاری سیاسی ساختارشکنانه مطرح شد که نشان می‌دهد اصلاح طلبان همچنان در شرایط عدم بلوغ سیاسی هستند و روند بریدگی و انقطاع آنان از جامعه و مردم ادامه دارد.” او تاکید داشت: “قطعاً مسائلی از جمله آزادی و رفع حصر از فتنه گران مورد مطالبه مردم ما نیست بلکه مردم ما امروز به دنبال مسائلی از جمله عملی شدن وعده‌های رئیس جمهور هستند.”

همچنین، فردی با نام حسن مرادی که جانشین رئیس سازمان بسیج اساتید کشور معرفی شده بود، با تاکید بر لزوم “هوشیاری بیش از پیش و رصد دستگاه‌های نظارتی بر فعالیت اصلاح‌طلبان افراطی” گفته بود: “دستگاه‌های نظارتی و امنیتی وظیفه و ماموریت دارند به گونه‌ای عمل کنند که مردم شاهد یک فتنه جدید نباشند و در مقابل هرگونه تحرکی که باعث شکل‌گیری آن فتنه می‌شود بایستند.” او معتقد بود: “باتوجه به تجربیاتی که از سال ۸۸ به دست آمد و با توجه به شرایط ما در منطقه و اینکه دشمن منتظر هر فرصتی برای آسیب زدن به ما است، مسلماً جامعه انتظار دارد دستگاه‌های نظارتی عملکرد فتنه‌گران و حامیان آنها را دقیقا رصد کند.”

قاسم جعفری نماینده بجنورد در مجلس هم اصلاح‌طلبان را “رگه‌ای از روشنفکری عقیم غرب” نامید و گفت: “ وشش ویژه خبر این همایش در بی بی سی و سایت جرس که وابستگی آن به جریان فتنه مشخص است بیانگر هماهنگی ویژه این گروه با شبکه‌های معاند و ضد انقلاب است.” او اضافه کرده بود: “اصلاح طلبان به دنبال ادامه افکار گذشته خود و ساختارشکنی هستند لذا لازم است تا مردم روند رصد و پالایش این جریان را در دستور کار خود داشته باشد تا به واسطه گذشت زمان، توطئه بزرگ فتنه که مورد حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل بود از اولویت خارج نشود.”

در همین راستا، شخصی به نام علی پهلوان به عنوان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: “ با توجه به ادامه ساختار شکنی‌ها توسط جریان اصلاحات دستگاه‌های امنیتی و نظارتی باید عملکرد آنها و همه افراد و گروه‌هایی که در مسئله فتنه دخیل بوده‌اند را مورد توجه قرار بدهند و فعالیت آنها را به شدت رصد کند و مراقب باشد تا فتنه‌های دیگری برنامه‌ریزی نشود.” او معتقد بود: “با توجه به عمکرد اصلاح‌طلبان در همایش مذکور و حضور برخی عناصر فتنه در این همایش نشان می‌دهد آنها همچنان به نوعی منادی فتنه هستند و این همایش زمینه‌سازی برای فتنه‌های آینده است.”

با توجه به هجوم گسترده اصولگرایان به اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد که همچنان زمینه لازم برای فعالیت سیاسی جدی اصلاح‌طلبان فراهم نشده است. هر چند اصلاح‌طلبان همچنان تلاش می کنند در رقابت‌های سیاسی حاضر باشند. محمدرضا عارف، در سخنانی که بعد از این همایش منتشر شد، اعلام کرد: “کسانی که آرزوی حذف اصلاح‌طلبان دارند و برای این آرزوی خود تلاش می‌کنند بدانند تلاش بیهوده‌ای انجام می‌دهند.” اما گویا حذف اصلاح‌طلبان، تلاش بی‌نتیجه‌ای هم نبوده است.

چند روز پیش، جعفر شجونی،عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با خبرگزاری آریا، صریحا گفت: “بنده اصولا اصلاح‌طلبان را مرتد سیاسی می‌دانم. مرتد سیاسی کسانی هستند که از اصل نظام، قانون اساسی و مقام معظم رهبری فاصله گرفتند. مثل مجاهدین که اول افتادند به مظلومیت، سپس قرائت جدیدی از اسلام ارائه دادند و گفتند قرآن کتاب خدا نیست و امام زمان دروغ است. مثل آغاجری که مرتد شد و درهمدان نسبت به ائمه اطهار جسارت کرد. بنده اصلاح‌طلبان را اینگونه معرفی می‌کنم.” او تاکید داشت: “اصلاح‌طلبان تاحالا نگفته‌اند چه چیزی را می‌خواهند اصلاح کنند. ما از آنها جز دشمنی با اسلام و رفتن به خانه فکر لندن و تشکیل حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب هنری ندیده‌ایم.”