تحریم ها جنگ اقتصادی است

نویسنده

» نگاه دی تسایت به ادعاهای احمدی نژاد

به گفته محمود احمدی نژاد، “ایران متحمل یک جنگ اقتصادی ازسوی دشمن است”. به نوشته فرانس پرس، احمدی نژاد همچنین افزود که خواسته کشورهای غربی دایر بر “سقوط” کشور با شکست مواجه شده و پیامدهای توقف واردات نفتی ایران که ازسوی آنان اتخاذ شده “تحت کنترل قرار گرفته است”. با این حال، تحریم های اعمال شده تأثیرهای جدی بر روند زندگی مردم گذاشته و به همین دلیل چند هفته پیش اعتراضاتی در تهران به راه افتاد.

 روز شنبه در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا نوشته شد که تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد شد. این تحریم ها ممنوعیت های متعددی را شامل می شود: صادرات تجهیزات ساخت کشتی؛ صادرات برخی فلزات، فن آوری های مربوط به نفت و فروش نرم افزارهای کامپیوتری برای مصارف صنعتی. واردات و انتقال گاز طبیعی ایران نیز ممنوع خواهد شد. به علاوه، اتحادیه اروپا در مصوبه جدید خود جزئیاتی درخصوص کنترل اعتبارات و مبادلات بانکی نیز لحاظ کرده. بنابراین انجام مبادلات با نهادهای ایرانی تا حد وسیعی برای بانک های اروپایی ممنوع شده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اواسط ماه اکتبر رویکردهایی دراین زمینه اتخاذ کرده بودند.

اکنون مدتی است که این کشور در یک بحران اقتصادی بسر می برد. احمدی نژاد در ادامه گفت درآمدهای نفتی کاهش یافته و فعالیت های بازرگانی در این حوزه نیز دچار رکود شده. دستور توقف واردات نفتی طی سال جاری به تدریج به مورد اجرا گذاشته شد تا اینکه در اول ژوئیه به طور کامل مطروحه گردید. درنتیجه، ارز خارجی در ایران کمیاب شده و ارزش واحد پولی ریال نیز به شدت کاهش یافته. هفته گذشته وزارت اقتصاد رکود در درآمدهای نفتی را تا میزان ۵۰ درصد اعلام کرد. براساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی، ایران در ماه نوامبر سال جاری در حدود ۱ ممیز ۳ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده، درحالی که در نوامبر سال گذشته این میزان به ۲ ممیز ۲ میلیون بشکه می رسید.

هدف از اعمال تحریم ها درواقع تأثیر گذاشتن بر برنامه هسته ای ایران است که کشورهای غربی معتقدند ماهیت آن نظامی است. دولت اسراییل به ویژه بیم ظهور یک تهران مجهز به سلاح هسته ای را دارد و به همین دلیل به کرات تهدید به انجام حمله نظامی علیه تأسیسات هسته ای این کشور کرده است.

منبع: دی تسایت، ۲۱ دسامبر