انفجار در زاهدان، اعدام در اهواز

نویسنده

buszahedanb.jpg

اسفندیار صفاری

انفجار یک بمب در مسیر اتوبوس نیروی زمینی سپاه پاسداران در زاهدان یازده کشته و بیش از 34 تن مجروح برجا گذاشت. دیروز اخبار مختلفی از دستگیری تعدادی از عوامل این انفجار توسط خبرگزاریها انتشار یافت و خبرگزاری ایلنا از پخش فیلم اعترافات متهمان این حادثه در تلویزیون محلی سیستان و بلوچستان خبر داد. همزمان با انفجار در زاهدان، خبرگزاری فارس از اعدام سه تن از عوامل بمب گذاری در اهواز خبر داد.

خبرگزاری ایرنا از انفجار یک بمب در اتوبوس بسیج زاهدان خبر داد و نوشت: “مقارن ساعت‪ ۶/۳۰‬ صبح چهارشنبه در اقدامی خرابکارانه بر اثر انفجار بمب کارگذاشته شده در اتوبوس متعلق به منطقه مقاومت بسیج زاهدان چند نفر شهید شدند”. این خبرگزاری از قول خبرنگارش که بلافاصله در محل حضور یافته بود از کشته شدن حداقل ‪ ۸‬نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر گزارش داد و نوشت: “اکنون صدای آژیر آمبولانسها در نقاط مختلف شهر زاهدان برای انتقال شهدا و مجروحان این حادثه تروریستی بشدت شنیده می‌شود”.

دقایقی پس از انتشار خبر اولیه ایرنا در گزارش دیگری به نقل از فرمانده قرارگاه عملیاتی رسول اکرم در زاهدان شمار کشته شدگان این انفجار‪ ۱۸‬نفر اعلام شد: “در این عملیات کور ‪ ۱۸‬نفر از شهروندان زاهدانی به شهادت رسیدند”. بر اساس اعلام قاسم رضایی، فرمانده قرارگاه عملیاتی رسول اکرم انفجار بر اثر “تله- گذاری در کنار یک دستگاه یک اتوبوس” رخ داد.

ایرنا اما درادامه گزارش های خودبه نقل ازیک شاهدعینی حادثه، نوشت: “اشرار مسلح و مهاجمان یک دستگاه خودرو پیکان بمب‌گذاری شده را در مسیر عبور اتوبوس سرویس کارکنان قرارگاه شهید میرحسینی نیروی زمینی سپاه کار گذاشته بودند که به محض رسیدن اتوبوس در محل منفجر شد”.

این شاهد افزوده بود: “در این میان سواران دو دستگاه موتورسیکلت که از اشرار بودند با تیراندازی به سمت اتوبوس این خودرو را در محل توقف پیکان متوقف کرده و مواد منفجره را که احتمالا از راه دور کنترل و هدایت می‌شد، منفجر و متواری شدند”.

دقایقی پس از گزارش ایرنا واحد مرکزی خبر، جان باختگان را “از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زاهدان” اعلام کرد و نوشت: “این حادثه ساعت شش و 50 دقیقه بامداد و هنگامی که آنان از مجتمع مسکونی نسترن در بلوارثارالله زاهدان عازم محل کار خود بودند، روی داد”. سرهنگ محمد جواد اثنی‌عشری معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه عملیاتی رسول اکرم نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا گفت: “در یک حرکت کور و ناجوانمردانه که توسط اشرار و معاندان نظام انجام شد، خودرو حامل کارکنان سپاه پس از انفجار بمب کارگذاشته شده در یک دستگاه خودرو پیکان، منفجر شد”. وی شمار کشته شدگان در این حادثه را” تاکنون 17 تا 18 تن” اعلام کرد.

خبرگزاری ها به نقل از منابع مختلف در زاهدان آمار کشته شدگان و مجروحان این این حادثه را متفاوت گزارش کرده اند. تعداد کشته شدگان توسط ایرنا 18 تن، خبرگزاری مهر 13 و سایر خبرگزاری ها 11 تن و آمار مجروحان نیز بین 31 تا 34 تن ذکر شده است. و به گفته محمد جواد اثنی‌عشری معاون اجتماعی قرار گاه رسول اکرم: “آمار نهایی تعداد جانباختگان را ۱۱ تن و مجروحان را ۳۱ تن اعلام و گفتگ احتمال افزایش شمار شهدا به دلیل وخیم بودن حال برخی مصدومان بسیار زیاد است”.

اخبار متفاوت در مورد بمب گذاران

خبرگزاری فارس کمتر از سه ساعت پس از انفجار به نقل از مدیر کل انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان از شناسایی عاملان این انفجار خبر داد. محمد علی جاودان در گفتگویی با این خبرگزاری با اشاره به اینکه عاملان چنین حوادثی در استان سیستان و بلوچستان شناخته شده هستند، اعلام کرد: “با پیدا شدن سرنخ های بسیار خوب، عاملان انفجار برای ما شناسایی شده‌اند”. مجید رضوی مدیرکل امنیتی وزارت کشور نیز ساعتی بعد از دستگیری یک عامل انفجار زاهدان خبر داد و گفت: “یکی از عاملین انفجار زاهدان کمتر از یک ساعت پس از وقوع این حادثه شناسایی و توسط نیروهای امنیتی - انتظامی و پیگیری ویژه آنان دستگیر شد”.

سرهنگ محمد جواد اثنی‌عشری که در ساعات اولیه از دستگیری یکی از مظنونان به بمب گذاری توسط “مردم و ماموران” خبر داده بود، ظهر دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه یکی از متهمان انفجار تروریستی در زاهدان به محض حضور نیروهای پلیس سر صحنه، دستگیر شد، گفت: “در پی اقدامات عملیاتی پلیس تاکنون 5 متهم مرتبط با این انفجار دستگیر شده اند”. وی اضافه کرد: “تمامی متهمان به جرم خود اعتراف کردند و تحقیقات پلیسی جهت دستگیری سایر مرتبطین ادامه دارد، چرا که طی بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد دستگیرشدگان در حوادث تروریستی قبلی زاهدان نیز دست داشتند”. معاون اجتماعی قرارگاه عملیات رسول اکرم یادآوری کرد:“متهمان دستگیر شده بومی بوده اما از سوی برخی کشورها مورد حمایت قرار می‌گرفتند”.

تا اینکه بعد از ظهر دیروز خبرگزاری ایلنا به نقل از مدیرکل سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان خبر داد: “اعترافات چهار نفر از عوامل انفجار امروز در زاهدان امشب از سیمای استان پخش می‌‏شود”. سلطانعلی میر با بیان اینکه چهار نفر از عوامل بمب‌‏گذاری صبح چهارشنبه در نزدیکی محل حادثه دستگیر شده‌‏اند، گفت: “طبق اعترافات این عناصر که امشب از صدا و سیمای استان پخش خواهد شد، آنها 48 ساعت قبل از انفجار از مرز پاکستان وارد کشور شده و با حمایت محافل استکباری و غربی‌‏ها اقدام به این کار کرده‌‏اند”. وی درباره هویت دستگیرشدگان تاکید کرد: “اینها نه شیعه هستند و نه سنی. اینها وابسته به استکبار هستند و از طرف آنها تجهیز و پشتیبانی می‌‏شوند”.

خبرگزاری مهر نیز در خبرمشابهی از به نقل از همین منبع خبر داد: “5 نفر از عوامل بمب گذاری امروز صبح زاهدان دستگیر شدند که عامل اصلی این انفجار در بین آنهاست”. مدیرکل سیاسی استانداری سیستان وبلوچستان، در باره اعترافات افراد دستگیر شد، به این خبرگزاری گفت: “با اعترافات این افراد مشخص شده است که آنها به دنبال تفرقه اندازی بین شیعه و سنی و بحث قومیت ها در استان بوده اند که احتمال دارد اعترافات آنان امشب از شبکه استانی سیستان و بلوچستان پخش شود”. سلطانعلی میر در خاتمه گفتگوی خود با مهر “از پیگیری این حادثه و به دست آمدن سرنخ های جدیدی از اقدامات تروریستی در این استان خبر داد”.

بعد از ظهر دیروز، در حالی که خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئولان امنیتی و انتظامی سیستان و بلوچستان خبر داد “بلافاصله بعد از حادثه‌ تروریستی صبح امروز زاهدان مسوولان امنیتی و انتظامی با گسترش یک تور امنیتی در کمتر از دو ساعت تمامی عوامل این حادثه‌ تروریستی را دستگیر کردند، اما درحال حاضر هنوز خبری از وابستگی این افراد به گروهی خاص منتشر نشده است”. خبرگزاری فارس از پذیرفتن مسئولیت بمب گذاری دیروز زاهدان توسط گروه جندالله خبر داد و نوشت این گروه که رهبر آن یک جوان سنی مذهب به نام عبدالمالک ریگی است با انتشار اطلاعیه در زاهدان مسئولیت انفجار اتوبوس نیروی زمینی سپاه پاسداران را بر عهده گرفته است. فارس در خبر دیگری نیز تاکید کرد: “برخی منابع آگاه هویت این افراد را اتباع غیر ایرانی عنوان کرده‌اند ولی منابع رسمی تاکنون هویت کامل این افراد را فاش نکرده‌اند”.

اعدام در اهواز

انفجار اتوبوس سپاه پاسداران دومین حادثه از این دست در یک هفته اخیر است. خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 12 بهمن ماه نیز از کشته شدن چهار مامور نیروی انتظامی در حین گشت زنی در زاهدان خبر داده و نوشته بود: “در پی حمله تروریستی اشرار مسلح به یکی از واحدهای گشت نیروی انتظامی که حامل مسؤولان ستادی و در حال گشت‌زنی در تقاطع خیابان بزرگمهر و خیابان معلم بود، 4 تن از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسیدند”.

ساعاتی پس از انفجار اتوبوس سپاه پاسداران در زاهدان خبرگزاری فارس از اعدام سه تن از متهمان بمب گذاری در اهواز خبر داد. این خبرگزاری به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، نوشت: “ صبح چهارشنبه با حضور اولیای دم شهدا، 3 نفر از عوامل حوادث تروریستی سال 84 اهواز پس از طی مراحل قانونی و تاییدحکم در دیوان عالی کشور، در زندان اهواز به دار مجازات آویخته شدند”. پیش از این نیز طی 2 ماه اخیر، حکم اعدام 7 نفر از متهمان بمب گذاری سال گذشته اهواز در دو جلسه به اجرا درآمد و با اعدام روز گذشته تعداد اعدام شدگان حوادث اهواز در دو ماه به 10 تن رسید.

در زاهدان نیز طی ماه های اخیر شماری از متهمان حوادث سال گذشته اعدام شده اند.