ایران: جبهه جدید بوش

نویسنده

bushiranjebhehjadid.jpg

فیلیپ گرانژرو

ایران برای اولین بار مسؤول بمب گذاری های عراق شناخته شد. یک مسؤول عالی رتبه امریکایی در بغداد خطاب به چندین روزنامه معتبر تأکید کرد بمب های ساخت ایران از ماه ژوئن 2004 تاکنون تعداد 170 سرباز از نیروهای امریکایی و مؤتلفین را به هلاکت رسانده است. به گفته او، این عملیات از سوی مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی رهبری می شوند و سپاه القدس نیز گزارش کار خود را به طور مرتب و به طور مستقیم به آیت الله علی خامنه ای ارسال می کند.

این اتهامات به دنبال تقویت نظامی امریکا در خلیج فارس صورت گرفته و این درحالی است که ناوگان “جان استنیس” تا اواخر این ماه به ناو هواپیمابر “دوایت آیزنهاور” مستقر در کرانه های ایران ملحق خواهد شد. از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این نخستین بار است که آمریکا دو ناو هواپیمابر را به طور همزمان در خلیج فارس مستقر می کند. این دو ناو به طور بالقوه می توانند صدها موشک “تام هاوک” [Tomahawk] را به سوی مراکز هسته ای ایران پرتاب کنند. از دیگر اهداف این استقرار نیرو، قطع حمایت فرضی مقامات ایرانی از شبه نظامیان شیعه عراقی است. واشنگتن دولت تهران را به تأمین کمک های مالی، تجهیزات و فنآوری متهم می کند. ازطرف دیگر، کاخ سفید داشتن هرگونه نیت برای مداخله نظامی به خاک ایران را تکذیب می کند.

دیپلماسی

رییس جمهور بوش روز 26 ژانویه، یعنی چند روز پس از متهم کردن “حکومت ایران” به انجام کمک های مالی و تسلیحاتی برای گروه های تروریستی مانند حزب الله، که در کشتن امریکایی ها در مرتبه بعدی پس از القاعده قرار دارد، اظهار داشت: “ما معتقدیم می توانیم مشکلاتمان با ایران را ازطریق دیپلماسی حل و فصل کنیم و اکنون نیز در همین راستا تلاش می کنیم.” با این حال، “دیپلماسی” دولت جمهوریخواه حمایت جان ادواردز، یکی از کاندایداهای دموکرات را جلب کرده است. او می گوید: “تمامی گزینه ها باید روی میز باشد تا مطمئن شویم که ایران هیچ گاه به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.” این رویکرد موجب سردرگمی بسیاری از کارشناسان شده است. افشین مولوی از بنیاد نیوامریکا در واشنگتن می گوید: “مشکل این استراتژی این است که احتمال وقوع یک رویارویی نظامی را بالا می برد.”

فشار

روز 25 ژانویه مایکل هایدن، رییس سازمان سیا اعلام کرد: “به نظر می رسد که ایران سیاست خارجی خود را بسیار ظفرمندانه ولی توأم با خطرات بسیار پیش می برد.” ازطرف دیگر، رابرت گیتس اظهار داشت: “ایران بر این باور است که ما در عراق گیر افتاده ایم و اکنون وقت آن است که بر ما فشار وارد کند. ما به تمامی کشورهای منطقه نشان می دهیم که برای مدت طولانی در آنجا خواهیم ماند.” ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی امریکا، معتقد است که کاخ سفید هنوز گزینه خود را انتخاب نکرده و بین رویکرد دیپلماتیک و نظامی مردد است. دیگر مسؤولین امریکایی نیز معتقدند جرج بوش به دنبال بهانه می گردد تا حمله علیه ایران را توجیه کند.

ایران روز سه شنبه واشنگتن را به آدم ربایی محکوم کرد و سربازان امریکایی نیز روز 11 ژانویه پنج کارمند کنسولگری ایران را در شهر اربیل [واقع در کردستان عراق] دستگیر کردند و اسنادی هم به دست آوردند. به گفته واشنگتن پست، یک “مقام عالی رتبه اطلاعاتی” امریکایی می گوید ایالات متحده درحال “ایجاد یک نبرد بی فایده” با ایران است تا بدین طریق توجهات را از مسأله عراق دور کند.

بوش چند ماه قبل از حمله به عراق، زمانی که مقدمات کار بسیار پیشرفت کرده بود، اعلام کرد: “هیچ نقشه جنگی روی میز او وجود ندارد”. در تاریخ 30 ژانویه 2007، مجدداً اظهارات مشابهی شنیده شد: “برخی درتلاشند تا مرا وادار کنند آنچه را که نگفته ام بگویم. برخی می گویند که هدف من حمله به ایران است. مطمئن باشید که به هیچ وجه چنین نیتی وجود ندارد.”

منبع: لیبراسیون، 13 فوریه

مترجم: علی جواهری